روند افزایشی قیمت دلار ادامه دارد؟!

روند افزایشی قیمت دلار ادامه دارد؟!

به عقیده برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران، با توجه به سیگنال‌های مثبت نهاد‌های بازار‌ساز در زمینه شرایط مطلوب ذخایر ارزی کشور، از شدت نوسانات نرخ دلار در سامانه سنا به میزان قابل توجهی کاسته شده است.

کد خبر : ۱۰۷۳۳۳
بازدید : ۴۹۱

دلار در سامانه میانگین موزون بازار ارز (سنا) مجددا افزایش یافت. قیمت هر برگ اسکناس دلار سنا که در معاملات روز آغازین هفته در رقم ۲۵ هزار و ۴۳۴ تومان فروش رفته بود روز گذشته با ۱۰تومان افزایش قیمت به رقم ۲۵ هزار و ۴۴۴ تومان رسید.

به عقیده برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران، با توجه به سیگنال‌های مثبت نهاد‌های بازار‌ساز در زمینه شرایط مطلوب ذخایر ارزی کشور، از شدت نوسانات نرخ دلار در سامانه سنا به میزان قابل توجهی کاسته شده است.

از سوی دیگر سکه نیز روز گذشته روند افزایشی جدیدی را تجربه کرد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در معاملات روز گذشته با ۲۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز یکشنبه در سطح قیمتی ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد. تحلیلگران بازار سکه و طلا از افزایش نرخ ارز در معاملات غیر رسمی در توجیه افزایش نرخ سکه سخن گفتند.

دیروز یکشنبه ۸ خرداد نمودار روند قیمت سکه در معاملات بازار تهران افزایشی بود. در نخستین معاملات روز یکشنبه هر قطعه سکه ضرب امامی در حوالی قیمت روز شنبه یعنی رقم ۱۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان به فروش رسید.

تا پیش از ظهر دیروز جهت نمودار قیمت سکه منفی بود به صورتی که هر قطعه از این فلز گران‌بها در حوالی ساعت ۱۱ صبح در رقم ۱۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان نیز به فروش رسید. اما با عبور خورشید از میانه آسمان، نمودار قیمتی سکه نیز شکل عکس به خود گرفت و افزایشی شد.

در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم، روند افزایشی مذکور در دو پله هشتم و نهم کانال ۱۴ میلیون تومانی رخ داد. فاز اول این روند افزایشی که در حدود ساعت یک بعد‌از‌ظهر روز یکشنبه صورت گرفت نرخ هر قطعه از این فلز گران‌بها با عبور از پله هفتم کانال قیمتی ۱۴ میلیون تومانی وارد سطوح قیمتی پله هشتم این کانال و محدوده قیمتی ۱۴ میلیون و ۷۱۵ تا ۱۴میلیون و ۷۶۰ هزار تومان شد.

فاز دوم و نهایی روند افزایشی مذکور نیز در حوالی ساعت ۳ بعد‌ازظهر روز گذشته رخ داد. قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در این فاز به سطوح قیمت پله نهم کانال ۱۴ و محدوده قیمتی ۱۴ میلیون و ۸۳۰ تا ۱۴میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.

این در حالی است که روز گذشته حباب این قطع از طلا که اختلاف میان ارزش ذاتی و نرخ معامله شده در بازار را نشان می‌دهد به رقم یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان رسید.

بسیاری از تحلیلگران بازار سکه و طلا با توجه به افزایش نرخ ارز در معاملات غیررسمی و پشت پرده بازار، بر این باورند که افزایش نرخ سکه در تاثیر مستقیم افزایش نرخ ارز غیررسمی صورت گرفته است.

این افراد با اشاره به رشد نرخ حباب سکه، افزایش انتظارات تورمی را از جمله دیگر دلایل افزایش نرخ سکه می‌دانند. همان‌طور که توضیح داده شد نرخ حباب اختلاف میان ارزش ذاتی (بهای تمام شده) یک کالا با نرخ معامله شده آن کالا در بازار را نشان می‌دهد.

با افزایش تقاضا برای کالای سرمایه‌ای، چون سکه می‌توان دریافت که با توجه به موج جدید تورمی موجود در کشور عده‌ای از افراد جامعه در راستای حفظ دارایی‌های خود در برابر تورم درصدد خرید سکه برآمدند. هرچه تقاضا افزایش یابد قیمت نیز بالاتر می‌رود. در نتیجه بخشی از افزایش قیمت سکه را می‌توان به دلیل افزایش انتظارات تورمی در فضای جامعه دانست.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید