پیش‌بینی آلزایمر با آزمایش خون

پیش‌بینی آلزایمر با آزمایش خون

P-tau ۱۸۱ این قابلیت را دارد که به ما کمک کند تا افرادی را که بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند، پیش از این که دچار مشکلات حافظه یا تغییر در رفتار شوند، شناسایی کنیم.

کد خبر : ۱۰۶۵۲۱
بازدید : ۷۳۴

پژوهشگران ایرلندی و آمریکایی در پژوهش مشترکی، یک نشانگر زیستی جدید را در خون کشف کرده‌اند که می‌توان از آن برای شناسایی افراد در معرض ابتلا به زوال عقل استفاده کرد.

به گزارش نوروساینس نیوز، پژوهش جدید "دانشگاه ملی ایرلند در گالوی" (NUI Galway) و "دانشگاه بوستون" (Boston University)، یک نشانگر زیستی خون را شناسایی کرده است که می‌تواند در تشخیص افرادی که دارای نخستین نشانه‌های زوال عقل هستند، حتی پیش از آغاز نشانه‌ها کمک کند.

پژوهشگران در این پروژه، سطوح یک نشانگر تخریب عصبی موسوم به "P-tau ۱۸۱" را در خون ۵۲ بزرگسال که از نظر شناختی سالم بودند، اندازه‌گیری کردند و سپس، پت‌اسکن مغز را انجام دادند. نمونه خون از افرادی گرفته شد که هیچ علائم شناختی نداشتند و آزمایش شناختی آن‌ها در زمان آزمایش خون، طبیعی بود.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که سطوح بالای P-tau ۱۸۱ در خون، با تجمع بیشتر آمیلوئید بتا مرتبط است. اسکن‌ها به طور میانگین، هفت سال پس از آزمایش خون کامل شدند. بررسی‌ها حاکی از این بود که نشانگر زیستی P-tau ۱۸۱، نسبت به دو نشانگر زیستی دیگر در پیش‌بینی نشانه‌های آمیلوئید بتا از روی اسکن‌های مغزی، بهتر عمل می‌کند.

پروفسور "امر مک گراث" (Emer McGrath)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: نتایج این پژوهش بسیار امیدوارکننده هستند. P-tau ۱۸۱ این قابلیت را دارد که به ما کمک کند تا افرادی را که بیشتر در معرض خطر زوال عقل قرار دارند، پیش از این که دچار مشکلات حافظه یا تغییر در رفتار شوند، شناسایی کنیم.

به گفته این گروه پژوهشی، شناسایی یک نشانگر زیستی، ظرفیت برنامه غربالگری جمعیت را نیز نشان می‌دهد. مک گراث ادامه داد: این پژوهش در میان افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند، انجام شد و نشان‌دهنده افرادی است که به مطب‌های عمومی مراجعه می‌کنند. یک آزمایش خون که سطح P-tau ۱۸۱ را اندازه‌گیری می‌کند، می‌تواند به عنوان یک روش غربالگری برای پیش‌بینی خطر زوال عقل در اواسط تا اواخر عمر یا حتی زودتر استفاده شود.

وی افزود: این پژوهش، پیامد‌های مهمی در زمینه آزمایش‌های بالینی دارد. سطوح P-tau ۱۸۱ در خون می‌تواند برای شناسایی شرکت‌کنندگانی به کار برود که برای تحقیقات بیشتر مناسب هستند. همچنین، از این پژوهش می‌توان در آزمایش بالینی درمان‌های جدید زوال عقل استفاده کرد.

مک گراث اضافه کرد: ما می‌توانیم از این نشانگر زیستی برای شناسایی افرادی استفاده کنیم که بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند، اما هنوز در مراحل اولیه بیماری قرار دارند؛ یعنی زمانی که هنوز فرصتی برای جلوگیری از پیشروی بیماری وجود دارد.

این پژوهش، در "Journal of Alzheimer's Disease" به چاپ رسید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید