بورس سرخ پوش شد!

بورس سرخ پوش شد!

هر چند طولی نکشید که دماسنج بازار به دلیل تغییر کلی جو معاملاتی مجبور به کاهش ارتفاع شد و روز چهارشنبه در مسیر ریزش پا گذاشت، اما بدین ترتیب جریان افت قیمت سهام به روز شنبه هم کشیده شد و طی ۲ روز کاری اخیر بیش از ۲۶‌هزار واحد معادل ۶۳/ ۱درصد افت به ثبت رسید.

کد خبر : ۱۰۷۰۹۲
بازدید : ۵۹۵

شاخص کل بورس اوراق‌بهادار تهران روز شنبه و در آخرین روز کاری اردیبهشت ماه با افت ۹۶/ ۰درصدی به استقبال سومین‌ماه از سال‌۱۴۰۱ رفت.

نماگر اصلی بازار سهام که آخرین‌بار در شهریور‌ماه سال‌۱۳۹۹ در کانال ۶/ ۱میلیون واحدی حضور داشت، در روز سه شنبه هفته معاملاتی پیشین (۲۷ اردیبهشت ماه) پس از سپری کردن ۲۰‌ماه ریزش فرسایشی به‌طور مجدد موفق به شکست مقاومت کانال مذکور شد.

هر چند طولی نکشید که دماسنج بازار به دلیل تغییر کلی جو معاملاتی مجبور به کاهش ارتفاع شد و روز چهارشنبه در مسیر ریزش پا گذاشت، اما بدین ترتیب جریان افت قیمت سهام به روز شنبه هم کشیده شد و طی ۲ روز کاری اخیر بیش از ۲۶‌هزار واحد معادل ۶۳/ ۱درصد افت به ثبت رسید.

شاخص بورس تهران نیز در آخرین روز داد و ستد‌های اردیبهشت‌ماه در رقم یک‌میلیون و ۵۷۹‌هزار واحدی تثبیت شد. روند حرکتی شاخص کل هم وزن هم حکایت از افت ۵۵/ ۰درصدی داشت.

با اینکه مدتی است ارزش معاملات خرد که در واقع نشان از پویایی وضعیت داد و ستد سهام در بورس دارد در ارقامی بیش از ۴‌هزار میلیارد‌تومان در نوسان بوده و روز گذشته نیز رقم ۴‌هزار و ۱۵۷میلیارد‌تومان را به خود اختصاص داده است، اما نماگر‌های بازار سهام حداقل طی ۲ روز کاری اخیر ریزش قیمت‌ها را به نمایش گذاشته اند.

درخصوص چرایی کاهش سودآوری قیمت سهام نیز گفته می‌شود که برخی شرکت‌های پالایشگاهی در هفته گذشته اقدام به انتشار عملکرد خود کردند، اما به دلیل اینکه محاسبات پالایشی‌ها حسابرسی نشده بود، در واقع انتشار سود‌های ضعیف‌تر از انتظار سرمایه گذاران را دچار واهمه کرد.

گزارش‌های به دور از واقعیت در گروه پالایشگاهی‌ها نه‌تن‌ها باعث افت محسوس قیمت سهام شرکت‌های فعال در این صنعت شد بلکه به سایر گروه‌ها نیز سرایت پیدا کرد و موجی از نگرانی را در میان سرمایه گذاران پدید آورد. به باور کارشناسان همگام با ورود گزارش‌های حسابرسی‌شده به سامانه کدال‌سود پالایشی‌ها با تغییرات محسوسی همراه می‌شوند.

در صورتی‌که میزان کرک‌اسپرد چند وقت اخیر پالایشی‌ها را در محاسبات، مورد‌توجه قرار گیرد این صنعت پتانسیل جبران زیان گذشته و حتی افزایش سودآوری را نیز خواهد داشت.

به هر ترتیب گزارش‌هایی ضعیف و دور از انتظار در انتشار عملکرد برخی شرکت‌ها که این روز‌ها روانه کدال می‌شوند موج جدیدی از فروشندگان را به همراه داشته است. بر این اساس تشدید فشار فروش از سوی سهامداران در معاملات روز شنبه باعث افزایش فاصله نماگر اصلی بورس تهران از کانال پیش رو شد.

در عین حال به‌نظر می‌رسد پس از اصلاح موقت و شفاف‌شدن شرایط برای معامله گران به‌خصوص فعالان گروه پالایشی بازار پس از شناسایی سود به‌طور مجدد پا در مسیر صعود بگذارد.

همزمان با بالا گرفتن مجدد بحث مذاکرات اتمی با قدرت‌های جهانی در واقع دست اندازی در مسیر صعود اسکناس آمریکایی قرار گرفت. هر چند دلار با رشد محدود در کانال معاملاتی خود همچنان همراه است، اما مخابره سیگنال برجامی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در مسیر صعود یا نزول این ارز ایفا کند. در عین حال تثبیت دلار در سطوح فعلی نیز همچنان می‌تواند به‌عنوان یکی از محرک‌های صعود بازار در نظر گرفته شود.

به باور برخی از فعالان بورسی، بازار سهام با جدی‌شدن فرآیند مذاکرات هسته‌ای به‌طور مجدد نیم‌نگاهی به رفت و آمد‌ها و گزارش دیپلمات‌های کشور دارد.

با اینکه گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهارنظری به جدی‌بودن ایران در پروسه مذاکرات اشاره کرده بود و سایر طرف‌های مذاکرات نیز به بهبود مذاکرات امید داشتند، اما حداقل در داد و ستد ۲ روز کاری اخیر در تالار شیشه‌ای سعادت‌آباد مشاهده می‌شود که بازار وزن چندانی به این قبیل اظهارات در شرایط فعلی نمی‌دهد.

روز گذشته بورس بازان بخش عمده‌ای از صنایع دلاری تا صنایع ریالی را فروختند. هر چند انتشار گزارش‌های ضعیف‌تر از انتظار درمیان پالایشی‌ها را می‌توان به‌عنوان یکی از عوامل اثر گذار در ایجاد وضعیت فعلی برشمرد، اما حاکم‌شدن فضای احتیاط در جریان داد و ستد‌ها نیز دیگر عاملی است که چه صنایع کامودیتی‌محور و چه صنایع داخلی را در مسیر عرضه از سوی سهامداران حقیقی قرار داده است.

در حالی‌که بازار‌های جهانی با تعدیلات چندانی همراه نیستند و صنایع داخلی هم در انتظار نتایج برجام قرار گرفته اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در ۳۱ اردیبهشت ماه صنعت فلزات اساسی بیش از ۱۰۰ میلیارد‌تومان و فرآورده‌های نفتی حدود ۷۰ میلیارد‌تومان خروج سرمایه حقیقی را به خود دیدند.

صنایع چندرشته‌ای صنعتی، محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات نیز در ادامه این فهرست قرار داشتند. خالص خرید حقیقی‌ها تنها به ۴ صنعت سیمان، زراعت، دستگاه‌های برقی و سرمایه گذاری‌ها محدود شد.

روز شنبه درحالی‌که ارزش معاملات خرد در سطوح جذابی قرار داشت، خالص فروش حقیقی‌ها هم رقم ۴۵۶ میلیارد‌تومانی را به ثبت رساند. بر این اساس به میزان عدد ذکر شده، سهام از سبد سرمایه گذاران خرد به پرتفوی سهامداران نهادی انتقال یافت.

بورس شنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با کاهش ۹۶/ ۰‌درصدی مواجه شد، از ۳۱۷ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۱۱ سهم (۳۵درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۰۲ سهم (۶۴ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۹ نماد (۶ درصد) صف خریدی به ارزش ۳۰۸میلیارد‌تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل گیری صف‌فروش باز هم در ۱۹نماد بورسی (۶ درصد) به ارزش ۳۳میلیارد‌تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس افت ۴۸/ ۰درصدی را ثبت کرد، ۱۳۸ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۴۵ سهم (۳۳ درصد) مثبت و ۸۶ سهم (۶۲ درصد) منفی بود. در این بازار ۱۰ نماد (۷ درصد) صف خریدی به ارزش ۶۸میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل گیری صف‌فروش در ۱۰ نماد فرابورسی (۷ درصد) به ارزش ۶ میلیارد‌تومان بودیم.

بازار پایه نیز روز شنبه میزبان دادوستد ۱۵۱ نماد بود. در این بازار ۷۸ سهم (۵۲ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۶۹ سهم (۴۶ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۴۸ نماد (۳۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۳۶میلیارد‌تومان تشکیل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۳۷ نماد (۲۵ درصد) با ارزشی بالغ ۱۲۴ میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید