چه لباسی برای موفقیت شغلی مناسب است؟

چه لباسی برای موفقیت شغلی مناسب است؟

پوشش مناسب برای موفقیت، همیشه هنری ظریف بوده است. می‌گویند اگر می‌خواهید شغلی که می‌خواهید را در یک سازمان خاص به دست آورید باید مانند آدم‌هایی که در آن سازمان کار می‌کنند لباس بپوشید.

کد خبر : ۱۰۶۴۹۰
بازدید : ۸۹۷

فرادید | این ایده که در محیط کار باید پوشش مناسبی داشته باشیم تا درصد موفقیت‌مان را بالا ببریم، ایده‌ای نسبتاً سرراست و قدیمی است. براین‌اساس مرسوم است که در محیط‌های کاری افراد اغلب با پوشش رسمی ظاهر می‌شوند و این باور وجود دارد که لباس هر چه مرتب‌تر باشد، بهتر است.


به گزارش فرادید؛ در اداره‌های قدیمی، آن‌هایی که در رأس هرم سازمانی بودند اغلب کت‌وشلوار‌های رسمی می‌پوشیدند و اگر شما می‌خواستید شغل مورد نظرتان در آن اداره‌ها را به دست آورید باید از طرز لباس پوشیدن این افراد تقلید می‌کردید.


اما خیزشِ بخشِ تکنولوژی این کلیشه را تغییر داد. تصاویری که از پوشش مدیران عالی‌رتبه در سیلیکون‌ولی به ذهن متبادر می‌شود، تصاویری از مردان و زنانی با لباس‌های جین، هودی و یقه‌اسکی‌های مشکی است.


در جهانِ تکنولوژی، موفقیت نوع دیگری از یونیفرم را می‌طلبد که در مقایسه با کت‌وشلوار‌های قدیمی، پوششی غیررسمی محسوب می‌شود.


گرایش به پوشش‌های غیررسمی که در بدو امر در بخشِ تکنولوژی دیده می‌شد، به‌تدریج به بخش‌های دیگر بازار کار را نیز سرایت کرده است.


وقتی در سال ۲۰۲۰ چرخش گسترده به سمت دورکاری آغاز شد، قوانین پوشش مناسب محل کار نیز به‌کل تغییر کرد.


در دوره همه‌گیری، کارمندان اکثراً همکاران خود را در جلسات آنلاین از شانه به بالا می‌دیدند ـ اگر اصلاً می‌دیدند. کارمندان به‌راحتی می‌توانند با پوشیدنِ یک پیراهن یقه‌دار، زیرشلواری و دمپایی، از خانه عملکردی بسیار عالی داشته باشند. اگر دوربین خاموش باشد، آن‌ها حتی می‌توانند پیژامه بپوشند و از زیر لحاف کار کنند.


اکنون که در بسیاری از شرکت‌ها کارمندان دوباره حضوری شده‌اند و شرکت‌ها مشغول آزمودن مدل‌های ترکیبی برای حاضر شدن در محل کار هستند، تعداد بسیار اندکی از شرکت‌ها از کارکنان‌شان درخواست کرده‌اند که به آن پوشش‌های رسمی بازگردند.

پوشش مناسب، پیام مناسب را مخابره می‌کند

به‌نظر می‌رسد که پوشیدن لباس‌های رسمی، مثل کت‌وشلوار، در محیط‌های کاری دیگر آن پیام قدیمی را مخابره نمی‌کند. این‌درحالیست‌که پوشیدن لباس‌های کلاه‌دار (هودی) یک نوع پوششِ قدرت‌بخش محسوب می‌شود.


پوشش مناسب برای موفقیت، همیشه هنری ظریف بوده است. می‌گویند اگر می‌خواهید شغلی که می‌خواهید را در یک سازمان خاص به دست آورید باید مانند آدم‌هایی که در آن سازمان کار می‌کنند لباس بپوشید.


سارا آرچر، مربی امور شغلی از لندن می‌گوید: «شما با این کار پیامی درباره جایگاهی که در آن هستید و کاری که مشتاق انجام دادنش هستید، مخابره می‌کنید. ما باید مانند همتایان‌مان لباس بپوشیم تا حس تعلق به گروه را احساس کنیم. یا اگر می‌خواهید در شغل‌تان پیشرفت کنید باید شبیه مدیران لباس بپوشید تا نشان دهید هم‌اکنون خودتان را عضوی از گروه می‌دانید.»


اینکه توجهات را به سمتِ شباهت ظاهری خودتان با مدیران ارشد سازمان جلب کنید، یک استراتژی مؤثر برای موفقیت است. آدم‌هایی که شبیه ما هستند موردِ علاقه ما هستند. به این پدیده سوگیریِ حسِ خویشاوندی می‌گویند.


مطالعات نشان داده‌اند که مدیران بیش‌تر احتمال دارد کسانی را استخدام کنند و به کسانی ترفیع شغلی بدهند که شبیه خودشان می‌دانند و این شامل ویژگی‌های ظاهری افراد هم می‌شود.


هماهنگ کردنِ سبک پوشش‌تان با افرادی که پست‌های ارشد را در سازمان‌ها دارند نیز در حس تعلق داشتن به گروه و خود را بخشی از گروه دانستن، کمک می‌کند.


مطالعات نشان داده‌اند که پوشیدن لباس‌های رسمی‌تر حس اعتماد‌به‌نفس کارکنان را در محیط‌های شغلی افزایش می‌دهد و درحقیقت باعث می‌شود که عملکرد آن‌ها بهتر شود.


آرچر که چنین چیزی را در مراجعان خود مشاهده کرده است، می‌گوید: «برای بسیاری از افراد، تمرکز مثبت روی نحوه پوشش و چگونگی معرفی خودشان در محیط‌های شغلی، منبعی برای حس اعتماد‌به‌نفس نسبت به کاری است که انجام می‌دهند.»


این روز‌ها یکی از مؤلفه‌های پوشش برای کسب موفقیت آن است که نشان بدهید قوانین محیط کاری در مورد نوع پوشش را درک کرده‌اید و می‌توانید به آن پوشش پایبند باشید.


در گذشته که همه لباس‌های رسمی می‌پوشیدند، رمزگشایی قوانین نانوشته درباره نوع پوشش آسان‌تر بود. امروزه، که در برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها قوانین لباس پوشیدن متنوع و متکثر است، رمزگشایی پوششِ مناسب کار سختی شده است. بااین‌حال، هنوز هم انتخاب لباس و پوشش مناسب نشان‌دهنده آن است که شما فرهنگ شرکت را درک کرده و با آن همسو هستید.


این یعنی شما به جزئیات، تعهد و سازگاری اهمیت می‌دهید. این نشان می‌دهد که شما تلاش می‌کنید برند شخصی خودتان را در چگونه ظاهر شدن در محیط‌های عمومی بسازید.


حواستان باشد که گاهی شیک‌پوشیِ افراطی در محیط‌های کاری پیام‌های منفی‌ای را درباره شما مخابره می‌کند. این روز‌ها کارکنان در ۷۹ درصد از شرکت‌های آمریکایی از لباس‌های غیررسمی و راحتی استفاده می‌کنند.


اگر در محیط‌های کاری‌ای که چنین پوششی رایج است، به امید نشان دادنِ علاقه‌مندی و دریافت ترفیع رتبه، لباس‌های زیادی رسمی بپوشید، ممکن است نتیجه عکس بگیرید.


آرچر می‌گوید: «ممکن است شبیه ماهی بیرون افتاده از تنگ بشوید. شیک‌پوشیِ افراطی در چنین محیط‌هایی یعنی شما به فرهنگِ سازمان بی‌توجه بوده‌اید و آن را درست درک نکرده‌اید یا مشاهده‌کننده خوبی نیستید؛ پس گزینه مناسبی برای کار کردن و جای گرفتن در این شرکت نیستید.»


رویهم‌رفته، باید بدانید نوع پوشش شما هنوز هم یکی از گزینه‌های مهم برای استخدام و ترفیع شغلی در شرکت‌ها و سازمان‌ها محسوب می‌شود و اگر مشاهده‌کننده خوبی نباشید و نتوانید خودتان را با رمزگان پوشش در شرکت‌ها تطبیق دهید ممکن است نتوانید بخشی از این شرکت‌ها باشید.


منبع: BBC World
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید