سریال «نوبت لیلی»؛ معجونی از هفت پیکر «نظامی»
در حقیقت «نوبت لیلی» را میتوان اثری مستقل و شستهرفته از روحالله حجازی خواند. سریالی که حداقل در قسمتهای آغازینش در حد یک فیلم بلند سینمایی تلاش کرد و داستان یکخطی و رئال خود را به دنیای افسانههای جذاب پیوند داد- و مخاطب را در سفری عجیب با خود همراه کرد.
«نوبت لیلی» اولین تجربه روحالله حجازی در حوزه سریالسازی برای شبکه نمایش خانگی است که از همان قسمت نخست غافلگیرکننده عمل کرده و حداقل اینکه در دنیای این روزهای ما، اثر متفاوت و قابل تاملی بهشمار میآید که این نیز مهمترین دلیلش این است که از واقعیت خام اپیدمیشده این روزهای سینما و تلویزیون عبور کرده و مخاطب را در جایگاه درستی در مواجهه با یک اثر هنری مینشاند که همان مقام تخیل است.
در حقیقت «نوبت لیلی» را میتوان اثری مستقل و شستهرفته از روحالله حجازی خواند. سریالی که حداقل در قسمتهای آغازینش در حد یک فیلم بلند سینمایی تلاش کرد و داستان یکخطی و رئال خود را به دنیای افسانههای جذاب پیوند داد- و مخاطب را در سفری عجیب با خود همراه کرد.
سفری به وادی تفکر و تعمق و رازآمیزی- که سازنده این سریال در خلق آنها فراتر از انتظار مخاطب عمل کرده و در نتیجه توانسته فضایی خاص و متفاوت را برای بستر درام خود انتخاب کرده و قصهاش را به تصویر کشد. رویکردی که فیلمساز برای رسیدن به آن از ابزارهای متفاوتی، از هفت پیکر نظامی تا تصاویر سالوادور دالی بهره برده تا در نهایت بتواند تصاویر خوش آبورنگ و گاه خوفانگیز خود را به تماشاگران ارایه دهد!
شهر مدهوشان
سریال «نوبت لیلی» داستان روحی و همسرش همایون را روایت میکند که در آستانه برگزاری مراسم عقد دختر بزرگشان هستند، اما ناگهان همه چیز با یک حادثه پیشبینینشده متوقف میشود. حادثهای که خود زمینهساز تصمیمات و حوادث بعدی در داستان است.
دیگر معیاری که برای ارزیابی این سریال میتواند به کار آید، ارزیابی آن با پیشفرض نقد یک اثر معمایی- فلسفی است. از این منظر پیرنگ اصلی داستان، روایتی ساده و یکخطی از داستان زندگی یک شازده بانوی قاجاری در زمان حال است که درگیر روزمرگیهای ساده است.
در عین°حالی که باور و خرافات تحمیلی گذشته که از عقبه تاجدارش به او رسیده بر سر او، باورها و زندگیاش سایه بلندی افکنده است.
در این زمینه نباید به این موضوع نیز بیتوجه ماند که روایت «نوبت لیلی» با نیم نگاهی به حکایت شهر مدهوشان هفتپیکر نظامی که در آن قومی در عزای بهشت گمشده سیاهپوشند، بر وجود جهانهای موازی و گمگشتگی انسان بهواسطه انتخاب و تصمیمهایی که در میان این جهانها میگیرد، تاکید دارد و ارزیابی این وجه از داستان و کاربست المانهای این نوع سینما میتواند میزان موفقیت روحالله حجازی در ساخت نخستین سریالش را تا حد زیادی تبیین کند!
روحالله حجازی بهعنوان یک فیلمساز مولف که تاکنون همواره سراغ موضوعاتی رفته که رنگوبوی شخصی- اجتماعی دارند؛ در «نوبت لیلی» تا حدی متفاوت از کارنامهاش عمل کرده و همین هم راز جذابیت این سریال است.
که بیشتر فیلمهایش شخصیتمحورند و دغدغه جهانبینی، نوع نگاه و عکسالعملهای شخصیتهایش را دارد، در این سریال مسیری دیگر رفته و اثری متفاوت از کلیت کارنامهاش حاصل آورده که با فیلمهای «آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «مرگ ماهی» و «روشن» اعتبار و احترامی بهسزا دارد.