طرز تهیه کیک سینامون خانگی

طرز تهیه کیک سینامون خانگی

کیک سینامون یکی از انواع خوش عطر و لطیف کیک‌هاست که در مواد میانی آن از دارچین استفاده شده است و به همین دلیل طعم مطبوعی دارد. در این مطلب طرز تهیه کیک سینامون تقدیم شما کاربران گرامی خواهد شد.

کد خبر : ۱۰۷۷۰۳
بازدید : ۱۸۴۲

کیک‌ها یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌جات در سراسر دنیا هستند که در طعم‌ها، اشکال و رنگ‌های بسیار متنوع تهیه می‌شوند. سینامون در زبان انگلیسی به معنای دارچین است و از آنجا که در تهیه این کیک و در مواد میانی آن از پودر دارچین استفاده شده است، به این نوع کیک، کیک سینامون می‌گویند.

کیک سینامون کیکی بسیار خوش عطر با بافتی لطیف و نرم است که می‌توانید با روشی آسان در منزل تهیه کنید و از خوردن آن در کنار چای لذت ببرید. در این مطلب با آموزش کیک سینامون خانگی همراه با نکات طلایی و مهم برای پخت کیک با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کیک سینامون

آرد سفید قنادی: ۲ لیوان

تخم مرغ: ۴ عدد

شکر: ۱ لیوان

بکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری

وانیل: یک چهارم قاشق چای‌خوری

روغن مایع: دو سوم لیوان

ماست پرچرب: دو سوم لیوان

مواد میانی کیک سینامون

بیسکوییت پتی پور: ۶ عدد

پودر کاکائو: ۱ قاشق غذاخوری

پودر دارچین: ۱ قاشق مرباخوری

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

مغز گردو: به میزان لازم

قبل از تهیه هر نوع کیک و شیرینی باید این نکات را در مورد مواد اولیه رعایت کنید تا نتیجه مطلوب‌تری بگیرید

۱- برای درست کردن کیک مواد اولیه را به دمای محیط برسانید؛ بنابراین سعی کنید حداقل نیم ساعت قبل از شروع همه مواد را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسند.

۲- معمولاً درجه حرارت و مدت زمان پخت در فر‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال اگر در دستور گفته شده دمای ۱۷۵ درجه به مدت ۴۵ دقیقه ذکر شده، ممکن است در فر شما با این دما و مدت زمان نتیجه مطلوبی حاصل نشود. البته نگران این موضوع نباشید. با چندبار استفاده از فر متوجه می‌شوید که چه دما و مدت زمانی برای پخت کیک‌ها در فر شما مناسب است.

ترازو

با این حال به این موضوع توجه داشته باشید که معمولاً درجه حرارتی که در دستور‌ها گفته می‌شود، بر مبنای فر برقی است. اگر از فر گازی استفاده می‌کنید، دما را بین ۱۰ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد بیش‌تر بگذارید. اما دمایی که گفته می‌شود، باز هم به فر شما بستگی دارد. باید قلق فر دست‌تان بیاید. با چند بار امتحان کردن متوجه دما و مدت زمان پخت خواهید شد.

همیشه وقتی مواد اولیه را آماده کردید و روی میز کار قرار دادید، قبل از شروع به کار فر را روشن کنید؛ چون برای تهیه هر نوع کیک یا شیرینی باید فر را از قبل روشن کنید تا موقعی که خواستید کیک را در فر بگذارید، فر کاملاً گرم شده باشد.

۳-سعی کنید یک ترازوی دیجیتال و پیمانه‌های استاندارد آشپزی تهیه کنید؛ زیرا در تهیه کیک و شیرینی اندازه‌های دقیق مواد اولیه بسیار مهم است.

۴- همیشه زمان به هم زدن تخم‌مرغ چندین بار هم‌زن را خاموش کنید و اطراف ظرف را با کمک لیسک تمیز و داخل ظرف بریزید تا ذره‌ای از تخم‌مرغ به صورت هم نزده داخل کیک نباشد. در غیر این صورت با وجود اینکه از وانیل و یا اسانس استفاده می‌کنید، باز هم کیک بوی تخم‌مرغ می‌گیرد.

۵- همیشه برای پخت هر کیکی آرد و مواد خشک دیگر مثل پودر کاکائو را ۳ بار الک کنید. این کار باعث هواگیری و سبک شدن آرد می‌شود. درنتیجه بافت کیک شما بهتر می‌شود. نکته مهم دیگری که باید در مورد آرد به آن توجه کنید، کیفیت آرد‌های موجود در بازار است که با هم تفاوت دارند. به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید مواد کیک درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد کیک هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.

شکر


۶- یک نکته خیلی مهم که در پخت انواع کیک باید رعایت کنید، این است که در فر را قبل از ۳۰ دقیقه به هیچ عنوان باز نکنید. اگر این کار انجام دهید، تمام زحمات شما هدر می‌رود؛ زیرا کیک شما پف نمی‌کند.

۷-در انتخاب قالب کیک دقت کنید. اگر قالب نسبت به مواد کوچک یا بزرگ باشد، نتیجه مطلوبی نمی‌گیرید. همیشه باید قالبی را انتخاب کنید که وقتی مواد کیک را در آن ریختید، ۳/۱ قالب شما خالی بماند. البته همه این موارد نیاز به تجربه دارد. شاید بار اول متوجه نشوید چه قالبی مناسب است. باید چند بار کیک درست کنید تا چشم شما به اندازه‌ها عادت کند و بتوانید سریع قالب مناسب را انتخاب کنید.

۸- وقتی می‌خواهید کیک را در قالب بریزید، از وسط بریزید. بعد به اطراف پخش کنید. سعی کنید کیک را طوری در قالب بریزید که مواد به صورت یک‌نواخت همه جا پخش شود.

۹- نکته مهم دیگر در پخت کیک انتخاب جنس قالب است. قالب‌های متنوع و گران‌قیمت زیادی در بازار موجود است. وقتی برای خرید قالب مراجعه می‌کنید، باتوجه به تنوع ممکن است در انتخاب قالب سردرگم شوید. یکی از بهترین قالب‌ها برای تهیه انواع کیک که نسبت به سایر قالب‌ها قیمت مناسبی هم دارد، قالب‌های گالوانیزه است که معمولاً می‌توانید آن‌ها را از همه لوازم قنادی‌ها تهیه کنید. این قالب‌ها در طرح‌ها و شکل‌های مختلف موجودند.

طرز تهیه کیک سینامون

سینامون

ابتدا بیسکوییت پتی پور را با دستگاه میکسر یا آسیاب پودر کنید و پودر کاکائو، شکر، پودر دارچین و مغز گردو خرد شده را به آن اضافه کنید و کنار بگذارید. آرد و بکینگ پودر را توی یک ظرف با هم مخلوط و سه بار الک کنید. تخم مرغ‌ها را همراه با شکر و وانیل توی یک کاسه گود بریزید و با همزن برقی آنقدر بزنید تا مایه کرم رنگ و شفافی به دست بیاید و حجمش دو برابر شود. در مرحله بعد روغن مایه را اضافه کنید و سی ثانیه هم بزنید. سپس ماست را اضافه کنید و سی ثانیه دیگر هم بزنید. حالا همزن را خاموش کنید و کنار بگذارید. مخلوط آرد و بکینگ پودر را طی دو مرحله به مایه کیک اضافه کنید و با استفاده از لیسک از یک جهت هم بزنید تا آرد کاملا در مایه حل شود و حالت گلوله‌ای نداشته باشد.

قالبی که برای تهیه این کیک مناسب است، قالب ۲۳ سانتیمتری است. کف قالب کاغذ روغنی پهن کنید و دیواره‌ها را با کره سرد چرب کنید و کمی آرد روی آن بپاشید. نیمی از مایه کیک را توی قالب بریزید و مواد میانی را که از قبل آماده کرده‌اید، توی قالب بریزید؛ سپس بقیه مایه کیک را روی مواد میانی بریزید و کمی مغز گردو روی آن بپاشید. قالب را چند بار محکم به زمین بکوبید تا هوای اضافی آن خارج شود. سپس قالب را در فر ۱۸۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم کرده‌اید، به مدت ۴۵ دقیقه قرار بدهید تا بپزد. بعد از گذشت این زمان کیک سینامون شما آماده است که می‌توانید آن را همراه با چای یا قهوه میل کنید و لذت ببرید. نوش جان

علت پف نکردن کیک چیست؟

علت پف

پف نکردن کیک دلایل گوناگونی دارد که در اینجا به ده مورد مهم اشاره می‌کنیم:

۱ ـ تخم مرغ سرد که بلافاصله از یخچال خارج و به مواد اضافه شود، باعث می‌شود کیک پف نکند.

۲ ـ ممکن است مقدار مایعاتی مثل شیر، آب و یا ماست دقیق نباشد و کم‌تر یا بیش‌تر توی کیک ریخته باشید که باعث رقیق شدن بیش از حد کیک یا غلیظ شدن بیش از حد آن شود.

۳ ـ اگر مواد کیک را از ابتدا خوب هم نزده باشید و یا وقتی آرد را به مایه کیک اضافه کردید، به صورتی دوارنی و از یک جهت هم نزنید، کیک شما پف نخواهد کرد.

۴ ـ ممکن است دمای فر بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم بوده است. اگر دما خیلی زیاد باشد، کیک پف نمی‌کند، می‌سوزد و یا وسط کیک خام می‌ماند و اگر دمای فر کم‌تر باشد، کیک ابتدا پف می‌کند و به مرور پفش را از دست می‌دهد.

۵ ـ اگر فر سرد باشد و از قبل گرم نشده باشد، کیک شما به‌خوبی پف نمی‌کند.

۶ ـ هرگز از کره سرد برای داخل کیک استفاده نکنید و آن را از قبل آب کنید.

۷ ـ اگر نسبت بکینگ پودر به آرد کم باشد یا بکینگ پودر کهنه و تاریخ مصرف گذشته باشد، پف کیک را از بین می‌برد.

۸ ـ اندازه قالبی که انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است و نباید نسبت به مایه کیک خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد. به طور معمول یک سوم قالب باید پر از مایه کیک باشد و یا اندازه دو بند انگشت از سر قالب خالی بماند.

۹ ـ در تهیه کیک و بین آماده کردن و اضافه کردن مواد فاصله نیاندازید. سعی کنید همیشه مواد را از قبل آماده کنید تا مراحل تهیه مایه کیک بیش از حد طول نکشد. هرگز نباید بین تهیه کیک و پخت آن بیش از نیم ساعت فاصله بیاندازید؛ زیرا کیک رطوبت خود را از دست می‌دهد و پف نمی‌کند.

۱۰ ـ اگر روغن یا کره را بیش از مقداری که در دستور گفته شده است بریزید، کیک بیش از حد چرب می‌شود و پف نمی‌کند.

۰
نظرات بینندگان
  • مهسا ارسالی در

    ببخشید سختتونه بگید دارچین؟

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید