شیر مادر چه زمانی فاسد می‌شود؟

شیر مادر چه زمانی فاسد می‌شود؟

بعضی از مادران نیاز دارند و مجبورند که شیر خود را بدوشند تا زمانی که در دسترس کودک نیستند، از آن استفاده کنند که این کار برای سلامت نوزاد مهم است، اما باید مراقب سلامت شیر خود نیز باشید.

کد خبر : ۱۰۷۳۴۴
بازدید : ۸۴۳

تا زمانی که شیر در سینه مادر قرار دارد از فاسد شدن در امان است، اما برخی مادران به دلایلی مجبور هستند تا شیر خود را دوشیده و برای مدتی نگهداری کنند. اما چگونه می‌توان شیر مادر را تازه نگهداری کرد؟

بعضی از مادران نیاز دارند و مجبورند که شیر خود را بدوشند تا زمانی که در دسترس کودک نیستند، از آن استفاده کنند که این کار برای سلامت نوزاد مهم است، اما باید مراقب سلامت شیر خود نیز باشید. انواع مختلفی از روش‌ها در این بخش وجود دارد که به شما نشان می‌دهد این شیر سالم است یا فاسد خوشبختانه شناسایی شیر تازه راحت است و می‌توانید دقت خود را بالا ببرید.

۱. از رنگ‌ها و بافت عجیب شیر خود نترسید: کاملا طبیعی است که ببینید شیر شما از لحاظ رنگ و بافت تغییر کرده است که این موضع نشان دهنده نیاز تغییر رژیم کودک می‌باشد و ظاهر را نمی‌توان مبنای خوبی برای سنجش سلامت شیر دانست.

پس کاملا طبیعی است که شیر شما متمایل به زرد، آبی، سبز، زرد یا قهوه‌ای شده باشد.
همچنین ممکن است که لایه‌های غلیظ و رقیق شیر شما از هم جدا شده باشد که باز هم خطرناک نیست، اما باید آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید تا غلظت یکسانی داشته باشند.

۲. مراقب شیر‌هایی که بیش از سه روز مانده اند، باشید: شیر‌های بیرون معمولا بیش از این مقدار زمان دوام می‌آورند، اما در مورد شیر کاملا طبیعی، موضوع کمی فرق می‌کند و حتما باید دقت کنید که از شیر تازه استفاده کنید.

این شیر را نباید بیش از سه ساعت بیرون از یخچال نگه دارید.
البته اگر دمای اتاق شما سرد است، می‌توانید تا شش ساعت هم آن را بیرون از یخچال نگه دارید، اما در هر حال بهتر است که ریسک نکنید.

۳. برای مزه ترشیدگی باید آن را بچشید: شیر ترشیده طعم بسیار قوی دارد و بوی آن هم شبیه ترشیدگی می‌شود و تنها راه موجود چشیدن آن است.

۴. نگران بوی صابونی شیر نباشید: بعضی از مادران متوجه می‌شوند که شیرشان ممکن است بعد از چند ساعت بوی فلز یا صابون بدهد که این طعم یا بو دلیل بر ترشیدگی شیر نیست و بیشتر نوزادان به آن توجه نمی‌کنند. اگر دیدید که کودک از خوردن آن اجتناب می‌کند، می‌توانید کمی آن را بجوشانید تا بوی ناخوشایند آن از بین برود.

روش دو: جلوگیری از ترشیدگی

۱. آن را در انتهای طبقه یخچال قرار دهید: زمانی که شیر را نزدیک در یخچال نگه دارید، احتمال برخورد گرما و آلودگی با آن بیشتر می‌شود و در نتیجه بهتر است که آن را در انتهای طبقه قرار دهید تا کمتر در معرض آسیب باشد.

۲. شیر را در یک ظرف کاملا در بسته و مهر و موم شده قرار دهید: بسیار مهم است که محفظه نگهدارنده شیر کاملا سفت و محکم باشد تا کمترین هوایی به داخل آن نفوذ نکند.

۳. روی شیر‌ها تاریخ بزنید: تاریخ دوشیدن شیر و نگه داری از آن را روی بطری بنویسید تا بدانید که از کدام یک باید زودتر استفاده کنید.

۴. شیر را فریز کنید: اگر قصد استفاده از شیر را تا پنج الی هشت روز آینده ندارید، باید آن را فریز کنید و سپس می‌توانید ۲۴ ساعت بعد از آب شدن یخ از ان استفاده کنید. میزان دوام شیر بستگی به تعداد دفعاتی دارد که در یخچال را باز و بسته می‌کنید.

از مایکروویو برای گرم کردن شیر استفاده نکنید:می توانید بطری آن را زیر شیر آب گرم بگیرید و یک دفعه آن را نجوشانید. کاملا طبیعی است که بعد از گرم کردن، خامه شیر از آن جدا شود:به آرامی ظرف را تکان دهید تا شیر کاملا یکدست شود.

چه چیز‌هایی شیر مادر را فاسد می‌کند؟

شیر مادر در این شرایط، ممکن است فاسد شود و طعم خوب و مناسب خود را از دست دهد بنابراین مادران بهتر است کمتر در چنین شرایطی قرار بگیرند.

بارداری: اگر مادر در دوران شیردهی به فرزندش، باردار شود، شیر او به علت تغییرات هورمونی بدن دچار مشکلاتی خواهد شد.

غم و غصه: مادری که شرایط روحی مناسبی نداشته باشد و دائما در حال گریه و غصه خوردن باشد و دچار افسردگی بعد زایمان شود، نمی‌تواند شیر مناسبی به نوزادش بدهد.

غذا‌های مضر: مادر شیرده بهتر است از غذا‌های سالم و مفید استفاده نماید. اگر مادر بعد از زایمان به خوردن غذا‌های مضر، فست فود‌ها و نوشابه‌های گازدارو... روی آورد، شیر مناسبی نمی‌تواند به فرزندش دهد. غذا‌هایی مانند آبگوشت، سوپ جو و هلیم بهترین غذا‌ها برای تقویت شیر مادر هستند.

مقاربت: مادر در دوران شیردهی بهتر است دفعات مقاربت را کم کند، زیرا مقاربت به علت بالا بردن حرارت بدن می‌تواند باعث بدبویی و کم شدن مقدار شیر شود.

شیر مادر

۷ خصوصیت شیر خوب

۱- غلظت شیر مادر باید متعادل باشد

چنانچه پیش از این هم در نمناک گفته شد برای تشخیص غلظت شیر یک قطره شیر بر روی ناخن خود بچکانید اگر در حال حرکت متوقف شد یعنی شیر خوب و معتدلی دارید، اما اگر شیر جاری شد غلظت آن کم است و اگر حرکت نکرد شیرتان غلیظ است. برای رشد نوزاد لازم است بین بخش پنیری یا همان پروتئینه و آب شیر تعادل برقرار باشد.

۲- مقدار شیر هم باید معتدل باشد

رطوبت زیاد سبب میزان زیاد شیر مادر شده و می‌تواند در بدن آمادگی برای عفونت‌ها ایجاد کند. خشکی مزاج نیز سبب تولید کم شیر می‌شود. برای رشد بهتر نوزاد میزان حرارت و رطوبت باید کافی و در حد اعتدال باشد. شیر مرطوب و خیلی خشک برای رشد کودک مناسب نیست.

۳- رنگ شیر باید کاملا سفید باشد

رنگ شیر مادر باید سفید باشد. رنگ شیر مادر اگر متمایل به زرد باشد، نشانه غلبه حرارت و صفراست و اگر متمایل به سبز و تیرگی باشد نشانه سردی و خشکی آن است. این نوع شیر برای رشد کودک مناسب نیست.

۴- طعم شیر مناسب باشد

طعم و بوی شیرمادر بستگی به مزاج او و سبک زندگیش دارد. طعم شیر اگر تلخ یا شور باشد، برای رشد مناسب نیست و نوزاد هم به خوردن آن رغبتی نخواهد داشت.

۵- بوی شیر باید خوش عطر باشد

شیری برای رشد کودک مناسب است که خوش عطر باشد و بوی ترشیدگی و بوی بد ندهد و حتی بی بو نباشد.

۶- کف روی شیر نباید زیاد باشد

اگر هنگام دوشیدن شیرتان متوجه شدید که شیر دوشیده شده کف زیادی دارد، نشان دهنده این است که نفخ زیاد در بدنتان وجود دارد. این نفخ از طریق شیر به کودک رسیده و سبب می‌شود او به کولیک دچار شود. برای درمان نفخ، لازم است تغذیه مادر اصلاح شود و مادر از دارو‌های گیاهی ضد نفخ استفاده نماید.

۷- اجزای شیر مادر باید یکنواخت و مشابه باشد

شیر مادر باید یکنواخت باشد. برای اینکه شیر مادر یکنواخت و مشابه شود لازم است مادر به پزشک مراجعه کند و از گیاهان کمک کننده به هضم غذا استفاده کند.

برای غلظت پیدا کردن شیر رقیق باید:

از ورزش شدید پرهیز نمود.
از استرس دوری کرد.
خواب کافی در غلظت شیر مادر تاثیر گذار است.
مصرف غذا‌های مقوی برای غلیظ شدن شیر مادر لازم است.

علت کم بودن شیر برخی مادران

حرارت بالای بدن مادر: برای حرارت بالای بدن، مادر بهتر است غذا‌های با طبع سرد را مصرف کند و سینه خود را با کمپرس آب سرد خنک نماید.

سردی بدن: برای درمان سردی بدن مادر باید غذا‌های معتدل رو به گرم استفاده کند، بهتر است زردک و تخم آن را مصرف نماید و روغن بابونه را به صورت دورانی از قاعده سینه به سمت پایین به سینه‌ها بمالد.

ضعف ناشی از کم خوردن غذا: در این صورت تو صیه می‌شود مادر غذا‌هایی حاوی جو، سبوس گندم و حبوبات به همراه تخم رازیانه و شوید و سیاه دانه و ماهی تازه مصرف نماید.

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید