هشدار به تهرانی‌ها؛ زندگی یک میلیون نفر در بافت فرسوده!

هشدار به تهرانی‌ها؛ زندگی یک میلیون نفر در بافت فرسوده!

به عبارتی جمعیت شناور فقط در منطقه ۱۲ تهران حدودا برابر با جمعیت کلانشهر اصفهان است. منطقه‌ای بازاری که شامل فردوسی، بهارستان، دروازه شمیران، سنگلج و… می‌شود. شلوغ و پرتراکم.

کد خبر : ۱۰۷۳۶۳
بازدید : ۵۸۶

سه هزار و دویست هکتار از بافت تهران بافت فرسوده است. ساختمان‌های فرسوده‌ای که هم تجاری هستند هم مسکونی و جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را در دل خود جای داده است.

هنوز آواربرداری متروپل در آبادان تمام نشده است. تاکنون ۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تعدادی دیگر نیز هنوز زیر خروار‌ها خاک، سنگ و آهن هستند. نه تنها آبادان که شهر‌های دیگر نیز به عزای جانباختگان متروپل نشسته‌اند. اما چند حادثه دیگر مثل متروپل و پلاسکو باید تکرار شود تا مسئولان ایمنی ساختمان‌ها را جدی بگیرند؟

پیش‌تر صحبت از بافت فرسوده در کشور بود، اما متروپل نشان داد که ساختمان‌های نوساز نیز در امان نیست. ساختمان‌های مجوزداری که جان و مال مردم را در گرو دارند.

۳ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران

آمار دقیقی از ساختمان‌های پرخطر کشور در دست نیست. مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: «سه هزار و دویست هکتار بافت تهران فرسوده است. ۱۵ درصد جمعیت تهران در این بافت تهران هستند.

از آنجا که تهران جمعیت شناور دارد، حدود یک میلیون و دویست هزار نفر می‌شود.» (تهران در شب حدود هشت میلیون نفر و در روز حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد.)

علی بیت‌اللهی ادامه می‌دهد: «از حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار پلاک ساختمانی، حدود ۲۵۰ هزار پلاک ساختمانی در این بافت فرسوده هستند. ضمن اینکه ۵۰ درصد بیمارستان‌های تهران نیز فرسوده هستند.» او می‌گوید: «در تمام مناطق ۲۲ گانه تهران به جز منطقه ۲۲، بافت فرسوده داریم. از شمال شهر تهران تا سایر مناطق. البته ابعاد بافت فرسوده در این مناطق متفاوت است.»

منطقه ۱۲ تهران بیشترین بافت فرسوده را دارد

اما کدام منطقه در تهران بیشترین بافت فرسوده و خطرپذیری بیشتری را دارد؟ مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این مورد می‌گوید: «قسمت اعظم منطقه ۱۲ تهران، بافت فرسوده است. از آنجا که بخشی از جمعیت تهران شناور است، از صبح تا عصر دو تا سه میلیون نفر هم به جمعیت این منطقه اضافه می‌شود.»

به عبارتی جمعیت شناور فقط در منطقه ۱۲ تهران حدودا برابر با جمعیت کلانشهر اصفهان است. منطقه‌ای بازاری که شامل فردوسی، بهارستان، دروازه شمیران، سنگلج و… می‌شود. شلوغ و پرتراکم.

بعد از پلاسکو اقدامی برای ایمنی ساختمان‌ها نشد

صحبت از یک ساختمان و دو ساختمان نیست. زنجیره حوادث ساختمان‌ها در ایران به پلاسکو و متروپل ختم نمی‌شود. سال گذشته نیز ساختمان ۱۷ طبقه‌ای در حوالی شهرستان چالوس که به برج رامیلا معروف است نیز به طور کامل در آتش سوخت.

بیت‌اللهی نیز می‌گوید: «هدف از بیان این آمار‌ها و بررسی‌ها رسیدگی به وضعیت ساختمان‌هاست. بعد از حادثه پلاسکو در سال ۹۵، اقدام جدی برای ایمنی ساختمان‌ها صورت نگرفت تا اکنون که متروپل فروریخت. این نوع برخورد‌ها برای ما ایمنی ایجاد نمی‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «در برخی از مناطق تهران اگرچه ساختمان‌ها نوساز هستند، اما باز هم جز بافت فرسوده قرار می‌گیرند. به دلیل اینکه در آن منطقه واحد‌های کوچک و معابر تنگ در تعریف بافت فرسوده قرار می‌گیرند.»

بیت‌اللهی می‌گوید: «از آنجا که مالکیت برخی از این واحد‌ها شخصی است، دست بردن در هندسه این واحد‌ها بسیار سخت است. مردم هم باید برای رسیدگی به این موضوع همراهی کنند.»

سال‌هاست که صحبت از بافت فرسوده و ساختمان‌های پرخطر تهران و شهر‌های دیگر است. اما وضعیت این ساختمان‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شود تا حادثه جدیدی پیش آید. مشخص نیست این چرخه تا چه زمانی ادامه داشته باشد. حالا هم که برخی منتظر اعلام لیست ساختمان‌های پرخطر از سوی شهرداری هستند.

بیت‌اللهی در این مورد می‌گوید: «لیستی که برای ساختمان‌های پرخطر تهران مورد بحث است، ساختمان‌هایی هستند که جنبه عمومی دارند. ساختمان‌های مسکونی در نظر گرفته نشده است. بافت فرسوده، چون ساختمان‌های مسکونی را نیز در برمی‌گیرد بزرگتر از این لیست است.»

لیست منتشرشده از ساختمان‌های پرخطر تکذیب شد

امروز لیستی از ساختمان‌های پرخطر تهران در برخی از رسانه‌ها منتشر شد. اما یکی از اعضای شورای شهر تهران این لیست را رد می‌کند. ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: «ممکن است برخی از ساختمان‌های ناایمن در این لیست باشد، اما این لیست منتشرشده رسمی و مورد تائید نیست.»

امانی می‌گوید: «دیروز از شهرداری خواستیم که لیست ساختمان‌های پرخطر را بروزرسانی کند و در اختیار شورا قرار دهد. قرار است با هماهنگی آتش‌نشانی این کار را انجام دهند البته کمی زمان می‌برد.»

او ادامه می‌دهد: «لیستی از ساختمان‌های ناایمن داریم، اما این لیست مربوط به دوره قبلی شورای شهر است و باید دوباره بررسی شود. ممکن است تعداد ساختمان‌های پرخطر بیشتر شده باشد. شاید ساختمان‌هایی از این لیست قدیمی خارج شده باشد.»

البته اعلام لیست از سوی شهرداری تازه شروع ماجراست. انتشار این لیست که با امروز و فردا مواجه است باید دید رسیدگی به این موضوع چقدر زمان می‌برد.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید