قوانین و اصطلاحات دیه تصادفات رانندگی که حتماً باید بدانید

قوانین و اصطلاحات دیه تصادفات رانندگی که حتماً باید بدانید

دیه اصطلاحی فقهی است و به مالی می‌گویند که افراد بابت خسارت جانی‌ای که به دیگران زده‌اند، به آن‌ها پرداخت می‌کنند.

کد خبر : ۱۰۷۶۷۷
بازدید : ۶۶۷

دیه تصادفات رانندگی، حجم بزرگی از دیاتی که سالیانه توسط محاکم قضایی تعیین می‌شوند را به خود اختصاص می‌دهند.

وجود آمار بسیار بالای تصادفات جرحی و فوتی در کشورمان، اطلاع کلی از قوانین و اصطلاحات دیه را برای عموم مردم به یک الزام تبدیل کرده است. با امید به اینکه هیچ‌گاه درگیر مسائل مربوط به دیه نشوید، دعوت می‌کنم این مطلب را مطالعه کنید.

دیه چیست؟

دیه اصطلاحی فقهی است و به مالی می‌گویند که افراد بابت خسارت جانی‌ای که به دیگران زده‌اند، به آن‌ها پرداخت می‌کنند. در ماده 17 قانون مجازات اسلامی و در تعریف دیه آمده است: «دیه اعم از مقدّر و غیر مقدّر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به‌موجب قانون مقرر می‌شود».

همچنین در ماده 448 همین قانون نیز تعریف دیگری از دیه آمده است که مطابق آن «دیه مقدّر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقررشده است».

پیش از اینکه به انواع دیه بپردازیم، توصیه می‌کنم برای اطلاعات بیشتر درباره دیه و انواع آن به آدرس اینترنتی https:/sobaresh.com/14دیه-چیست؟-انواع-دیه/ مراجعه کنید.

انواع دیه

در قانون مجازات اسلامی 6 نوع دیه آمده است که در ادامه به‌طور مختصر آن‌ها را معرفی می‌کنیم. «دیه نفس» که معروف‌ترین نوع دیه است، به دیه‌ای گفته می‌شود که افراد به دلیل قتل عمد یا غیر عمد افراد دیگر باید پرداخت کنند.

«دیه اعضا» نوع دیگری از دیه است و بابت خساراتی که یک فرد به اعضای بدن فرد دیگر وارد کرده و باعث از دست رفتن آن عضو می‌شود پرداخت می‌شود. «دیه منافع» نیز دیه‌ای است که فرد آسیب‌دیده، بابت از دست دادن منافع اعضای بدن خود (مانند نابینا شدن) از فرد آسیب‌زننده دریافت می‌کند.

«دیه جراحات» که یکی از رایج‌ترین نوع دیه محسوب می‌شود، مربوط به زمانی است که فرد آسیب‌دیده دچار جراحاتی همچون خراش، کبودی، بریدگی و شکستگی می‌شود.

نوع دیگر دیه «دیه جنین» است و به‌طور مشخص مربوط به جنایتی می‌شود که به جنین وارد می‌شود. «دیه جنایت بر میت» نیز به‌عنوان ناشناخته‌ترین نوع دیه، به دیه‌ای گفته می‌شود که افراد به دلیل آسیب واردکردن بر جسد افراد مرده باید پرداخت کنند.

تصادفات رانندگی

ارش در دیه چیست؟

همان‌طور که گفتیم، قانون دیه مربوط به خساراتی است که در فقه و شرع دیده‌شده است. بااین‌حال در برخی موارد، افراد دچار آسیب‌هایی می‌شوند که معادل آن در فقه دیده نشده است. به چنین آسیب‌هایی که میزان آن بر اساس نظر پزشکی قانونی اعلام می‌شود، آرش تعلق می‌گیرد.

در ماده 449 قانون مجازات اسلامی و در تعریف آرش آمده است «آرش، دیه غیرمقدر است که میزان آن در شرع تعیین نشده است و دادگاه با لحاظ نوع و کیفیت جنایت و تأثیر آن بر سلامت مجنیٌ علیه و میزان خسارت وارده با در نظر گرفتن دیه مقدر و با جلب نظر کارشناس میزان آن را تعیین می‌کند».

قوانین در دیه تصادفات

دیه تصادفات نیز به‌طور کامل از قانون دیه تبعیت می‌کند. بیشتر دیه تصادفات، مربوط به دیه منافع و دیه جراحات و همچنین آرش است. بااین‌حال دیه اعضا، دیه نفس و دیه جنین نیز در بسیاری از تصادفات به وقوع می‌پیوندد.

وکیل دیه تصادفات رانندگی

بسیاری از زیان‌دیدگان تصادفات رانندگی که به دنبال دریافت دیه خود هستند، معمولاً به تصور عادی بودن روال دریافت دیه در محاکم قضایی، بدون گرفتن وکیل، خود به‌تنهایی اقدام به دریافت دیه می‌کنند. این کار، زمانی که جراحات وارد شده به فرد زیاد نباشد منطقی بوده و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در برخی موارد که فرد آسیب‌های زیادی دیده است و مشمول تعدد دیات است، ممکن است با یک غفلت در روند دریافت دیه، سهم بزرگی از دیه خود را از دست بدهد. اشتباهات سهوی در مرحله پزشکی قانونی و همچنین مرحله املای رأی و از همه مهم‌تر عدم تسلط فرد به حقوق قانونی خود که در موارد زیادی موجب سوءاستفاده شرکت‌های بیمه می‌شود، ممکن است به قیمت نگرفتن چند دیه کامل شود.

وکیل تصادفات رانندگی، تسلط کامل به قوانین بیمه شخص ثالث داشته و تمامی مراحل گرفتن دیه را به‌خوبی می‌شناسد و مانع از ضایع شدن حقوق زیان‌دیده تصادف می‌شود. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد وکیل تصادفات رانندگی هستید توصیه می‌کنم به لینک https://sobaresh.com/وکیل-بیمه-ای/وکیل-تصادفات/ مراجعه کنید.

جمع‌بندی

همان‌طور که ابتدای مطلب گفتیم، امیدواریم که هیچ‌گاه درگیر مسائل مربوط به دیه تصادفات نشوید. بااین‌حال توصیه می‌کنیم اطلاعات این یادداشت را به خاطر بسپارید تا از حقوق قانونی خود مطلع باشید و مانع از سوءاستفاده از آن شوید. برای اطلاعات بیشتر دراین‌باره توصیه می‌کنم به وب‌سایت مشاوره حقوقی سوبارش به آدرس https://sobaresh.com/ مراجعه کنید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید