افسردگی را می‌شناسیم؟!

افسردگی را می‌شناسیم؟!

اگر در فردی ‏۲ هفته علائمی که در ادامه می‌آید وجود داشته باشد که عملکرد فرد را دچار افت کند می‌توان گفت فرد نیاز به مراجعه به ‏روانپزشک برای دارو درمانی و در ادامه روان درمانی دارد.

کد خبر : ۱۰۷۳۹۰
بازدید : ۹۴۳

آزاده سهرابی | افسردگی اختلال بسیار شناخته شده‌ای نزد مردم است. بسیار در دنیای سینما و ادبیات شخصیت‌هایی خلق شده‌اند که گویی از ‏دنیای سیاه افسردگی فریاد می‌زنند. رنج فردی که دچار افسردگی است بیشتر نزد مردم نمود دارد.

حتی خودکشی نیز با این ‏اختلال بیشتر شناخته می‌شود. بسیاری از کسانی که دچار بیماری‌های مزمن جسمی هستند نیز در معرض افسردگی قرار دارند. ‏شاید بتوان گفت دو اختلال اضطراب و افسردگی بیشترین واکنش افراد در مواجهه با چالش‌های زندگی است.

اگر در فردی ‏۲ هفته علائمی که در ادامه می‌آید وجود داشته باشد که عملکرد فرد را دچار افت کند می‌توان گفت فرد نیاز به مراجعه به ‏روانپزشک برای دارو درمانی و در ادامه روان درمانی دارد.

اینکه خلق فرد افسرده باشد یا علائق و لذت بردن را به‌طور کامل یا ‏معنی‌داری از دست داده باشد، فرد اظهار می‌کند احساس پوچی دارد یا غمگین است و دائم گریه می‌کند یا نسبت به هر کاری که ‏قبلاً برای او لذت‌بخش بوده اظهار بی‌علاقگی می‌کند. معمولاً یا اضافه وزن یا بی‌اشت‌هایی نیز بروز می‌کند.

بی‌خوابی یا ‏پرخوابی در هر صورتش بروز کند نیز نشانه‌ای از این اختلال می‌تواند باشد. گاهی احساس گناه و بی‌ارزشی نیز همراه فرد ‏هست و در برخی مواقع افکار مرگ یا خودکشی نیز از سمت فرد گزارش می‌شود. باید در نظر داشت که همه این علائم قرار ‏نیست در فرد افسرده بروز کند.

این علائم در افراد با تیتر افسرده چک می‌شود تا تشخیص داده شود که فرد دچار کدام نوع ‏اختلال افسردگی است و بنا بر تشخیص چه مداخله‌ای لازم است. به‌طور مثال اگر همه این نشانه‌ها در فردی که دچار سوگ ‏شده است بروز کند فرد برچسب اختلال افسردگی نمی‌خورد.

آن چیزی که باعث می‌شود نیاز به مداخله فوری شود یکی افت ‏عملکرد شدید است و دیگری افکار مرگ و خودکشی. هر چند نیاز است تا نسبت به تغییر خلق و تغییر عملکرد افراد نزدیک خود ‏حساسیت داشته باشیم و حرف‌هایی که فرد درباره احساس‌های غم و ناراحتی را بیان می‌کند جدی بگیریم، ولی باید یادمان باشد ‏تشخیص اختلال با درمانگران است و مهم‌ترین نکته این است که دنبال نشانه‌های خلقی خود در اینترنت نگردید، چون معمولاً به ‏بیراهه هدایت می‌شوید.

این شخصیت‌های گمشده

در عالم سینما شخصیت‌هایی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند درام‌های زیادی را هدایت کرده‌اند. یکی از این فیلم‌ها فیلم ‏کیک به کارگردانی دانیل بارنز است که از زنی می‌گوید که پس از، از دست دادن پسرش در یک تصادف رانندگی با افسردگی ‏دست و پنجه نرم می‌کند.

او در طول درمانش با اندوه و احساس ناامیدی مواجه شده است و این موضوع باعث می‌شود احساس ‏کند که تمام کاری که می‌تواند انجام دهد شکایت کردن از زندگی است‎. ‎

فیلم سیلویا که بر اساس زندگی سیلویا پلات شاعری که زندگی خود را به پایان رساند ساخته شده نیز شخصیت افسرده سیلویا را به‌‏خوبی نشان می‌دهد. این فیلم به کارگردانی کریستین جف یک فیلم زندگینامه‌ای است که دوره افسردگی سیلویا را به‌خوبی نشان ‏می دهد. فیلم ساعت‌ها به کارگردانی استیون دالدری نیز یکی از فیلم‌های در لیست شخصیت‌های افسرده است که زندگی دو زن ‏را نشان می‌دهند که رمان برتر ویرجینیا وولف، خانم دالووی را می‌خوانند.

این رمان درباره یک زن ثروتمند و افسرده است که ‏پس از جنگ جهانی اول در انگلستان زندگی می‌کند. هر دو زن درگیر افسردگی و مبارزه با آن هستند و با عناصر مختلف رمان ‏وولف همذات پنداری می‌کنند.

فیلم طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی یکی ازبهترین فیلم‌هایی است که به‌وضوح شخصیتی درگیر افسردگی و بی‌علاقه ‏به زندگی را نشان می‌دهد. هرچند این فیلم با تیتر افسردگی به شخصیت اصلی نمی‌پردازد و نوعی بیان فلسفی پیدا می‌کند، اما به‌وضوح می‌توان ذهنیت یک شخص افسرده را در لابه‌لای کلمات و رفتار شخصیت اصلی فیلم پیدا کرد. ‎ ‎

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید