چرا بعد از غذا سکسکه می‌کنیم؟!

چرا بعد از غذا سکسکه می‌کنیم؟!

سکسکه زمانی اتفاق می‌افتد که شما بیشتر از حدی که باید، غذا می‌خورید و همین به شکم فشار وارد می‌کند، زیرا ناحیه شکم بیش از حد باز می‌شود و دیافراگم تحت تاثیر قرار می‌گیرد که در چنین حالتی باید اندازه وعده غذایی خود را کمی محدود کنید.

کد خبر : ۱۰۷۹۲۷
بازدید : ۵۱۱

سکسکه انقباض غیر ارادی دیافراگم است. اگر شما به صورت مداوم به سکسکه دچار می‌شوید بهتر است علت‌های بروز این مشکل را بدانید و از آن‌ها جلوگیری کنید.

سکسکه زمانی اتفاق می‌افتد که دیافراگم یعنی همان ماهیچه‌ای که قفسه سینه را از شکم جدا می‌کند و عملکردش برای تنفس حیاتی است، دچار اسپاسم یا گرفتگی می‌شود. در چنین حالتی تار‌های صوتی هم بسته شده و سکسکه اتفاق می‌افتد؛ اما به نظر شما علت سکسکه بعد از غذا چیست و چرا بسیاری از افراد بلافاصله بعد از خوردن غذا سکسکه می‌کنند؟

تند غذا خوردن: گاهی ما خیلی گرسنه هستیم و می‌خواهیم هرچه سریع‌تر شکممان را پر کنیم؛ اما عجله کردن در خوردن غذا باعث سکسکه می‌شود، زیرا مقدار زیادی هوا وارد شکم شده و منبسط می‌شود.

معده دقیقاً در کنار دیافراگم قرار دارد، بنابراین وقتی شکم نفخ می‌کند، باعث انقباضات دیافراگمی شده که به عنوان سکسکه شناخته می‌شود. بهتر است برای رفع این مشکل؛ حتما قبل از غذا نفس عمیق بکشید و سرعت خوردنتان را هم کم کنید.

زیاد غذا خوردن: سکسکه زمانی اتفاق می‌افتد که شما بیشتر از حدی که باید، غذا می‌خورید و همین به شکم فشار وارد می‌کند، زیرا ناحیه شکم بیش از حد باز می‌شود و دیافراگم تحت تاثیر قرار می‌گیرد که در چنین حالتی باید اندازه وعده غذایی خود را کمی محدود کنید.

خوردن غذای پر ادویه: خوردن غذا‌های پر ادویه مانند خوردن فلفل به علت وجود ماده‌ای به نام کپسایسین باعث تحریک دیافراگم می‌شود و اسپاسم و گرفتگی را به وجود می‌آورد؛ پس بهتر است که در خوردن غذا‌های پر ادویه زیاده روی نکنید؛ حتی برای مدتی به طور کامل کنار بگذارید.

خوردن نوشیدنی گازدار: نوشیدنی‌های گازدار باعث ایجاد حباب‌هایی داخل بدن می‌شوند. این گاز‌ها داخل شکم گسترش پیدا کرده و ورم شکم را به وجود می‌آورند و باعث انقباض دیافراگم می‌شوند و در نهایت سکسکه را ایجاد می‌کنند؛ پس بهتر است که تا حد ممکن از این نوشیدنی‌ها اجتناب کنید.

خوردن غذا‌های خیلی داغ و خیلی سرد: خوردن غذا با دمای خیلی بالا یا خیلی پایین باعث گرفتگی عضلات شکم و اسپاسم دیافراگم می‌شود؛ بنابراین بهتر است که دمای غذا را متعادل کنید.

راهکار‌هایی برای کنترل و رفع سکسکه

داخل یک کیسه کاغذی تنفس کنید
آب خنک قرقره کنید
نفس تان را حبس کنید
جرعه جرعه آب خنک بنوشید

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید