افت شاخص بورس جبران شد!

افت شاخص بورس جبران شد!

تغییرات قیمتی رخ داده در جریان داد و ستد‌های روز یک شنبه تا حدی زمینه برای بازگشت سهام شرکت‌ها به مدار تعادل را فراهم کرد و نماگر اصلی توانست تا سطح یک‌میلیون و ۵۸۲‌هزار پیش روی کند.

کد خبر : ۱۰۷۱۲۶
بازدید : ۷۹۶

شاخص کل بورس اوراق‌بهادار تهران دیروز با افزایش ۱۶/ ۰درصدی به استقبال خرداد‌ماه رفت تا بخشی از افت سنگین ۲ روز کاری قبل از آن در بازار سهام جبران شود.

تغییرات قیمتی رخ داده در جریان داد و ستد‌های روز یک شنبه تا حدی زمینه برای بازگشت سهام شرکت‌ها به مدار تعادل را فراهم کرد و نماگر اصلی توانست تا سطح یک‌میلیون و ۵۸۲‌هزار پیش روی کند. ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم)، اما در این روز معاملاتی کاهشی بود و به رقم ۳‌هزارو ۴۸۹ میلیارد‌تومان رسید.

با اینکه همچنان سایه تردید در پروسه خرید و فروش سهام موج می‌زند، اما برخی سرمایه گذاران پس از اصلاح سنگین چند روز گذشته موقعیت کنونی بورس تهران و فرابورس ایران را مطلوب ارزیابی می‌کنند و معتقدند که در حال‌حاضر به‌طور مجدد زمینه برای صعود شاخص‌های سهامی مناسب است، با این‌حال به‌نظر می‌رسد که افزایش ارتفاع دماسنج تالار شیشه‌ای در حالی می‌تواند تداوم پیدا کند که چشم انداز تورمی نیز در محاسبات سرمایه گذاران وزن بگیرد.

دولت سیزدهم نخستین گام‌های اصلاحات اقتصادی را با افزایش یارانه نقدی به جامعه هدف برداشت؛ اقدامی که قیمت کالا‌های اساسی را نیز با تعدیلات مثبتی همراه کرد. این مهم در شرایطی که مذاکرات احیای برجام در سکوت خبری به‌سر می‌برد و هنوز نمی‌توان درخصوص آینده گفتگو‌ها و احیای برجام به روشنی سخن گفت، سبب تقویت انتظارات تورمی در جامعه شد.

در چنین شرایطی به دلیل اینکه جزئیات تصمیم‌های اقتصادی پیش رو در کابینه دولت در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است به باور برخی از فعالان اقتصادی نگهداری ریال می‌تواند به مثابه ریسک درنظر گرفته شود، از این‌رو برخی می‌پندارند در سایه این ابهامات، بورس می‌تواند بار دیگر به مأمن سرمایه‌های گریزان از تورم تبدیل شد.

البته نباید فراموش کرد که بازار سرمایه نیز با چالش‌های جدی به‌خصوص در شرایط فعلی که در آستانه فصل گرما نیز قرار گرفته ایم، مواجه است. تشدید گرما و شروع احتمالی خاموشی‌ها و قطع برق، صنایع بورسی را تهدید می‌کند. بروز چالش‌های جدید و در مواردی خارج‌شدن دستگاه‌ها از مدار تولید به‌رغم کاهش سودآوری اغلب صنایع بورسی و فرابورسی می‌تواند موجبات فرار سرمایه از بخش مولد و ورود آن به بخش غیرمولد را فراهم کند.

به‌نظر می‌رسد دولت پیش از اتخاذ تصمیمات سخت همانند وعده‌های آغاز به‌کار خود، درصورتی‌که همچنان رونق بورس جزو اولویت‌های نخست قرار دارد گام‌هایی را باید در راستای حذف ریسک‌های بزرگ بازار بردارد.

در برخی از گزارش‌های فصلی مربوط به زمستان ۱۴۰۰ که اخیرا روانه سامانه کدال شده است، اثرات قطعی گاز در صورت‌های مالی به وضوح نمایان است، بنابراین تامین گاز هم می‌تواند در اولویت دولت برای ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار سهام که می‌تواند نقشی مولد در اقتصاد داشته باشد، قرار گیرد.

جامعه تقریبا ۵۰‌میلیون نفری بازار سرمایه کشور به‌رغم درگیری با موضوعاتی از قبیل تحریم و تبعات فراگیر ناشی از آ ن در شرایط فعلی با چالش‌هایی همراه هستند که دولت می‌تواند در راستای حذف آن گام‌های مثمرثمری بردارد.

در بازار روز گذشته صنعت پالایش کشور که در جریان ریزش‌های اخیر تا حدودی یکه تاز بود و انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده آن‌ها واکنش منفی سرمایه گذاران را به‌همراه داشت، شاهد فروکش تب تند عرضه از سوی سهامداران بود و حتی برخی از نماد‌های معاملاتی آن به محدوده سبز رنگ بازار بازگشتند.

صنایع بزرگ و غالبا صادرات‌محور نیز هر چند در بازار‌های جهانی چشم انداز صعود جدی متصور نیستند، اما در بازار روز یکشنبه نشانه‌هایی از تعادل را به نمایش گذاشتند.

در این میان نگاهی به وضعیت خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در یکم خرداد‌ماه نشان داد که گروه‌های فلزات اساسی و بانک‌ها به ترتیب هرکدام با بیش از ۷۰ و ۵۰ میلیارد‌تومان جابه جایی در صدر خالص فروش حقیقی‌ها جای داشتند، در مقابل نیز صنایعی نظیر حمل و نقل و دستگاه‌های برقی بیشترین خالص خرید سهامداران خرد را به خود اختصاص دادند.

در مجموع دادوستد‌های دیروز بورس تهران سهامی به ارزش ۲۹۱ میلیارد‌تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله گران نهادی این بازار منتقل شد.

بورس یکشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افزایش ۱۶/ ۰‌درصدی همراه شد، از ۳۲۱نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۶۷ سهم (۵۲ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۴۳ سهم (۴۵ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۳۰نماد (۹ درصد) صف خریدی به ارزش ۴۰۴ میلیارد‌تومان را تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل گیری صف‌فروش در ۳ نماد بورسی (یک درصد) به ارزش ۳ میلیارد‌تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس رشد ۱۳/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، ۱۴۱ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۷۸ سهم (۵۵ درصد) مثبت و ۵۶ سهم (۴۰درصد) منفی بود. در این بازار ۱۷ نماد (۱۲ درصد) صف خریدی به ارزش ۹۳ میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل گیری صف‌فروش در ۴ نماد فرابورسی (۳درصد) به ارزش ۱۴میلیارد‌تومان بودیم.

بازار پایه نیز روز یکشنبه میزبان دادوستد ۱۵۱ نماد بود. در این میان ۷۹سهم (۵۲درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۷۰ سهم (۴۶درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۵۹ نماد (۳۹ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۳۹ میلیارد‌تومان شکل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۳۱ نماد (۲۱ درصد) با ارزشی بالغ ۱۰۰ میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید