۸ ماده غذایی که باعث نشتی روده می‌شوند!

۸ ماده غذایی که باعث نشتی روده می‌شوند!

مغز شما مانند روده شما دارای یک سد خونی مغزی محافظ است. هنگامی که التهاب به مغز شما می‌رسد، می‌تواند این سد را بشکند و سموم به مغز شما نشت کند. یک مغز ملتهب منجر به مجموعه‌ای از مسائل شناختی از جمله افسردگی، اضطراب و مه مغزی می‌شود.

کد خبر : ۱۰۷۴۸۳
بازدید : ۹۸۲

آیا می‌دانستید که رژیم غذایی سرشار از غذا‌های فرآوری شده می‌تواند پوشش روده شما را باز کند و به "مهاجمان التهابی" اجازه ورود به جریان خون شما را بدهد؟ این وضعیت که به عنوان «نشت روده» یا افزایش نفوذپذیری روده شناخته می‌شود، منجر به گسترش التهاب در بدن شما می‌شود. هنگامی که التهاب به مغز می‌رسد، می‌تواند باعث "نشت مغز" شود.

اگر نشتی روده درمان نشود، منجر به یک چرخه مداوم و التهابی روده-مغزی و مجموعه‌ای از مشکلات در سراسر بدن می‌شود.

به طور خاص، ما در مورد ۸ غذای اصلی که باعث نشتی روده می‌شوند صحبت خواهیم کرد که برای محافظت از پوشش روده خود باید از آن‌ها اجتناب کنید. تا آخر مطلب با ما همراه باشید، زیرا برخی از این‌ها افزودنی‌های غذایی پنهان هستند.

ما همچنین ۲ مرحله را که می‌توانید همین الان برای ترمیم نشتی روده و حمایت از عملکرد سالم روده انجام دهید، نشان خواهیم داد. مثل همیشه، این یک مطلب آموزشی است و توصیه پزشکی نیست، ما پزشک نیستیم.

نشتی روده چگونه اتفاق می‌افتد؟

داخل روده شما (روده‌های کوچک و بزرگ) با یک لایه سلول‌های اپیتلیال پوشیده شده است که محتویات روده را از جریان خون جدا می‌کند. این لایه از سلول‌ها به عنوان یک مانع محافظ عمل می‌کنند و توسط اتصالات محکم به هم متصل می‌شوند.

شکاف‌های میکروسکوپی به مواد مغذی اجازه ورود به جریان خون را می‌دهد، در حالی که از ورود ترکیبات مضر به خون جلوگیری می‌کند. یکی از پروتئین‌هایی که نفوذپذیری اتصالات محکم را تنظیم می‌کند زونولین نام دارد.

میکروبیوتای روده ما مملو از میلیارد‌ها باکتری خوب (پروبیوتیک) است که نقش کلیدی در حمایت از سد روده و اطمینان از محکم و سالم بودن اتصالات دارند. متأسفانه عوامل محیطی مانند استرس، داروها، مواد افزودنی غذایی و مواد شیمیایی تعادل سالم باکتری‌های خوب و بد روده را مختل می‌کنند.

این عدم تعادل باکتری باعث التهاب روده می‌شود و اتصالات محکم را می‌شکند. زونولین بیشتری آزاد می‌شود و نفوذپذیری روده افزایش می‌یابد. اکنون شکاف‌ها بزرگ‌تر هستند و مزاحمان خارجی (غذای هضم نشده، باکتری‌ها، ویروس‌ها و سموم) می‌توانند از سد روده نفوذ کنند.

سیستم ایمنی شما این مزاحمان خارجی را شناسایی می‌کند و زنگ خطر را در سراسر بدن شما به صدا در می‌آورد و عصب واگ را به مغز شما می‌رساند. این زنگ خطر منجر به التهاب می‌شود و سیستم ایمنی بدن شما را برای حمله به این پاتوژن‌ها تحریک می‌کند.

بسیاری از مطالعات افزایش نفوذپذیری روده را با علائمی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، خستگی مزمن، درد مفاصل، آلرژی، آکنه، و چاقی و بیماری‌های خودایمنی مانند بیماری سلیاک، بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مرتبط دانسته اند.

چگونه روده نشتی منجر به نشتی مغز می‌شود؟

مغز شما مانند روده شما دارای یک سد خونی مغزی محافظ است. هنگامی که التهاب به مغز شما می‌رسد، می‌تواند این سد را بشکند و سموم به مغز شما نشت کند. یک مغز ملتهب منجر به مجموعه‌ای از مسائل شناختی از جمله افسردگی، اضطراب و مه مغزی می‌شود.

سیگنال‌های التهابی از مغز شما به روده شما باز می‌گردند و دور جدیدی از التهاب را آغاز می‌کنند. این "راه سریع" دو طرفه بین شکم و مغز شما، ارتباط روده و مغز نامیده می‌شود. این یک مسیر اصلی است که روده نشتی بر روی مغز شما تأثیر منفی می‌گذارد.

چه غذا‌هایی که باعث نشت روده می‌شود؟

غذا‌های التهاب آور که پوشش روده را از بین می‌برند و باعث نشت روده می‌شوند:

۸. دانه‌های حاوی گلوتن: گلوتن، یا به طور خاص تر، دو جزء آن گلیادین و گلوتنین، هر دو باعث افزایش ترشح زونولین می‌شوند، صرف نظر از اینکه فرد دارای ژن بیماری سلیاک است یا خیر.

زونولین پروتئینی است که در سد روده تولید می‌شود. همانطور که قبلا ذکر شد، هنگامی که زونولین بیشتری آزاد می‌شود، نفوذپذیری روده افزایش می‌یابد. دو عامل مهم برای آزادسازی زونولین باکتری‌ها و گلوتن هستند، چه فرد مبتلا به بیماری خودایمنی باشد یا نه.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله اسکاندیناوی گاستروانترولوژی منتشر شد به این نتیجه رسید که گلوتن نفوذپذیری روده را در همه افراد افزایش می‌دهد، اما در بیماران سلیاک بیشتر. غلات رایج حاوی گلوتن عبارتند از گندم، چاودار و جو.

۷. روغن‌های هیدروژنه: چربی‌های ترانس مصنوعی اغلب به عنوان روغن‌های نیمه هیدروژنه در برچسب مواد غذایی ذکر می‌شوند. آن‌ها برای افزایش عمر مفید به غذا‌های فرآوری شده اضافه می‌شوند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که مارگارین، که از روغن هیدروژنه ساخته شده است، با افزایش نفوذپذیری روده و التهاب، مسئول تغییر فیزیولوژی روده است. روغن‌های نیمه هیدروژنه معمولاً در شیرینی‌ها، تنقلات بسته‌بندی شده، غذا‌های منجمد، غذا‌های سرخ‌شده و خامه قهوه یافت می‌شوند.

شیرین کننده مصنوعی
۶. شیرین کننده‌های مصنوعی: شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین، سوکرالوز و استویا تقریباً در همه جا یافت می‌شوند. آن‌ها در نوشابه رژیمی، آب نبات، محصولات از پیش پخته شده، و موارد دیگر هستند. مطالعات نشان داده‌اند که شیرین‌کننده‌های مصنوعی با تشویق رشد باکتری‌های مضر و مخمر‌هایی که باعث التهاب می‌شوند، میکروبیوتای روده را تغییر می‌دهند.

۵. امولسیفایر‌ها: بیشتر سس‌های سالاد کم کالری یا بدون چربی که در فروشگاه مواد غذایی شما فروخته می‌شوند حاوی امولسیفایر هستند. مطالعات نشان داده‌اند که امولسیفایر‌های غذایی ممکن است میکروبیوتای روده را مختل کرده و باعث التهاب و اختلال در عملکرد سد روده شوند.

امولسیفایر‌های غذایی دارای نام‌هایی مانند لسیتین سویا، صمغ گوار، پلی سوربات ۸۰، کربوکسی متیل سلولز و کاراگینان هستند. آن‌ها معمولا در غذا‌های فرآوری شده مانند بستنی، گوشت‌های اغذیه فروشی و تاپینگ‌های زده شده یافت می‌شوند.

۴. الکل: افراط در مصرف الکل هرگز ایده خوبی نیست. محققان گزارش کردند که مصرف الکل باعث اختلال در عملکرد دیواره روده و افزایش نفوذپذیری می‌شود. افرادی که زیاد مشروبات الکلی می‌نوشند ممکن است با سموم باکتریایی که از روده بزرگ خارج شده و وارد بدن می‌شوند دچار مشکلاتی شوند که باعث پاسخ ایمنی التهابی می‌شود.

۳. لبنیات: افرادی که به لبنیات حساس هستند نمی‌توانند پروتئین‌های موجود در شیر را هضم کنند (عدم تحمل لاکتوز). مصرف مداوم باعث ناراحتی و التهاب روده می‌شود و می‌تواند به مرور زمان به پوشش روده آسیب برساند.

۲. ترانس گلوتامیناز میکروبی: ترانس گلوتامیناز میکروبی، که اغلب به عنوان "چسب گوشت" نامیده می‌شود، در انواع غذا‌های فرآوری شده یافت می‌شود و طبق قانون الزامی برای برچسب گذاری نیست. ناگت مرغ، گوشت‌های فرآوری شده و هر چیزی که دارای آنزیم TG یا TGP باشد حاوی این افزودنی است. ترانس گلوتامیناز سد روده را ضعیف می‌کند.

۱. بادنجانیان: برای برخی افراد، بادنجانیان به دلیل مقادیر بالای لکتین می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و حتی درد شود. با این حال، روش‌های پخت با حرارت بالا مانند جوشاندن، پختن و خیساندن چند ساعت در آب، می‌تواند اکثر لکتین‌ها را غیرفعال کند. بادنجانیان محبوب سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و فلفل چیلی هستند.

بهبود نشتی روده

در مرحله بعد، چه اقداماتی را می‌توان برای بهبود نشتی روده انجام داد؟ فقط دو مرحله وجود دارد:

مرحله ۱. از چیز‌هایی که باعث نشتی روده می‌شوند اجتناب کنید.

- غذا‌های التهاب آور را حذف کنید. از مصرف آنتی بیوتیک‌ها و NSAID‌ها خودداری کنید.

- استرس خود را مدیریت کنید. افزایش کورتیزول (هورمون استرس) اتصالات روده را بزرگتر می‌کند.

- از سموم آسیب رسان به روده در هوا، غذا، آب، محصولات مراقبت شخصی و پاک کننده و اشعه EMF خودداری کنید

مرحله ۲. چیز‌هایی را اضافه کنید که پوشش سالم روده را بازیابی می‌کنند.

- استرس را مدیریت کنید و به اندازه کافی ورزش کنید تا به عملکرد سالم روده کمک کنید.

- غذا‌های ضد التهابی بخورید.

- هر روز ۱۰ تا ۱۶ ساعت ناشتا باشید تا به روده خود استراحت دهید.

- برای کمک به کشتن باکتری‌های مضر، غذا‌های ضد باکتری مانند سیر و زنجبیل بخورید.

- برای ترمیم پوشش روده، از غذا‌های کلاژن ساز مانند آبگوشت استخوان و غذا‌های غنی از ویتامین C مانند مرکبات و سبزیجات با برگ‌های تیره استفاده کنید.

- برای حفظ میکروبیوتای روده سالم، غذا‌های پروبیوتیک مانند کلم ترش، کیمچی، میسو، تمپه، ماست و کفیر مصرف کنید.

- برای تامین غذای باکتری‌های پروبیوتیک از مواد پره بیوتیک (غذا‌های حاوی فیبر محلول) مانند مارچوبه، ریشه کاسنی، موز، سیب، کنگر فرنگی، پیاز، تره فرنگی و سیر استفاده کنید.

- به اندازه کافی با کیفیت بخوابید تا بدن شما بتواند باکتری‌های سالم روده را درمان، سم زدایی و حمایت کند.

- گیاهان و مکمل‌هایی را در نظر بگیرید که به تسکین دستگاه گوارش و بازسازی دیواره روده کمک می‌کنند. ال-گلوتامین، روی کارنوزین، آلوئه ورا، نارون لغزنده، زردچوبه و منیزیم.

منبع: بیتوته

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید