خانه تبعیدی «ملاصدرا» در کهک قم

خانه تبعیدی «ملاصدرا» در کهک قم

یک عصارخانه قدیمی نیز وجود دارد که ادوات روغن‌گیری را به نمایش گذاشته و به عنوان یکی از اولین عصاری‌های ایران در صنعت روغن‌گیری به حساب می‌آید.

کد خبر : ۱۰۷۱۶۵
بازدید : ۱۱۳۹

فاطمه عباسی | قم را با کویر و آب و هوای خشکش می‌شناسیم، اما ییلاق‌های اطراف آن بسیار دیدنی هستند. روستای کهک یکی از این مناطق خوش آب و هواست که یک جاذبه تاریخی و فلسفی هم دارد: خانه ملاصدرا.

اول خرداد در تقویم به عنوان روز بزرگداشت این فیلسوف متاله نام گرفته؛ فیلسوفی که آثار بزرگ او از چهارصد سال قبل تا به امروز مورد توجه اندیشمندان است. مشهور است که ملاصدرا به دلیل دیدگاه‌های خاص و نوآورانه‌اش به روستایی در حوالی قم تبعید شد و حدود ۱۵ سال در آنجا اقامت گزید.

اکنون خانه او در روستای کهک یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه است. برای رسیدن به کهک کافی است سی کیلومتر به سمت جنوب قم حرکت کنید تا به روستای کوهپایه‌ای کهک برسید. پشت یک قنات با صفا و در محله چال حمام با عمارتی به جا مانده از دوران صفوی روبرو خواهید شد که فضایی گیرا و قدیمی دارد.

خانه یک سقف بلند و گنبدی شکل دارد دیوار‌های آن با تزئینات گچبری ساده‌ای پوشیده شده. گفته می‌شود این خانه ۸ اتاق داشته، اما در حال حاضر تنها یک اتاق باقی مانده در سمت چپ این بنا که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده یک عصارخانه قدیمی نیز وجود دارد که ادوات روغن‌گیری را به نمایش گذاشته و به عنوان یکی از اولین عصاری‌های ایران در صنعت روغن‌گیری به حساب می‌آید.

این منطقه جاذبه‌های دیدنی دیگری هم از جمله غار، امامزاده و چند خانه تاریخی و البته طبیعتی چشم‌نواز دارد که می‌تواند برای یک گردش یک روزه مناسب باشد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید