عقب‌نشینی دلار و سکه

عقب‌نشینی دلار و سکه

فعالیت دلار در بازار ارز روز گذشته نیز شباهت‌هایی با روند قیمتی سکه داشت. نرخ دلار در سامانه میانگین موزون بازار ارز با ۱۶۸ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به سطح قیمتی ۲۵ هزار و ۴۷۴ تومان رسید.

کد خبر : ۱۰۷۱۹۳
بازدید : ۴۲۵

قیمت اسکناس دلار در سامانه میانگین موزون بازار ارز ۱۶۸ تومان کاهش یافت و به ۲۵ هزار و ۴۷۴ تومان رسید. کارشناسان ارزی بازار کاهش حجم تقاضا و بهبود روند ارز‌آوری از ماه‌های پایانی سال گذشته را از جمله عوامل اصلی روند‌های کاهشی دلار سنا می‌دانند.

هر قطعه سکه طرح جدید نیز روز گذشته با خروج از پله پنجم کانال ۱۴ میلیونی در پله‌های قیمتی سوم و چهارم این کانال معامله شد. در رابطه با کاهش قیمت سکه نیز تحلیلگران از کاهش قیمت دلار که از عوامل اصلی تشکیل‌دهنده نرخ سکه است سخن گفتند.

از دیگر موارد قابل توجه در بازار روز گذشته می‌توان به کاهش چشمگیر معاملات غیر‌رسمی در راستای تشدید سیاست‌های بازدارنده نسبت به اخلالگران ارزی اشاره کرد. دیروز سه‌شنبه ۳ خرداد سکه طرح جدید در معاملات بازار تهران روند کاهشی جدیدی را از خود به جا گذاشت.

دو عامل اصلی تشکیل‌دهنده نرخ سکه در بازار قیمت دلار و نرخ جهانی اونس طلا است. در بازار روز گذشته با ثبات نسبی بازار اونس و کاهش نرخ دلار قیمت سکه نیز کاهش یافت.

البته با مشاهده روند نرخ حباب سکه امامی که اختلاف میان ارزش ذاتی و نرخ معامله شده این کالای سرمایه‌ای را نشان می‌دهد می‌توان دریافت که بخشی از کاهش قیمت سکه در راستای کاهش حجم تقاضا برای این قطعه فلز گران‌بها است. در معاملات صبح روز گذشته هر قطعه سکه ضرب امامی با ۷۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز گذشته در رقمی معادل ۱۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان فعالیت خود را آغاز کرد.

اما پس از گذشت چند ساعت از شروع بازار روند نمودار قیمت سکه شکل عکس به خود گرفته و کاهشی شد. اگر هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله تقسیم کنیم فعالیت سکه در بازار روز گذشته روی سه پله مختلف صورت گرفت. در معاملات ابتدایی پله ششم، در معاملات حوالی ظهر پله پنجم و در معاملات بعد‌از ظهر روز سه‌شنبه پله چهارم.

همان‌طور که اشاره شد با نزدیک شدن به ساعت ۱۲ ظهر قیمت هر عدد سکه طرح جدید در روندی کاهشی حوالی محدوده قیمتی ۱۴ میلیون و ۴۹۰ تا ۱۴ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان به فروش رسید و در نهایت نرخ هر عدد از این کالای سرمایه‌ای روز سه‌شنبه با حدود ۱۴۰ هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۱۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان ثبت شد.

فعالیت دلار در بازار ارز روز گذشته نیز شباهت‌هایی با روند قیمتی سکه داشت. نرخ دلار در سامانه میانگین موزون بازار ارز با ۱۶۸ تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به سطح قیمتی ۲۵ هزار و ۴۷۴ تومان رسید. اسکناس یورو در سنا، اما در بازار روز گذشته روندی افزایشی را تجربه کرد و با ۱۱۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز دوشنبه در رقم ۲۷ هزار و ۱۸۴ تومان ثبت شد.

پس از تغییر سیاست‌های بازدارنده نسبت به اخلالگران ارزی در اواخر فروردین ماه سال جاری و مصداق قاچاق ارز خواندن معاملات فردایی از تعداد معامله‌گران غیررسمی در بازار تهران به میزان قابل توجهی کاسته شد. در روز‌های گذشته نیز اخباری مبنی بر دستگیری تعدادی از این معامله‌گران غیرمجاز مطرح شد که به تغییر فضای معاملات غیر‌رسمی و محتاط‌شدن معامله‌گران منجر شد.

نمودار قیمت سکه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید