بهترین فیلم‌های جهان در نیمسال ۲۰۲۲

بهترین فیلم‌های جهان در نیمسال ۲۰۲۲

«جاده خاکی» داستان خانواده چهارنفره‌ای را به تصویر می‌کشد که به سوی مرز‌های غربی کشور می‌روند تا پسر بزرگ خود را از ایران خارج کنند. حسن معجونی، پانته‌آ پناهی‌ها، رایان سراک، امین سیمیار و بهرام ارک در نقش‌های اصلی به هنرنمایی می‌پردازند.

کد خبر : ۱۰۷۹۱۰
بازدید : ۷۴۸

سال میلادی به نیمه رسیده است؛ به همین مناسبت منتقدان بزرگ سینمای جهان، به سنت هر ساله برترین آثار به‌اکران‌درآمده در ۶ ماه نخست را انتخاب کرده‌اند؛ آثاری که نمایش بسیاری از آن‌ها در فستیوال‌های معتبر، تحسین داوران و مردم را به دنبال داشته است.

اما آنچه این فهرست را برای مخاطبان ایرانی شایان توجه کرده حضور فیلمی ایرانی در این لیست است؛ فیلم «جاده خاکی» ساخته پناه پناهی از میان ۲۰ فیلمی که ۸۷ منتقد به آن‌ها رای داده‌اند با ۷ امتیاز توانسته در جایگاه پانزدهم برترین‌های ماه‌های اخیر قرار گیرد.

این فیلم که اثری جاده‌ای محسوب می‌شود سال ۲۰۲۱ به تهیه‌کنندگی مستانه مهاجر ساخته شده و پیش از این در بخش دوهفته کارگردانان هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن و بخش افق‌های پنجاه و دومین دوره جشنواره کارلووی واری به نمایش درآمده است.

«جاده خاکی» همچنین برای اکران در بخش اصلی پنجاه و نهمین دوره جشنواره فیلم نیویورک انتخاب شده بود و با این‌که نخستین فیلم به کارگردانی پناه پناهی به شمار می‌رود توانست در بخش اصلی شصت و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم لندن جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند.

«جاده خاکی» داستان خانواده چهارنفره‌ای را به تصویر می‌کشد که به سوی مرز‌های غربی کشور می‌روند تا پسر بزرگ خود را از ایران خارج کنند. حسن معجونی، پانته‌آ پناهی‌ها، رایان سراک، امین سیمیار و بهرام ارک در نقش‌های اصلی به هنرنمایی می‌پردازند.

پناه پناهی با اینکه فرزند جعفر پناهی کارگردان شناخته‌شده است، در گفت‌وگوهایش تاکید دارد که این فیلم اثر مستقلی است و سینمای او با آثار پدرش تفاوت‌های بسیاری دارد.

دیوید الریچ، منتقد ورایتی، پیش از این در یادداشتی ضمن ستایش «جاده خاکی» نوشته بود: «داستان فیلم درباره افرادی است که باید بخندند تا جلوی گریه خود را بگیرند.» وی در ادامه پناه پناهی را کارگردانی توصیف کرده که «تسلط کاملی بر صدای خود دارد»، و می‌افزاید که او با «فداکاری تزلزل‌ناپذیر کسی که می‌داند شخصیت‌هایش انتخاب دیگری ندارند» به داستان متعهد است.

فیلم‌های برتر

در بازه شش ماه نخست سال میلادی طبق، در فهرست مشارکتی منتقدان اروپایی و آمریکایی، کمدی «همه‌چیز، همه‌جا، ناگهان» توانسته در صدر این فهرست قرار گیرد. نکته جالب آن‌که، این فیلم، با دریافت تنها ۳۴ رای، در صدر این فهرست قرار گرفته است و این امر نشان می‌دهد که فیلم مهمی نتوانسته نظر قاطبه و حداکثری منتقدان را به خود جلب کند.

«همه چیز همه جا ناگهان» یک فیلم اکشن و کمدی آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی دن کوان و دانیل شاینرت است. این فیلم داستان «اولین وانگ» را دنبال می‌کند، یکی از مالکان یک خشکشویی که وقتی بازدیدکننده‌ای از جهان دیگری وارد می‌شود و به او می‌گوید که او تنها کسی است که قادر به متوقف کردن یک تهدید شیطانی است که قادر به نابود کردن کل دنیا‌های موازی است، با مجهز شدن به فناوری‌ای که به او اجازه می‌دهد بین جهان‌ها بپرد، سفری را آغاز می‌کند که او را مجبور می‌کند انتخاب‌های زندگی‌اش را دوباره بررسی کند.

در رتبه دوم این فهرست نیز فیلم «حادثه» قرار دارد؛ فیلمی که سال گذشته موفق به دریافت شیر طلای ونیز شد و در ادامه، اوضاع خوبی را در فصل جوایز تجربه کرد.

این فیلم که امتیاز ۲۵ را کسب کرده، یک درام مهیج فرانسوی به کارگردانی آدری دیوان بر اساس فیلمنامه‌ای از دیوان و مارسیا رومانو است که بر اساس رمانی به همین نام اثر آنی ارنو ساخته شده است. آناماریا وارتولومی و لوانا باجرامی از بازیگران این فیلم هستند.

«حادثه» در رقابت در هفتاد و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سپتامبر ۲۰۲۱ برای نمایش جهانی انتخاب شد و برنده جایزه شیر طلایی شد و تحسین جهانی را از سوی منتقدان دریافت کرد. داستان این فیلم که در سال ۱۹۶۳ در فرانسه می‌گذرد حکایت یک دانش‌آموز جوان و با‌استعداد است که مشکلاتی او را از ادامه تحصیل و برتری باز می‌دارد.

درام علمی، تخیلی و ترسناک «جنایات آینده» نیز توانست خود را تا اندازه‌های فیلم محبوب تام کروز بالا کشیده و با ۲۴ رای، در رتبه سوم بهترین فیلم نیم‌سال اول سال ۲۰۲۲ قرار بگیرد. فیلم «جنایت آینده» توسط دیوید کراننبرگ نوشته و کارگردانی شده و ویگو مورتنسن، لئا سیدو و کریستن استوارت در آن ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم عنوانی مشترک با فیلمی محصول ۱۹۷۰ از همین کارگردان دارد، ولی بازسازی آن نیست. «جنایت آینده» برای اولین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ نمایش داده شد.

تاپ‌گان: ماوریک با ۲۴ رای، شمالی با ۲۳ رای، پس از یانگ با ۲۱ رای، گرداب با ۱۸ رای، آپولو ۱۰ با ۱۳ رای، مامان کوچولو با ۱۳رای، بتمن با ۱۲ رای، بار تحمل‌ناپذیر استعداد عظیم با ۱۱ رای، ررر (RRR) با ۱۰ رای، آزادی بزرگ با ۸ رای، چاچا خیلی روان با ۸ رای، جاده خاکی با ۷ رای، دختر و عنکبوت با ۶ رای، سرخ شدن با ۶ رای، مراقب با ۶ رای، به جشنواره جهانی می‌رویم با ۶ رای و دعای مبارکه با ۶ رای دیگر فیلم‌های این فهرست هستند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید