اسفناج بخورید تا آلزایمر نگیرید

اسفناج بخورید تا آلزایمر نگیرید

محققان دریافتند افرادی که دارای سطوح بالای آنتی اکسیدان هستند، با خطر کمتری از ابتلا به زوال عقل روبه‌رو می‌شوند. حال متخصصان می‌گویند فوایدی که در خصوص آن صحبت می‌شود، ناشی ترکیبات فراوانی است که در اسفناج و سبزیجات برگدار وجود دارد.

کد خبر : ۱۰۶۷۲۶
بازدید : ۶۰۸

شاید بسیاری از ما شخصیت کارتونی مشهور «ملوان زبل» را به یاد داشته باشیم؛ شخصیت کارتونی که در ایران با نام «ملوان زبل» و در کشور‌های دیگر با نام «پاپای» (Popeye) به شهرت رسیده و خصوصیت بارز این شخصیت کارتونی، قدرت یافتن به خاطر مصرف اسفناج است.

حال پایگاه خبری نشریه «دیلی میل» چاپ انگلیس در گزارشی با اشاره به این شخصیت کارتونی، اعلام کرد طبق یک تحقیقات، خوردن اسفناج مانند ملوان «زبل» نه تنها شما را قوی‌تر می‌کند؛ بلکه شما را از خطر «زوال عقل» نیز باز می‌دارد.

بر اساس این گزارش، محققان دریافتند افرادی که دارای سطوح بالای آنتی اکسیدان هستند، با خطر کمتری از ابتلا به زوال عقل روبه‌رو می‌شوند. حال متخصصان می‌گویند فوایدی که در خصوص آن صحبت می‌شود، ناشی ترکیبات فراوانی است که در اسفناج و سبزیجات برگدار وجود دارد.

«لوتئین» (lutein) و «زآگزانتین» (zeaxanthin) دو ترکیب آنتی اکسیدانی هستند که در سبزیجات برگدار و نیز نخود فرنگی به وفور یافت می‌شوند.

دکتر «می بیدون» (May Beydoun) از متخصصان پیری در «موسسه ملی سلامت» در آمریکا گفت: افزایش عملکرد شناختی افراد، چالشی مهم در زمینه سلامت عمومی است. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند مغز را از «استرس اکسیداتیو» که سبب آسیب وارد آمدن به سلول شود، محافظت کند.

در این پژوهش که از سوی «دکتر بیدون» و همکارانش به انجام رسید و نتایج آن در «مجله نورولوژی» چاپ شد؛ از ۷ هزار آمریکایی نمونه خون گرفته شد.

تمامی شرکت کنندگان دست کم ۴۵ سال داشتند و تحت معاینه فیزیکی و مصاحبه در ابتدای این پژوهش قرار گرفتند. آن‌ها سپس به مدت ۱۶ سال تحت نظارت قرار گرفتند تا بدین وسیله متخصصان بتوانند میزان «زوال عقل» را در آن‌ها ردیابی کنند.

شرکت کنندگان بر اساس سطح آنتی اکسیدان‌های لوتئین، زآگزانتین و «بتا- کریپتوزانتین» در خونشان به سه دسته تقسیم شدند.

محققان دریافتند به میزان هر ۱۵.۴ میکرومول افزایش سطح لوتئین و زآگزانتین، هفت درصد خطر ابتلا به زوال عقل کاهش می‌یابد. این در حالی است که به میزان هر ۸.۶ میکرومول افزایش «بتا- کریپتوزانتین» احتمال ابتلا به زوال عقل تا ۱۴ درصد کاهش می‌یابد.

با این حال دکتر بیدون گفت: تحقیقات بیشتری نیاز است که آیا آنتی اکسیدان‌ها به واقع می‌توانند مغز را از زوال عقل محافظت کنند یا خیر. گفتنی است تا کنون ده‌ها پژوهش نشان داده اند رژیم‌های غذایی غنی از میوه و سبزیجات می‌توانند خطر ابتلا به زوال عقل کاهش دهند؛ بیماری که ۹۴۴ هزار شهروند انگلیس و ۶.۵ میلیون آمریکایی به آن مبتلا هستند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید