۱۷ روش افزایش خلاقیت

۱۷ روش افزایش خلاقیت

وقتی صحبت از ارتقاء مهارت‌های خلاقانه می‌شود، شما برای بهبود توانایی‌هایتان باید حاضر به ریسک کردن باشید. هرچند ممکن است هر بار با موفقیت روبه‌رو نشوید، اما همچنان استعداد‌های خلاقانه‌تان را تقویت کرده‌اید

کد خبر : ۱۰۷۵۵۹
بازدید : ۱۰۴۵

فرادید | خلاقیت یعنی یافتن راه‌های جدید برای حل مشکلات و نزدیک شدن به موقعیت‌ها. خلاقیت مهارتی نیست که فقط مختص هنرمندان، نوازندگان یا نویسندگان باشد، بلکه مهارتی کاربردی برای همه‌ی اقشار جامعه است.

به گزارش فرادید؛ اگر در جستجوی راه‌هایی برای افزایش خلاقیت خود هستید در این مطلب ۱۷ روش رسیدن به آن را می‌خوانید.


۱. خودتان را به خلاقیت متعهد کنید. نخستین گام برای افزایش خلاقیت اینست که خودتان را به افزایش توانایی‌های خلاقانه‌تان متعهد کنید. تلاش‌هایتان را به بعد موکول نکنید. اهداف‌تان را تعیین کنید، از دیگران کمک بگیرید و هر روز برای بهتر کردن مهارت‌هایتان وقت بگذارید. مثلاً اگر به نقاشی علاقه دارید، به طور منظم برای یادگیری و تمرین این مهارت برنامه‌ریزی کنید.


۲. متخصص شوید. یکی از بهترین راه‌های افزایش خلاقیت متخصص شدن در این حوزه است. با داشتن درک کاملی از موضوع، توانایی شما برای فکر کردن به راه‌حل‌های نوین و بدیع برای حل مشکلات بیشتر خواهد شد. مطالعه درباره‌ی انسان‌های خلاق و گوش دادن به صحبت‌های آن‌ها یک راهِ متخصص شدن است.


۳. به حس کنجکاوی خودتان پاداش بدهید. یک مانعِ معمول برای افزایش خلاقیت این تصور است که کنجکاوی زیاده‌روی است. به جای اینکه خودتان را به خاطر دنبال کردن یک هزارتویِ اینترنتی سرزنش کنید هر زمان درباره‌ی چیزی کنجکاو هستید به خودتان پاداش بدهید. به خودتان فرصت و زمانِ کشف موضوعات جدید را بدهید. گاهی‌اوقات، پاداش واقعیِ خلاقیت خودِ فرایندِ خلاقیت است نه محصول آن.


۴. ریسک کنید. وقتی صحبت از ارتقاء مهارت‌های خلاقانه می‌شود، شما برای بهبود توانایی‌هایتان باید حاضر به ریسک کردن باشید. هرچند ممکن است هر بار با موفقیت روبه‌رو نشوید، اما همچنان استعداد‌های خلاقانه‌تان را تقویت کرده‌اید و مهارت‌هایی را به دست آورده‌اید که در آینده به کار می‌آیند. مثلاً به اشتراک گذاشتن اثر خودتان در یک دوره‌ی نویسندگیِ خلاقانه شاید ترسناک به نظر برسد، اما انتقاداتی که از همکلاسی‌ها و استادان دریافت می‌کنید باارزش است.


۵. اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید. عدم‌اطمینان به توانایی‌ها عاملِ سرکوب‌کننده‌ی خلاقیت است، به همین دلیل بالا بردن اعتماد به نفس مهم است. به پیشرفت‌هایی که می‌کنید توجه کنید، تلاش‌هایتان را ستایش کنید و همیشه به دنبال راه‌هایی برای پاداش دادن به خلاقیت‌تان باشید.


۶. برای خلاقیت وقت بگذارید. پرورش استعداد‌های خلاقانه بدون وقت گذاشتن برای این کار میسر نیست. هر هفته برای تمرکز روی یک نوع پروژه‌ی خلاقانه برنامه‌ریزی کنید.


۷. بر نگرش منفی غلبه کنید. روی حذف افکار منفی یا خودنِکوهی تمرکز کنید چرا که وجود آن‌ها به توانایی تقویت مهارت‌های خلاقانه آسیب می‌رساند.


۸. با ترس از شکست مبارزه کنید. ترس از اشتباه یا شکست فرایند پیشرفت را فلج می‌کند. هرگاه درگیر این ترس‌ها شدید، به خودتان یادآوری کنید که اشتباهات صرفاً بخشی از فرایند هستند. لغزش‌های گاه و بی‌گاه در راهِ ارتقاء خلاقیت طبیعی است.


۹. ایده‌های جدید را روی هم بگذارید. طوفان فکری معادل فارسی Brainstorming یک تکنیک رایج در حوزه‌های آمادمیک و حرفه‌ایست، اما می‌تواند ابزار قدرتمندی برای افزایش خلاقیت هم باشد. با متوقف کردنِ قضاوت و خودنِکوهی آغاز کنید. سپس ایده ها‌ی مرتبط و راه‌حل‌های ممکن را بنویسید. هدف شما باید این باشد که تا جای ممکن ایده‌های زیادی را در یک بازه‌ی زمانیِ نسبتاً کوتاه ارائه کنید و در نهایت روی شفاف‌سازی و اصلاحِ ایده‌هایتان به منظور رسیدن به بهترین انتخاب تمرکز کنید.
تاریکی: شاید بعید به نظر برسد، اما تحقیقات اخیر نشان داده است نورِ کم محرکِ خلاقیت است. تارکی شما را از قید و بند‌ها رها می‌کند و به سمت ریسک خلاقانه‌ای که شاید در نور زیاد ترسناک به نظر برسد تشویق می‌کند.


۱۰. راه‌حل‌های مختلف را پیدا کنید. بار دیگر که به مشکل برخورد کردید، به راه‌حل‌های مختلف فکر کنید. به جای قانع شدن به نخستین ایده‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد، برای فکر کردن به راه حل‌های دیگر وقت صرف کنید. همین فعالیت ساده یک راه عالی برای تقویت مهارت‌های حل مسئله و تفکر خلاقانه است.


۱۱. خاطرات پروسه‌ی پرورش خلاقیت‌تان را یادداشت کنید. ایده‌هایتان را روزانه با یادداشت کردن در یک دفتر پیگیری کنید. نوشتن خاطرات این پروسه یک راه عالی برای فکر کردن به دستاورد‌ها و جستجویِ راه‌حل‌های ممکن است. از چنین دفتری می‌توانید برای ذخیره‌ی ایده‌هایی استفاده کنید که ممکن است منبع الهام آینده‌ی شما باشند.


۱۲. از نقشه‌های ذهنی و نمودار‌های گردش کار استفاده کنید. نقشه‌ی ذهنی راهی برای اتصال ایده‌ها بهم و جستجوی پاسخ‌های خلاقانه برای پرسش‌هاست. با نوشتن یک موضوع یا کلمه‌ی اصلی در مرکز، نقشه‌ی ذهنی را خلق کنید. سپس واژگان و ایده‌های مرتبط با آن موضوع یا کلمه‌ی اصلی را در پیرامون آن بنویسید. این تکنیک مشابهِ طوفان فکری است، اما امکانِ انشعابِ ایده‌ها و مشاهده‌ی چگونگیِ اتصال آن‌ها را به هم فراهم می‌کند. هم‌زمان با شروع یک پروژه‌ی جدید، برای ردیابیِ پروژه از آغاز تا پایان یک نمودار گردش کار درست کنید. راه‌های مختلف یا عواقبِ احتمالیِ رویداد‌ها را پیش‌بینی کنید. نمودار گردش کار به تجسمِ محصول نهایی، حذف مشکلات احتمالی و خلق راه‌حل‌های منحصربفرد کمک می‌کند.


۱۳. خودتان را به چالش بکشید و فرصت ایجاد کنید. وقتی موفق به رشد مهارت‌های خلاقانه‌تان شدید، به چالش کشیدنِ مداوم خودتان برای رشد بیشتر توانایی‌هایتان ضروریست. به دنبال رویکرد‌های سخت‌تر بگردید، چیز‌های جدید را امتحان کنید و از بازگشتن به راه‌های تکراری که در گذشته از آن‌ها استفاده کرده‌اید اجتناب کنید. افزون بر این، باید برای خودتان فرصت‌های خلاقیت ایجاد کنید که انجام این کار مستلزم پرداختن به پروژه‌های جدید یا یافتن ابزار جدید برای استفاده در پروژه‌های کنونی است.


۱۴. تکنیک شش کلاه را امتحان کنید. این تکنیک شامل نگاه کردن به یک مشکل از ۶ منظر متفاوت است. با استفاده از این تکنیک ایده‌های بیشتری به ذهن‌تان خطور خواهد کرد.
- کلاه سیاه: دیدگاه منفی. کدام عناصرِ راه‌حل کارگشا نیستند؟
- کلاه آبی: تفکر وسیع. بهترین راه‌حلِ کلی چیست؟
- کلاه سبز: تفکر خلاقانه. ایده‌های جایگزین کدامند؟
- کلاه قرمز: دیدگاه احساسی. احساسات شما چه می‌گویند؟
- کلاه سفید: دیدگاه عینی. حقایق کدامند؟
- کلاه زرد: دیدگاه مثبت. کدام عناصرِ راه‌حل کارگشا هستند؟


۱۵. به دنبال الهام باشید. هرگز انتظار نداشته باشید خلاقیت را ناگهان تجربه کنید. به دنبال منابع جدید الهام‌بخش باشید که به شما ایده‌های تازه و انگیزه‌ی رسیدن به پاسخ‌های منحصربفرد را بدهند. کتاب بخوانید، از موزه‌ها دیدن کنید، به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید یا سرگرم بحث‌های شورانگیز با دوستان خود شوید. از هر استراتژی یا تکنیکی که برای شما بهترین نتیجه را دارد استفاده کنید. اگر به بازی‌های ویدئوی علاقه دارید بد نیست بدانید به افزایش خلاقیت شما کمک می‌کند.


۱۶. سناریو‌های جایگزین را در نظر بگیرید. وقتی به یک مشکل فکر می‌کنید از خودتان پرسش‌های «چی می‌شود اگر ...؟» بپرسید تا بتوانید سناریو‌های ممکن را هم در نظر بگیرید. اگر فقط یک رویکرد خاص را در پیش بگیرید، به نظر شما نتیجه چه خواهد شد؟ اگر از پیش به جایگزین‌ها فکر کرده باشید برای حل مشکلات به راه‌حل‌های خلاقانه‌تری دست می‌یابید.


۱۷. تکنیک گلوله‌ی برفی را امتحان کنید. آیا تا به حال دقت کرده‌اید یک ایده‌ی عالی چگونه می‌تواند منجر به شکل‌گیریِ ایده‌ی دیگری شود؟ هنگام ارائه‌ی ایده‌هایتان برای یک پروژه، با استفاده از تکنیک گلوله‌ی برفی می‌توانید به ایده‌های دیگری دست یابید. اگر ایده‌ای برای کار کنونی شما مناسب نیست، آن را کنار بگذارید تا بعداً روی آن فکر کنید یا آن را در پروژه‌های آینده اجرا کنید.

منبع: verywellmind

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید