درمان افسردگی مردان با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

درمان افسردگی مردان با رژیم غذایی مدیترانه‌ای

یکی از مزایای تغییر رژیم غذایی به عنوان درمانی برای افسردگی، امکان تبعیت بیشتر بین بیماران است. در حالی که روش‌های سنتی مانند درمان شناختی رفتاری یا دارو‌های ضد افسردگی برای بخش قابل توجهی از مردم مؤثر نیستند.

کد خبر : ۱۰۶۷۷۰
بازدید : ۶۰۶

ارائه مجموعه شواهدی در مورد این که رژیم غذایی چگونه می‌تواند بر سلامت روانی ما تأثیر بگذارد، همچنان ادامه دارد، زیرا پژوهش‌ها، خطرات عادات غذایی ناسالم را نشان می‌دهند.

یک پژوهش جدید، این پدیده را در مردان جوان مبتلا به افسردگی بالینی مورد بررسی قرار داده و نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به کاهش سریع و قابل توجه نشانه‌های افسردگی کمک کند.

به گزارش نیواطلس این پژوهش که توسط دانشمندان "دانشگاه فناوری سیدنی" (UTS) انجام شده، بر سلامت روانی مردان جوان متمرکز است. افسردگی، یکی از شایع‌ترین اختلالات سلامت روانی است و یک عامل خطر مهم برای خودکشی به شمار می‌رود. براساس آمار دولتی، بیش از سه چهارم مرگ و میر‌های ناشی از خودکشی در استرالیا، در مردان صورت می‌گیرد.

این پژوهش، ۷۲ شخص بین ۱۸ تا ۲۵ سال مبتلا به افسردگی متوسط تا شدید را در بر داشت که رژیم‌های غذایی نامناسب داشتند. شرکت‌کنندگان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که رژیم غذایی خود را به رژیم مدیترانه‌ای تغییر داده بودند یا از نوعی حمایت اجتماعی به نام دوستی‌درمانی برخوردار شده بودند.

"جسیکا بیز" (Jessica Bayes)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: تمرکز ابتدایی بر افزایش کیفیت رژیم غذایی با غذا‌های کاملا تازه و در عین حال، کاهش مصرف فست فود، شکر و گوشت قرمز فرآوری‌شده بود.

ارزیابی‌ها در آغاز، اواسط و پایان آزمایش ۱۲ هفته‌ای، با مقیاس‌های رایج برای افسردگی و کیفیت زندگی انجام شد. در نتیجه آزمایش، گروه رژیم غذایی مدیترانه‌ای در هر دو جنبه به طور قابل‌توجهی در مقایسه با گروه کنترل‌شده که دوستی درمانی را دریافت کرده بودند، امتیاز بیشتری کسب کردند. این نشان می‌دهد که تغییر رژیم غذایی به سلامت روانی آن‌ها کمک کرده است.

یافته‌های این پژوهش، به تایید این ایده کمک می‌کنند که عادات غذایی سالم‌تر می‌توانند تأثیری واقعی بر نشانه‌های افسردگی داشته باشند. این همان چیزی است که در سال‌های اخیر از طریق تعدادی از پژوهش‌های جالب مشاهده کرده‌ایم.

مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۸ به چاپ رسید، نشان داد رژیم غذایی که برای کاهش فشار خون طراحی شده است، می‌تواند میزان افسردگی را نیز کاهش دهد. برخی دیگر از پژوهش‌ها نیز نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای می‌توانند افسردگی را در دوره‌های چند هفته‌ای تسکین دهند.

یکی از مواردی که کنترل آن با چنین آزمایش‌هایی دشوار محسوب می‌شود، حذف اثر دارونما است. آیا صرف دانستن اینکه ما سالم‌تر غذا می‌خوریم، فواید خود را برای سلامت روان ما دارد؟ رد کردن این موضوع به طور کامل، بسیار دشوار است، اما هنگامی که این موضوع در چارچوب سایر پژوهش‌ها مشاهده می‌شود، یافته‌ها بیشتر از این ایده حمایت می‌کنند که رژیم غذایی می‌تواند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد.

پژوهشگران در مورد درک مبنای علمی این رابطه، در حال پیشرفت هستند. بررسی‌های صورت گرفته روی باکتری‌های روده، بینش‌های شگفت‌انگیزی را در مورد چگونگی تاثیر آن بر سلامت روان ارائه می‌دهند، گونه‌های خاص را به افزایش میزان افسردگی مرتبط می‌کند و نشان می‌دهد که تغییر میکروبیوم روده با کمک آنتی‌بیوتیک‌ها یا پیوند مدفوع چگونه می‌تواند رفتار‌های افسردگی را در موش‌ها کاهش دهد.

بیز گفت: دلایل بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند چرا از نظر علمی فکر می‌کنیم که غذا بر خلق و خو تأثیر می‌گذارد.

به عنوان نمونه، حدود ۹۰ درصد از سروتونین، ماده شیمیایی که به ما کمک می‌کند تا احساس شادی کنیم، توسط میکروب‌های روده ما ساخته می‌شود. شواهد جدیدی وجود دارند که نشان می‌دهند این میکروب‌ها می‌توانند از طریق عصب واگ، با مغز ارتباط برقرار کنند. برای داشتن میکروب‌های مفید باید از فیبری که در حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد، تغذیه کنیم.

یکی از مزایای تغییر رژیم غذایی به عنوان درمانی برای افسردگی، امکان تبعیت بیشتر بین بیماران است. در حالی که روش‌های سنتی مانند درمان شناختی رفتاری یا دارو‌های ضد افسردگی برای بخش قابل توجهی از مردم مؤثر نیستند، ایده نوظهور "روان‌پزشکی تغذیه‌ای" که در آن از مواد مغذی و عادات غذایی خاص استفاده می‌شود، می‌تواند یک جایگزین سودمند باشد.

بیز افزود: ما از اینکه مردان جوان چقدر به پیروی از رژیم غذایی جدید مایل بودند، شگفت‌زده شدیم. افرادی که از رژیم مدیترانه‌ای پیروی کردند، توانستند رژیم غذایی اصلی خود را تحت راهنمایی یک متخصص تغذیه در زمان کوتاهی تغییر دهند. این امر نشان می‌دهد که پزشکان و روانشناسان باید ارجاع دادن مردان جوان افسرده به یک متخصص تغذیه یا رژیم‌درمانی را به عنوان یک مولفه مهم در درمان افسردگی بالینی در نظر بگیرند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید