قیمت رسمی دلار چند؟!

قیمت رسمی دلار چند؟!

تحلیلگران ارزی بر این باورند که نهاد‌های بازارساز در حال تعدیل نرخ ارز با توجه به شرایط اقتصادی است.

کد خبر : ۱۰۷۶۰۵
بازدید : ۷۲۱

روز گذشته دلار در سامانه‌های رسمی خرید و فروش ارز شاهد افزایش قیمت بود. هر برگ اسکناس دلار سامانه میانگین موزون بازار ارز (سنا) دیروز با حدود ۳۲۲ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز دوشنبه وارد کانال ۲۶‌هزار تومانی شده و به رقم ۲۶‌هزار و ۱۶۰ تومان رسید. دلار بازار متشکل نیز روز گذشته با ۱۴۲ تومان افزایش به نرخ ۲۶‌هزار و ۶۸۴ تومان رسید.

تحلیلگران ارزی بر این باورند که نهاد‌های بازارساز در حال تعدیل نرخ ارز با توجه به شرایط اقتصادی است. گزارش‌های موجود از فضای معاملات بازار ارز تهران نیز حاکی از آن است که به غیر از چند صرافی خاص که سهمیه فروش دلار دولتی دارند مابقی این بنگاه‌های معاملاتی به حالت نیمه تعطیل درآمده و فقط به خرید و فروش سکه طلا می‌پردازند.

سکه طلا طرح جدید نیز که پس از کاهش نسبی نرخ ارز آزاد در روز دوشنبه به سطوح قیمتی اولیه کانال ۱۵‌میلیون تومانی رسید دیروز در مرز دو کانال ۱۴ و ۱۵‌میلیون تومانی به کار خود پایان داد.

دیروز سه‌شنبه ۱۷ خرداد سکه طلا در بازار تهران نوسانات قیمتی چشمگیری را از خود به نمایش نگذاشت. پس از نوسانات کاهشی مشاهده شده در نرخ سکه طلا ضرب امامی طی معاملات بازار روز دوشنبه و رسیدن نرخ این ارز به رقم ۱۵‌میلیون و ۸۰‌هزار تومان، روز گذشته نیز نرخ این کالای سرمایه‌ای در محدوده قیمتی ۱۴‌میلیون و ۹۴۰‌هزار تا ۱۵‌میلیون و ۱۸۰‌هزار تومان به نوسان پرداخت.

در نهایت هر قطعه از این فلز گرانبها در نخستین معاملات دیروز با کاهش قیمتی حدودا ۱۴۰‌هزار تومانی نسبت به نرخ روز دوشنبه در سطح قیمتی ۱۴‌میلیون و ۹۴۰‌هزار تومان معامله شد. پس از گذشت چند ساعت از معاملات بازار دیروز نرخ این کالای سرمایه‌ای مجددا به نزدیکی مرز کانال ۱۵‌میلیون تومانی بازگشت.

در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم، نرخ سکه طلا ضرب امامی در بازار بعد از ظهر روز گذشته عمدتا در پله‌های اول و دوم کانال ۱۵‌میلیون تومانی معامله شد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سکه و به دلیل افزایش نرخ ارز آزاد که از مهم‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده نرخ سکه طلا در بازار تهران است، آینده کوتاه‌مدت نرخ این کالای سرمایه‌ای افزایشی بوده و احتمال بازگشت مجدد قیمت سکه امامی به پله‌های میانی کانال ۱۵‌میلیون تومانی وجود دارد.

طبق محاسبات به عمل آمده توسط کارشناسان حباب قیمت سکه طلا که اختلاف میان ارزش ذاتی این کالا با نرخ معامله شده در بازار را نمایش می‌دهد در روز‌های گذشته شاهد کاهش نرخ بوده است. حباب قیمتی سکه که در معاملات روز‌های پایانی هفته گذشته در محدوده قیمتی یک‌میلیون و ۶۲۰ تا یک‌میلیون و ۷۸۰‌هزار تومان محاسبه می‌شد روز گذشته در بازه قیمتی یک‌میلیون و ۲۳۰‌هزار تا یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان نوسان کرد.

به عقیده بسیاری از تحلیلگران از جمله دلایل اصلی کاهش نرخ حباب، بالا رفتن دست فروشندگان و کاهش حجم تقاضا این کالا در بازار است. در نهایت نرخ هر قطعه سکه طلا طرح جدید در معاملات عصر روز گذشته با ۸۰‌هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۱۵‌میلیون تومان رسید.

روز گذشته نرخ ارز در سامانه‌های مورد تایید دولت مجددا افزایشی بود. در سامانه سنا که میانگین موزون نرخ‌ها در بازار ارز را نمایش می‌دهد دلار با ۳۲۲ تومان افزایش نسبت به نرخ روز دوشنبه وارد سطوح قیمتی کانال ۲۶‌هزار تومانی شد.

در سامانه بازار متشکل که نرخ فروش ارز مسافرتی در صرافی‌های دارای سهمیه دولتی را نمایش می‌دهد نیز هر برگ از این اسکناس آمریکایی با ۱۴۲ تومان افزایش نسبت به نرخ‌های مطرح شده در بازار روز قبل به رقم ۲۶‌هزار و ۶۸۴ تومان رسید.

گزارش‌های به‌عمل آمده از فضای مرکزی بازار سکه و ارز تهران حاکی از آن است که پس از تغییر سیاست‌های بازدارنده نهاد‌های قضایی نسبت به معاملات غیر‌رسمی ارز، اکثریت صرافی‌های آزاد که سهمیه فروش ارز دولتی ندارند به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

صرافی‌های مذکور با اتصال اعلامیه‌ای روی درب مغازه خود به مراجعه‌کنندگان اعلام می‌کنند که در این مکان هیچ‌گونه خرید و فروش ارز صورت نمی‌گیرد و تنها به معاملات سکه طلا می‌پردازند.

نمودار قیمت سکه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید