حرکت دلار در مسیر صعودی!

حرکت دلار در مسیر صعودی!

به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز افزایش قیمت مشاهده شده در روند این روز‌های بازار می‌تواند ناشی از عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی باشد که کمرنگ شدن انتظارات از آینده نشست‌های برجام و افزایش نرخ تورم اهم این عوامل‌اند.

کد خبر : ۱۰۷۴۴۵
بازدید : ۵۰۴

شاخص‌های رسمی ارز در روز‌های اخیر افزایشی بودند و روز گذشته نیز افزایش شاخص ارزی در معاملات سامانه‌های رسمی کشور ادامه یافت. پس از آغاز روند افزایشی نرخ دلار در روز‌های گذشته دیروز نیز هر برگ اسکناس دلار در سامانه میانگین موزون بازار ارز (سنا) ۱۳۰ تومان افزایش یافت و به ۲۵ هزار و ۷۲۸ تومان رسید.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز افزایش قیمت مشاهده شده در روند این روز‌های بازار می‌تواند ناشی از عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی باشد که کمرنگ شدن انتظارات از آینده نشست‌های برجام و افزایش نرخ تورم اهم این عوامل‌اند.

در این میان شنیده‌ها از هسته مرکزی معاملات بازار ارز تهران نیز حاکی از آن است که از تعداد فروشندگان به میزان قابل توجهی کاسته شده و عمده فعالان بازار متقاضی خرید اسکناس‌های خارجی‌اند. روز گذشته نرخ سکه طلا طرح جدید نیز در راستای روند افزایشی روز‌های اخیر خود به رقم ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

دیروز چهارشنبه ۱۱ خرداد روند قیمت سکه امامی در بازار تهران افزایشی بود. پس از ورود نرخ این کالای سرمایه‌ای به سطوح قیمتی کانال ۱۵ میلیون تومانی در روز دوشنبه، گمانه‌هایی از تداوم یافتن این روند صعودی توسط کارشناسان مطرح می‌شد.

از جمله علل شیوع این گمانه‌ها در بازار افزایش نرخ دلار در معاملات رسمی و غیررسمی بود. طبق فرمول محاسبه ارزش ذاتی سکه که برابر است با حاصلضرب ۳ عامل «نرخ دلار معاملات غیر رسمی»، «نرخ جهانی اونس طلا» و «ضریب تبدیل وزن سکه» می‌توان دریافت که با ادامه‌دار بودن تحرکات افزایشی قیمت دلار، آینده کوتاه مدت سکه نیز افزایشی است.

هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در بازار روز چهارشنبه با کاهش قیمتی ۱۷۵ هزار تومانی نسبت به نرخ روز سه‌شنبه فعالیت خود را آغاز کرد. اما طولی نکشید که کاهش قیمت صورت گرفته جبران شد و در معاملات پیش از ظهر دیروز نرخ این قطعه فلز گران‌بها مجددا به محدوده قیمتی ۱۵ میلیون و ۱۵۰ تا ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

در معاملات بعدازظهر روز گذشته، اما روند افزایشی قیمت سکه شدت بیشتری گرفت به صورتی که معامله‌گران این کالا در حوالی ساعت ۲ بعدازظهر هر قطعه سکه طلا ضرب امامی را ۱۵ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان به فروش رساندند. در نهایت قیمت هر قطعه از این فلز با ارزش با حدود ۱۲۵ هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.

طبق محاسبات نرخ حباب سکه نیز در روز گذشته افزایشی بود. همان‌طور که در متن این گزارش اشاره شد محاسبه ارزش ذاتی سکه در بازار ایران فرمول مشخصی دارد که از پارامتر‌های مشخصی تشکیل شده است. در شرایط کنونی نیز که با وجود افزایشی بودن قیمت دلار، نرخ اونس جهانی طلا روندی کاهشی را تجربه می‌کند می‌توان دریافت که ارزش ذاتی سکه آنچنان تغییر نداشته است.

پس در نتیجه بخشی از افزایش قیمت سکه را می‌توان به سبب افزایش نرخ حباب این کالا سرمایه‌ای دانست. به اختلاف میان ارزش ذاتی و نرخ معامله شده هر کالا، حباب قیمتی آن کالا می‌گویند. روز گذشته نرخ حباب سکه یک میلیون و ۸۵۰ تا یک میلیون و ۸۶۵ هزار تومان بود.

روز گذشته نرخ دلار در سامانه‌های رسمی فروش ارز نیز افزایشی بود. هر برگ اسکناس دلار سنا در بازار چهارشنبه با ۱۳۰ تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به ۲۵ هزار و ۷۲۸ تومان رسید. علاوه بر آن هر برگ دلار سامانه بازار متشکل نیز روز گذشته با ۶۱ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم ۲۶ هزار و ۱۶۹ تومان معامله شد.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته بار‌ها شاهد ارائه سیگنال‌های مثبت در زمینه میزان ذخایر ارزی و بهبود روند ارز‌آوری در کشور توسط مقامات اقتصادی کشور بودیم. عده‌ای از کارشناسان ارزی بر این باورند که این افزایش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ ارز می‌تواند سیاست تعدیل کم نوسان نهاد‌های بازار‌ساز در جهت همگام‌سازی نرخ ارز با نرخ تورم باشد.

نمودار قیمت سکه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید