ترمیم تاندون پای آسیب دیده با کرم ابریشم

ترمیم تاندون پای آسیب دیده با کرم ابریشم

داربست‌های ابریشمی حاوی سلول‌های بنیادی به بهبود تاندون‌های آسیب‌دیده سرعت می‌بخشند.

کد خبر : ۱۰۶۶۵۷
بازدید : ۸۳۶

آسیب‌های تاندونی دردناک هستند و همیشه به درستی بهبود نمی‌یابند. اکنون محققان موسسه تراساکی نشان داده‌اند که داربست‌های ابریشمی مملو از سلول‌های بنیادی می‌توانند به بازسازی موثرتر تاندون‌ها کمک کنند.

تاندون‌ها بافت‌های مهمی هستند که ماهیچه را به استخوان متصل می‌کنند، اما ممکن است در اثر حرکات در حین ورزش یا سایر فعالیت‌های بدنی پاره شوند یا آسیب ببینند.

به گزارش نیواطلس بهبودی این آسیب‌ها ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد و حتی در آن زمان نیز معمولاً به طور کامل بهبود نمی‌یابند. این اتفاق منجر به ضعیف‌تر شدن تاندون‌ها و افزایش خطر آسیب‌دیدگی دیگر می‌شود.

در سال‌های اخیر محققان روش‌هایی را برای کمک به بازسازی تاندون‌های آسیب دیده آزمایش کرده اند که شامل داربست‌های هیدروژلی با همان قوام تاندون‌های طبیعی برای کمک به تسریع روند بهبودی است، این ماده دو وجهی که می‌تواند دو بخش از یک تاندون را محکم نگه دارد و در عین حال به آن اجازه می‌دهد روی بافت‌های دیگر سر بخورد.

برای مطالعه جدید، محققان تراسکی (Terasaki) داربست خود را ساختند که می‌تواند تاندون را در حین بهبود پشتیبانی کند. این داربست از فیبروئین ابریشم جفت شده با هیدروژل معروف به GelMA ساخته شده است - اولی به داربست استحکام و کشش می‌بخشد، در حالی که دومی زیست سازگار است و سلول‌ها را به چسبیدن و رشد تشویق می‌کند.

پس از آزمایش برای به دست آوردن نسبت‌های مناسب مواد، این تیم ورقه‌های نانوالیافی از فیبروئین ابریشم و مواد خود را ساختند. سپس ورقه‌ها با سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs) کاشته می‌شوند که نه تنها می‌توانند به چندین نوع سلول تمایز یابند، بلکه با تولید مولکول‌های سیگنالی که سلول‌های ایمنی را به آن ناحیه فرا می‌خوانند و رگ‌های خونی جدید را تشویق می‌کنند، به بازسازی کمک می‌کنند.

داربست جدید از فیبروئین ابریشم و یک هیدروژل ساخته شده است که حاوی سلول‌های بنیادی مزانشیمی موسسه تراساکی است.

این تیم این ورقه‌های SG حاوی سلول‌های بنیادی را در موش‌هایی که از ناحیه تاندون پا آسیب دیده بودند، آزمایش کردند. در مقایسه با سایر داربست‌های مملو از سلول‌های بنیادی، داربست‌های ساخته شده از SG سریع‌تر تاندون‌ها را بهبود می‌دهند، در حالی که فیبر‌های تاندون فشرده را تشکیل می‌دهند، محل‌های آسیب را کاهش می‌دهند و اجزای عضلانی را بازسازی می‌کنند.

هان جون کیم، محقق ارشد این مطالعه گفت: اثرات هم افزایی ظرفیت GelMA برای حمایت از تشکیل بافت احیاکننده و مزایای ساختاری فیبروئین ابریشم، مواد کامپوزیتی ما را برای ترمیم تاندون مناسب می‌سازد.

این تیم امیدوار است که با کار بیشتر، داربست‌های مملو از سلول‌های بنیادی در نهایت بتواند به درمان‌های جدیدی برای آسیب‌های تاندون منجر شود.

این تحقیق در مجله Small منتشر شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید