طرز تهیه مرغ شکم پر مخصوص مهمانی

طرز تهیه مرغ شکم پر مخصوص مهمانی

نحوه پخت مرغ شکم پر در شهر‌های مختلف کمی متفاوت است در بعضی شهر‌ها مرغ شکم پر را شیرین و در برخی شهر‌ها ترش یا ملس طبخ می‌کنند همچنین در برخی شهر‌ها فقط از سبزی و چاشنی‌ها برای پر کردن شکم مرغ استفاده می‌شود، اما در برخی شهر‌های دیگر در کنار سبزی و چاشنی از گوشت هم برای پر کردن شکم مرغ استفاده می‌شود همچنین مرغ شکم پر را می‌توانید در فر یا روی گاز طبخ کنید.

کد خبر : ۱۰۶۴۸۷
بازدید : ۳۷۱۵

مرغ شکم پر یکی از غذا‌های مجلسی و بسیار پر طرفدار است که از محبوبیت زیادی برخوردار است. این غذای خوشمزه را با روش‌ها و مواد متفاوتی می‌توان طبخ کرد. این غذای لذیذ و پر طرفدار، بر پایه مرغ می‌باشد که درون آن با مواد خوشمزه‌ای مثل سبزی معطر، رب انار، گردو، گوشت چرخ شده و ... پر می‌شود.

نحوه پخت مرغ شکم پر در شهر‌های مختلف کمی متفاوت است در بعضی شهر‌ها مرغ شکم پر را شیرین و در برخی شهر‌ها ترش یا ملس طبخ می‌کنند همچنین در برخی شهر‌ها فقط از سبزی و چاشنی‌ها برای پر کردن شکم مرغ استفاده می‌شود، اما در برخی شهر‌های دیگر در کنار سبزی و چاشنی از گوشت هم برای پر کردن شکم مرغ استفاده می‌شود همچنین مرغ شکم پر را می‌توانید در فر یا روی گاز طبخ کنید.

در این دستور سعی کرده ایم نکات مهم مرغ شکم پر و تمام راز‌های خوشمزه شدن این غذای لذیذ را برای شما بگنجانیم. پس همراه ما باشید تا با طرز تهیه این غذای خوشمزه آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه مرغ شکم پر برای ۴ نفر

مرغ ۱ عدد

گوشت چرخ شده ۱۵۰ گرم

پیاز رنده شده ۱ عدد

پیاز سفید حلقه‌ای خرد شده ۲ عدد

پیاز داغ ۲ غذاخوری

قرص استاک ۲ عدد

آلو خورشتی خیس خورده ۱۰۰ گرم

آلو جنگلی خیس خورده ۱۰۰ گرم

زرشک ۲ قاشق غذاخوری

مغز گردو ۱/۲ پیمانه

کرفس خرد شده ۱/۲ پیمانه

سبزی معطر شامل گشنیز، جعفری، شنبلیله، پونه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

رب انار ۴ قاشق غذاخوری

کره ۵۰ گرم

فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده غلیظ ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری

روغن جامد ۱ قاشق غذاخوری

لیمو ترش تازه ۱ عدد

روغن مایع به مقدار لازم

آب لیمو ترش به مقدار لازم

نمک به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

خلال بادام ۱ قاشق غذاخوری (دلخواه)

خلال پسته ۱ قاشق غذاخوری (دلخواه)

نکات مربوط به مواد اولیه مرغ شکم پر

مرغ

۱- نکات مربوط به مرغ

یکی از مهم‌ترین نکات در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است این مسئله در خصوص گوشت و مرغ بسیار مهم‌تر است وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید حتماً جا‌هایی که اتصال دارند مثل ران و بال را چک کنید، چون موندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زودتر مشخص می‌شود پس اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد یعنی مرغ تازه نیست حواستان باشد مرغ‌هایی که خیلی خیس هستند را انتخاب نکنید رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است اگر از مرغ‌های بسته بندی استفاده می‌کنید حتماً تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که خون آبه نداشته باشد.

۲- نکات مربوط به زعفران

حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید تقلبی نباشد برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی است یا خالص زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار دهید اگر روغن پس نداد یعنی خالص است زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۳- نکات مربوط به زرشک

طرز تهیه مرغ شکم پر مخصوص مهمانی در قابلمه و فر

نکته بسیار مهم در خصوص زرشک نحوه شستن آن است زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد.

طرز تهیه مرغ شکم پر

۱- ابتدا مرغ را پاک کرده و تمیز بشویید مرغی که انتخاب می‌کنید نباید خیلی بزرگ باشد تا در هنگام پخت درون آن خوب پخته شود در حین شستن و پاک کردن مرغ دقت کرده و قسمت‌های حفره دار بین ستون فقرات را کامل تمیز کنید.

برای تهیه مرغ شکم پر پوست مرغ را نگیرید، چون پوست مرغ در حین پخت روغن میاندازد و این کمک می‌کند تا روی آن خشک نشود همچنین موقع سرو کردن، باعث می‌شود مرغ خیلی آبدار و خوش طعم شود.

۲- سپس داخل شکم و روی مرغ را با نمک + فلفل سیاه + آبلیمو ترش تازه مزه دار کنید بعد زعفران را با قلموی مخصوص آشپزی به داخل شکم و روی مرغ بزنید بعد پیاز را به صورت خلالی خرد کنید و به آن اضافه کنید سپس در ظرف در دار به مدت ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید.

اگر دوست دارید مرغ شکم پر شما کمی ترش‌تر باشد می‌توانید هنگام مزه دار کردن مرغ ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری رب آلوچه نیز به مواد اضافه کنید و همه جای مرغ را به آن آغشته کنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر مخصوص مهمانی در قابلمه و فر

۳- در فاصله‌ای که مرغ را در یخچال گذاشته اید گوشت چرخ شده + پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + نمک + ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع را در ظرف مناسب بریزید و خوب تفت دهید سپس سبزی معطر را هم در تابه‌ای جداگانه تفت دهید تا آب آن کشیده شود.

۴- در مرحله بعد مرغ را از یخچال خارج کنید و داخل و روی مرغ را توسط قلموی مخصوص آشپزی با کره آب شده آغشته کنید.

۵- آلو‌ها را تمیز بشویید و بگذارید خیس بخورد تا کاملاً نرم شود سپس هسته آلو را جدا کنید زرشک را هم تمیز بشویید.

۶- خلال بادام را از قبل خیس کنید و داخل روغن مایع یا کره تفت دهید اگر با کره تفت دهید خوش طعم‌تر می‌شود خلال پسته را خیس نکنید، چون رنگ پس می‌دهد فقط در روغن مایع تفت دهید.

۷- در مرحله آخر گردو را کمی تفت دهید بعد همه مواد را به گوشت اضافه کنید و داخل شکم مرغ را با این مواد پر کنید. ترکیب مواد سلیقه‌ای است و لازم نیست تمام مواد ذکر شده در دستور را استفاده کنید. شما می‌توانید طبق ذائقه و سلیقه خود مواردی را حذف کرده و یا جایگزین کنید به عنوان مثال می‌توانید گوشت را حذف کنید و مرغ شکم پر را فقط با سبزیجات طبخ کنید یا اینکه به مواد کمی دانه انار ترش اضافه کنید.

۸- برای بستن مرغ می‌توانید با سوزن و نخ نسوز شکم مرغ را بدوزید همچنین می‌توانید یک نخ به اندازه دو برابر قد مرغ انتخاب کنید نخ را زیر دم مرغ بیندازید سپس محکم گره بزنید بعد مرغ را برگردانید و آن را از سمتی که باز است محکم گره بزنید اگر نتوانستید به این روش مرغ را ببندید شکم مرغ را بدوزید بعد ران‌ها و بال‌های مرغ را هم با نخ محکم ببندید.

۹- داخل سینی فر فویل پهن کنید فویل را با یک قاشق روغن جامد آغشته کنید بعد کرفس خرد شده + حلقه‌های لیمو ترش + پیاز حلقه‌ای شده را کف سینی قرار دهید سپس مرغ را داخل سینی قرار دهید و روی مرغ را هم با فویل بپوشانید فویل را به وسیله چنگال سوراخ کنید.

۱۰- سپس مرغ را به مدت ۲ ساعت در طبقه وسط فری که از ۱۵ دقیقه قبل روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید قرار دهید بعد از نیم ساعت مرغ را از فر خارج کنید کمی زعفران و کره آب شده را به وسیله قلمو روی مرغ بمالید دوباره مرغ را داخل فر قرار دهید بعد از اینکه مرغ پخت فویل را بردارید تا برشته شود.

۱۱- اگر خواستید مرغ شکم پر را روی گاز بپزید قابلمه‌ای بزرگ انتخاب کنید مقداری روغن مایع داخل آن بریزید روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملاً داغ شود سپس مرغ را به آرامی داخل قابلمه قرار دهید و دو طرف آن را خوب سرخ کنید بعد پیاز داغ و استاک مرغ را که با آب در حال جوش مخلوط کرده به قابلمه اضافه کنید حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید بعد حرارت را ملایم کنید و اجازه دهید حدود ۲ ساعت بپزد.

طرز تهیه مرغ شکم پر مخصوص مهمانی در قابلمه و فر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید