واکسن بلای جان کرونا

واکسن بلای جان کرونا

مشاهدات میدانی نیز از مراکز درمانی کشور نیز نشان می‌دهد آمار بستری، آی سی‌یو، ابتلا و مرگ و میر در شرایط کنترل شده است و تقریباً همه بیمارستان‌ها بخش‌های کووید-۱۹ خود را تعطیل کرده و بخش تنفسی در مراکز درمانی کشور جایشان را به بخش‌های عادی داده‌اند.

کد خبر : ۱۰۶۸۵۵
بازدید : ۶۱۸

مرگ‌ومیر‌های کرونا در ایران به نقطه صفر نزدیک شده و روند نزولی فوتی‌ها ادامه دارد. طبق آمار‌های مربوط به چهار روز گذشته اعداد مرگ و میر بین دو رقم سه و هشت فوتی در روز در نوسان است. اولین بار ۲۰ اردیبهشت ماه عدد قربانیان کووید-۱۹ پس از ۲۷ ماه از شروع پاندمی کووید-۱۹ به سه مورد فوتی در روز رسید.

دیروز نیز پس از ثبت اعداد سه و شش مورد فوتی در روز‌های ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ عدد فوتی‌ها با تغییر اندکی به هشت مورد بیمار کرونایی در روز رسید.

گر چه آمار رسمی وزارت بهداشت ایران حاکی از تداوم کاهش شمار مبتلایان و مرگ روزانه ناشی از ابتلا به کرونا در کشور است، اما این نکته را هم نباید فراموش کنیم که طبق اعلام آمار‌های روزانه میزان تست‌های پی‌سی‌آر در کشور در هفته‌های اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

از طرفی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت می‌گوید: هنوز حدود ۱۴ میلیون نفر از افراد بالای پنج سال در کشور دوز اول واکسن کرونا را هم تزریق نکرده‌اند. به گفته دکتر ابراهیم قادری شش میلیون نفر دوز دوم را نزده‌اند و ۲۶ میلیون نفر نیز دوز سوم را نزده‌اند.

هر چند که وزارت بهداشت تزریق دوز چهارم واکسن را برای افراد بالای ۷۰ سال و برخی از افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف و کادر درمان آغاز کرده، اما با وجود دسترسی به سبد متنوعی از واکسن‌ها تعداد تزریق روزانه واکسن حول و حوش اعداد ۲۰ تا ۱۵ هزار دوز در روز می‌چرخد.

روز گذشته نیز تنها ۱۶ هزار و ۲۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. تاکنون ۶۴ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۶۱۰ نفر دوز اول، ۵۷ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۹۷۵ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۹۷۶ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۵۶۱ دوز رسید.

در پی ادامه تعطیلی بسیاری از مراکز واکسیناسیون و کاهش استقبال مردم از تزریق دوز سوم واکسن، مسئولان وزارت بهداشت مدام از رسانه‌ها درخواست می‌کنند، به منظور کاهش زنجیره انتقال ویروس کرونا و تداوم و حفظ مرحله کنترل کووید-۱۹ مردم را نسبت به تزریق دوز سوم واکسن تشویق کنند.

در همین زمینه رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیش از این خبر داده بود، ایران در مرحله طلایی کنترل کووید-۱۹ است و همین پنجره طلایی این امکان را فراهم می‌کند که افراد غیر واکسینه هر چه سریع‌تر نسبت به واکسیناسیونشان اقدام کنند.

خبر‌های رسیده از کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا نیز بیانگر این واقعیت است که باید منتظر بمانیم دو هفته دیگر همین روند آرام کرونا در کشور طی شود تا نفس راحتی بکشیم.

مشاهدات میدانی نیز از مراکز درمانی کشور نیز نشان می‌دهد آمار بستری، آی سی‌یو، ابتلا و مرگ و میر در شرایط کنترل شده است و تقریباً همه بیمارستان‌ها بخش‌های کووید-۱۹ خود را تعطیل کرده و بخش تنفسی در مراکز درمانی کشور جایشان را به بخش‌های عادی داده‌اند.

بررسی شاخص‌های کرونا در روز‌های گذشته نیز بر این نکته تأکید دارند که نوسانات شاخص‌ها خطرناک و هشداردهنده نیست در همین حال دکتر مجید مختاری به خبرگزاری ایسنا گفته است، برخی می‌خواهند پاندمی را در کشور‌های خود پایان‌یافته اعلام کنند که این موضوع غلط است، زیرا کشور‌ها با یکدیگر در ارتباط هستند و اتمام پاندمی در یک کشور نمی‌تواند اتمام پاندمی جهانی باشد.

متخصصان علت عدم بروز موج هفتم بیماری را پس از تعطیلات نوروزی و بازگشایی‌ها و برداشته‌شدن محدودیت‌های کرونایی را غالب‌بودن زیر سویه‌های اُمیکرون در کشور‌ها می‌دانند که با وجود سرایت‌پذیری بالا کشندگی بیشتری ندارند.

همچنین به نظر می‌رسد روندی که در کشور‌های شبیه ایران می‌بینیم، ایجاد ایمنی زیاد در سطح جامعه است، یعنی تعداد زیادی از مردم اُمیکرون را بسیار خفیف گرفتند و به نظر می‌رسد ایمنی وسیعی ایجاد شده است.

از طرفی فراموش نکنیم که ایران جزو کشور‌های برتر واکسیناسیون است، پس ایجاد ایمنی عمومی به واسطه ابتلای افراد به اُمیکرون و واکسیناسیون را می‌توان علت عدم افزایش آمار دانست. سویه‌ها اُمیکرون به واکسن حساس هستند و گفته می‌شود این سویه‌ها احتمالاً به آنتی‌بادی‌های اُمیکرونی ناشی از ابتلا به عفونت هم حساس خواهند بود.

در ادامه روند آرام اپیدمی در کشور در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته در کشور ما تنها هشت بیمار جان‌شان را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۱۴۱ هزار و ۲۰۹ نفر رسید. ۳۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد.

نکته قابل توجه مربوط به دو شاخص مهم و تأثیرگذار یعنی موارد بستری و بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه است که به ترتیب ۶۷ و ۷۶۳ بیمار گزارش شده است. این نشان می‌دهد در روز‌های پیش رو فعلاً روند فوتی‌ها با شیب بسیار ملایم و با احتمال قوی مرگ و میر‌های تک رقمی ادامه خواهد داشت.

بررسی وضعیت رنگ‌بندی نقشه کرونایی کشور نیز نشان می‌دهد، در حال حاضر صفر شهرستان در وضعیت قرمز، چهار شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) مرگ بیش از دو میلیون نفر در اروپا در پی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ تأیید شده است.»

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید