باگ‌های امنیتی «آی‌اواس»

باگ‌های امنیتی «آی‌اواس»

در طول مراسم رونمایی از iOS ۱۶ قابلیت‌ها و تفاوت‌های ظاهری آن با آب و تاب فراوان به دوستداران محصولات اپل معرفی شد؛ اما کمتر به موضوع امنیت و حفظ حریم شخصی پرداخته شد.

کد خبر : ۱۰۷۶۲۲
بازدید : ۱۱۵۲

هیچ گوشی‌هوشمندی وجود ندارد که به تولید انبوه رسیده و امنیت کاملی داشته باشد؛ حتی آیفون هم هک می‌شود.

کاربران اپل همواره بر این باورند که محصولات این شرکت، امنیت دیجیتالی آن‌ها را تامین می‌کند و با خیال آسوده از اپلیکیشن‌ها و پرسه‌زنی در فضای مجازی لذت می‌برند. اما واقعا محصولات اپل امن است و آیفون هک نمی‌شود؟

دو روز پیش شرکت اپل از نسخه ۱۶ سیستم‌عامل موبایلی خود پرده برداشت که از نظر ظاهر تفاوت زیادی با نسخه‌های پیشین پیدا کرده است.

در طول مراسم رونمایی از iOS ۱۶ قابلیت‌ها و تفاوت‌های ظاهری آن با آب و تاب فراوان به دوستداران محصولات اپل معرفی شد؛ اما کمتر به موضوع امنیت و حفظ حریم شخصی پرداخته شد.

در ابتدا باید گفت که مقایسه آیفون با گوشی‌های اندرویدی کار چندان عادلانه‌ای نیست. طبق آخرین آمار‌ها حدود ۸۵ درصد گوشی‌های جهان از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برند. این درحالی است که گوشی‌های iOS تنها ۱۳ درصد بازار را در اختیار دارند؛ بنابراین اندروید محیط بسیار جذاب‌تری برای خودنمایی هکر‌ها و خالقان بدافزار‌ها است.

از سوی دیگر، اندروید بسیار انعطاف‌پذیر‌تر از iOS طراحی شده و دست کاربر را برای استفاده باز گذاشته است. به طور کلی کاربران اندروید در استفاده از تنظیمات، ویجت‌ها، اپلیکیشن‌ها و ... انتخاب فراوانی دارند؛ ولی در iOS از این خبر‌ها نیست.

همین ویژگی اندروید باعث شده تا هکر‌ها در فریب کاربران موفق‌تر عمل کنند و بدافزار‌های بیشتری برای این سیستم‌عامل طراحی شود. البته این موضوعات باعث نشده که سیستم‌عامل آیفون همچنان از گزند بدافزار‌ها در امان باشد.

نگاهی به باگ‌های iOS

اگر به کارنامه بدافزار‌ها و باگ‌های iOS نگاهی داشته باشیم بدافزار‌های خطرناکی در آن مشاهده می‌کنیم. به عنوان مثال چند سال پیش، اپلیکیشن تماس آیفون پس از قطع تماس به طور خودکار با مخاطب تماس می‌گرفت و تمام صدا‌های اطراف توسط مخاطب شنیده می‌شد، بدون آنکه کاربر از این موضوع مطلع باشد.

یا باگ‌های بسیار زیادی که در ابتدای عرضه iOS ۱۵ وجود داشت و صدای کاربران را درآورد. در آن زمان اپل مجبور شد چند بروزرسانی را پشت سر هم عرضه کند تا تعداد باگ‌ها را به حداقل برساند.

مدیران اپل نیمی از انرژی این شرکت را صرف تبلیغات محصولات خود می‌کنند و اینکار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از مشتریان اپل، دلیل قانع کننده‌ای برای خرید یک محصول این شرکت ندارند. بیشتر این افراد محصولات اپل را تنها به دلیل برند آن خریداری می‌کنند.

اپل

ممنوعیت استفاده از آیفون در پنتاگون

خیلی از افراد بر این باورند که شرکت اپل به حفظ حریم شخصی افراد پایبند است و از درز اطلاعات به هر نحوی جلوگیری می‌کند.

شاید بد نباشد به این موضوع اشاره کنیم که پنتاگون استفاده از هرگونه تلفن‌هوشمند را برای کارمندان و مدیران عالی‌رتبه خود ممنوع کرده است. البته این افراد می‌توانند از چند مدل خاص بلک‌بری استفاده کنند. این قانون تا حدودی در کاخ سفید هم رعایت می‌شود و رئیسان جمهور آمریکا حق ندارند از هر گوشی برای تماس‌های کاری استفاده کنند.

این نشان می‌دهد که نه گوشی‌های اندرویدی و نه آیفون‌ها حریم شخصی افراد را چندان جدی نمی‌گیرند. این دستگاه‌ها ممکن است هرلحظه به یک سلاح جاسوسی تبدیل شوند.

جیلبریک را فراموش کنید

موضوع نقض حریم شخصی در اغلب اوقات توسط شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند اتفاق می‌افتد. این موضوع اندروید و آیفون هم نمی‌شناسد. به طور کلی سازندگان تلفن‌های هوشمند هروقت و هرجا که بخواهند از کاربران خود جاسوسی می‌کنند.

اما موضوع زمانی خطرناک‌تر می‌شود که پای شخص ثالثی به نام هکر در میان باشد.

محدودیت‌های فراوانی به منظور حفظ امنیت توسط اپل در محصولات این شرکت ایجاد شده است. به همین دلیل، کاربران جوان‌تر و کنجکاو‌تر را بر آن می‌دارد تا به دنبال راه فراری از این محدودیت‌ها باشند.

شاید جیلبریک کردن آیفون تنها راهی باشد که بتواند این محدودیت‌ها را کنار بزند؛ اما راه چندان عاقلانه‌ای نیست.

به زبان ساده، جیلبریک عملی است که به واسطه آن می‌توان از سد محکم محدودیت‌های اپل گذشت و به ویژگی‌های بیشتری روی آیفون‌ها دست پیدا کرد. اصلی‌ترین محدودیتی که همه کاربران آیفون دارند استفاده اجباری از اپ‌استور است. همه کاربران بدون هیچ استثنایی موظف هستند که برای نصب اپ‌ها روی آیفون‌های خود از اپ استور استفاده کنیم.

اما با جیلبریک کردن آیفون‌ها این رویه به طور کامل عوض می‌شود. دیگر نیازی به اپ‌استور برای نصب اپلیکیشن‌های مختلف نیست. تنها کافی است کاربر سری به دنیای اینترنت بزند و با دریافت فایل اپلیکیشن مورد نظر خود، آن را روی آیفون نصب کند.

اما با جیلبریک کردن گوشی، فضای کاملا مساعدی برای فعالیت هکر‌ها و بدافزار‌ها به وجود می‌آید. با اینکار گوشی یا تبلت از ضمانت امنیتی اپل خارج می‌شود و در صورت بروز مشکل امنیتی، اپل به هیچ عنوان پاسخگو نخواهد بود.

منبع:تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید