حمید جبلی؛ آقای همیشه جذاب سینما

حمید جبلی؛ آقای همیشه جذاب سینما

از جبلی آثار قابل قبولی در عرصه بازیگری، کارگردانی، نویسندگی، صداپیشه‌گی، عروسک‌گردانی، عکاسی و … به یادگار مانده است.

کد خبر : ۱۰۷۶۲۵
بازدید : ۱۱۲۹

حمید جبلی ابتدای دهه شصت با «محله بروبیا» و «مدرسه موش‌ها» به عنوان بازیگر و صداپیشه به مخاطبان معرفی شد. در دهه شصت حضوری فعال در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی داشت. صداپیشگی کلاه‌قرمزی و به دنبال آن پسرخاله، نقطه عطف مهمی در کارنامه‌اش به حساب آمد و صدایش را تا ابد در ذهن‌هایمان ماندگار کرد.

از جبلی آثار قابل قبولی در عرصه بازیگری، کارگردانی، نویسندگی، صداپیشه‌گی، عروسک‌گردانی، عکاسی و … به یادگار مانده است.

بازیگر

حمید جبلی با تجربه‌های مختلف در عرصه تئاتر، اولین بار سال ۱۳۶۰ با تله‌تئاتر «آدینه» به کارگردانی بهرام شاه‌محمدلو در تلویزیون دیده شد. همان سال در مجموعه نمایشی «مثل‌آباد» رضا ژیان هم جلوی دوربین رفت. بعد از این‌ها بود که سال ۱۳۶۱ با مجموعه «محله بروبیا» به شهرت رسید. جبلی از دهه شصت تا نود در سینما و تلویزیون نقش‌های مختلفی از خودش به جا گذاشت.

فیلم‌های «شیرک» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مادر» و «دلشدگان» به کارگردانی علی حاتمی، «یک مرد یک خرس» به کارگردانی مسعود جفری جوزانی، «دختر شیرینی‌فروش» و «زیر درخت هلو» به کارگردانی ایرج طهماسب و … از جمله مهمترین نقش‌آفرینی‌های او بودند.

صداپیشه و عروسک‌گردان

ابتدای دهه شصت با عروسک‌گردانی و صداپیشگی عروسک کپل در «مدرسه موش‌ها» و «شهر موش‌ها» به کارگردانی مرضیه برومند شهرت زیادی به دست آورد. «هادی و هدی» و «خونه مادربزرگه» جزو آثاری بودند که در همان دوره به عنوان عروسک‌گردان در آن‌ها حضور پیدا کرد. ابتدای دهه هفتاد با صداپیشگی کلاه‌قرمزی در مجموعه «صندوق پست»، پدیده جذابی را رقم زد.

بلافاصله بعد از موفقیت کلاه‌قرمزی، پسرخاله را با صدا و ویژگی‌های متفاوت به میدان آورد. کلاه‌قرمزی و پسرخاله در مدت زمان کوتاهی به درخشان‌ترین کاراکتر‌های عروسکی تلویزیون تبدیل شدند و موفقیت‌شان تا سالیان سال ادامه پیدا کرد. جبلی در مجموعه کلاه‌قرمزی، صداپیشه عروسک‌هایی مثل خانم جون و گیگیلی هم بود.

حمید جبلی

کارگردانی تلویزیون

حمید جبلی به عنوان کارگردان مجموعه‌های تلویزیونی، فعالیت‌های مختلفی انجام داده است. سال ۱۳۶۰ برنامه «سقائک و شانه‌به‌سر دانا» را با همراهی ایرج طهماسب ساخت. سال ۱۳۶۲ همراه طهماسب مجموعه دیگری به نام «جغجغه و داداشش» را جلوی دوربین برد.

سه سال بعد مجموعه «درون و برون» به کارگردانی او ساخته شد. بعد از آن، سراغ ساخت یک سریال عروسکی به نام «ساعت کاغذی» رفت. سال ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ هم پرکار بود و دو اثر به نام‌های «یک روز بخصوص» و «تکخوان» را کارگردانی کرد. فعالیت حمید جبلی به عنوان کارگردان در تلویزیون تا پایان دهه هفتاد ادامه پیدا کرد و بعد از آن دیگر کاری از او ندیدیم.

کارگردانی سینما

در کارنامه حمید جبلی ساخت دو فیلم سینمایی هم به چشم می‌خورد. اولین فیلمش «پسر مریم» را سال ۱۳۷۷ ساخت. او در این فیلم روی موضوع پیوند میان مذاهب دست گذاشت؛ اثری که از همه نظر با فعالیت‌های قبلی‌اش تفاوت داشت.

جبلی سال ۱۳۸۲ سراغ ساخت دومین فیلمش «خواب سفید» رفت. او در این فیلم خیلی بیشتر به دنیایی که از او می‌شناختیم نزدیک شد. جبلی در «خواب سفید» داستان زندگی یک شاگرد مغازه لوازم عقد فروشی را روایت می‌کرد که به مانکنی پشت شیشه دل بسته بود. او بعد از «خواب سفید» دیگر سراغ ساخت فیلم سینمایی نرفت.

حمید جبلی

فیلمنامه

مهمترین فعالیت حمید جبلی در عرصه فیلمنامه‌نویسی، به نگارش مجموعه آثار «کلاه‌قرمزی» برمی‌گردد. او به همراه ایرج طهماسب فیلم‌نامه‌های مجموعه‌های کلاه‌قرمزی و سه فیلم «کلاه‌قرمزی و پسرخاله»، «کلاه‌قرمزی و سروناز» و «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه» را نوشت. علاوه بر این‌ها در نگارش فیلمنامه‌های «یکی بود یکی نبود» و «زیر درخت هلو» هم با طهماسب همراهی کرد

او سال ۱۳۷۴ فیلمنامه مشترکی هم به همراه فریدون حسن‌پور نوشت که به ساخت فیلم «تعطیلات تابستانی» منجر شد. جبلی در مجموعه‌هایی مثل «آژانس دوستی»، «خاله قورباغه»، «زیر بازارچه»، «تهران یازده» و … هم به عنوان نویسنده فعالیت داشت.

کتاب

از حمید جبلی چند نمایشنامه و یک مجموعه داستان به چاپ رسیده است. یکی از آن‌ها نمایشنامه «دوستان با محبت» است که آن را سال ۱۳۷۷ نوشته و به کارگردانی رضا ژیان روی صحنه برده بود. نمایشنامه «عشق روی خرپشته» هم سال ۱۳۸۰ به قلم جبلی نوشته شده بود.

هردو این نمایشنامه‌ها در دهه نود به صورت کتابی منتشر شد. جبلی اواخر دهه نود مجموعه‌ای دو جلدی از داستان‌هایش را به نام «خاطرات پسربچه شصت ساله» منتشر کرد. خودش در مقدمه کتاب نوشته بود بیشتر قصه‌های این مجموعه واقعی هستند و آن را به بچه‌های دیروز تقدیم کرده بود.

کتاب حمید جبلی

منبع: فیلم نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید