۸ نکته مهم درباره میوه‌های خشک

۸ نکته مهم درباره میوه‌های خشک

البته در کنار سرشار بودن میوه خشک از آنتی اکسیدان‌های مختلف، اکثر ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی، استثناء‌هایی هم وجود دارد. به عنوان مثال هنگام خشک شدن میوه، میزان قابل توجهی از ویتامین C آن نیز کاهش می‌یابد؛ که باید به این موضوع نیز توجه داشت.

کد خبر : ۱۰۷۴۲۱
بازدید : ۹۵۰

یکی از مزیت‌های میوه‌های خشک این است که می‌توان آن‌ها را به مدت خیلی طولانی‌تری نسبت به میوه‌های تازه نگه داری کرد.

در سفر‌های طولانی یا مکان‌هایی که امکان داشتن یخچال در آن‌ها نمی‌باشد، می‌توان از میوه خشک به عنوان یک میان وعده مغذی و مقوی استفاده کرد.

برخی از خواص و فواید میوه‌های خشک شده

۱) سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن

میوه خشک بسیار مغذی می‌باشد. در واقع یک تکه کوچک میوه خشک، همان اندازه مواد مغذی و مفید دارد که همان تکه میوه تازه در ابتدا داشته است. اما در یک اندازه کوچک‌تر و متراکم‌تر. به طوری که ۱۰۰ گرم میوه خشک در مقایسه با ۱۰۰ گرم میوه تازه، تقریبا ۳.۵ برابر فیبر و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری را شامل می‌شود. به همین دلیل با مصرف مقادیر کمتر میوه خشک، می‌توانید به خوبی مواد معدنی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

این موضوع برای سلامت بخش‌های مختلف بدن از جمله بهبود سلامت سیستم گوارشی، بهبود سلامت سیستم گردش خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش میزان عملکرد رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از بروز بیماری سرطان بسیار مناسب است.

البته در کنار سرشار بودن میوه خشک از آنتی اکسیدان‌های مختلف، اکثر ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی، استثناء‌هایی هم وجود دارد. به عنوان مثال هنگام خشک شدن میوه، میزان قابل توجهی از ویتامین C آن نیز کاهش می‌یابد؛ که باید به این موضوع نیز توجه داشت.

۲) مصرف میوه خشک می‌تواند برای درمان چاقی مفید واقع شود!

بر اساس برخی تحقیقات صورت گرفته توسط محققان، افرادی که میوه خشک مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که میوه خشک مصرف نمی‌کنند، با سرعت بیشتری کاهش وزن را تجربه می‌کنند. این موضوع به دلیل مقوی بودن میوه‌های خشک است که مواد مورد نیاز بدن را به خوبی تامین می‌کنند و در عین حال سبک هستند. به همین دلیل مصرف میوه خشک با کاهش خطر ابتلا به چاقی همراه است.

همچنین مصرف برخی از میوه‌های خشک مانند آلو، زردآلو، خرما و کشمش باعث افزایش متابولیسم بدن نیز می‌شود که این موضوع نیز به نوبه خود در افزایش سرعت کاهش وزن موثر خواهد بود.

طبق نظرات دیگر کارشناسان مصرف میوه خشک به دلیل دارا بودن کالری بیشتر میتواند برای اضافه کردن وزن در افراد لاغر موثر باشد. تصور کنید شما یک عدد سیب تازه میل کنید یا یک عدد سیب خشک شده! قطعا سیب خشک شده کالری بیشتری برای شما دارد. میوه‌های خشکی مانند طالبی، انبه، خرمالو، آناناس و … چاق کننده هستند.

۳) کمک به کاهش سطح اضطراب و درمان افسردگی

مصرف میوه‌خشک همچنین می‌تواند سبب کمک به کاهش سطح استرس و اضطراب فرد و بهبود شرایط روحی او شود. این موضوع به دلیل وجود پلی ساکارید‌ها در میوه‌های خشک است که توت خشک در میان انواع این خوراکی‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهد.

۴) برخی از میوه‌های خشک به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند!

برخی از انواع میوه‌خشک مانند انبه و کشمش به دلیل وجود اسید‌های چرب امگا ۳ و رزوراترول می‌توانند به حفظ شادابی و طراوت پوست کمک کنند و از بروز پیری پوست جلوگیری کنند. ویتامین‌های موثر و غنی در میوه‌های خشک میتوانند درداشتن پوستی سالم موثر باشند.
حقایق دیگر در خصوص میوه‌خشک

برخی حقایق مهم در خصوص میوه‌خشک

۱) میوه‌های خشک حاوی قند طبیعی و کالری بالایی هستند. از آنجایی که آب این میوه‌ها تقریبا به طور کامل تبخیر شده است، این میزان کالری و قند را در بسته‌ها و تکه‌های کوچک‌تر و متراکم‌تر تحویل شما می‌دهند.

به همین دلیل ممکن است در مصرف آن‌ها زیاده روی کنید که این موضوع می‌تواند مضر واقع شود و باعث بروز مشکلات سلامتی مختلف مانند اضافه وزن، چاقی و حتی افزایش خطر ابتلا به دیابت شود؛ بنابراین سعی کنید هیچگاه در مصرف میوه خشک زیاده روی نکنید.

۲) برخی از تهیه کنندگان میوه خشک برای حفظ بهتر رنگ میوه‌ها و زیبایی آن‌ها، در فرآیند خشک کردن از سولفید یا سولفیت استفاده می‌کنند. برخی از افراد ممکن است به این ماده حساسیت‌های مختلف نشان دهند و مشکلات متعددی نظیر گرفتگی معده، مشکلات پوستی و حملات آسم را تجربه کنند.

۳) همچنین ممکن است در صورت ذخیره سازی نامناسب و عدم نگهداری صحیح این میوه‌های خشک، برخی مواد مضر مانند قارچ‌ها، آفلاتوکسین و سایر مواد سمی در آن‌ها ایجاد شود؛ بنابراین قبل از خرید و مصرف میوه‌های خشک، باید از سالم بودن، پاکیزه بودن و استاندارد بودن آن‌ها اطمینان حاصل فرمایید.

۴) از مصرف میوه‌های خشک فراوری شده با روکش‌های مختلف مانند روکش شکلات و شکر و … خودداری کنید. چون میوه‌های خشک به خودی خود قند بالایی دارند و در صورت ترکیب آن‌ها با مواد قندی دیگر می‌توانند برای سلامتی مضر واقع شوند.

منبع: بهداشت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید