پس از 15سال آمریکا خریدار زعفران ایرانی

در شرایطی که به گفته صادر‌کنندگان، طی 15 سال اخیر زعفرانی از ایران به آمریکا صادر نشده بود با صادرات حدود دو کیلوگرم زعفران به ارزش 2600 دلار به این کشور، به نظر می‌رسد راه طلای سرخ به آمریکا باز شده است.

کد خبر : ۱۰۷۹۵
بازدید : ۱۲۲۹
در شرایطی که به گفته صادر‌کنندگان، طی 15 سال اخیر زعفرانی از ایران به آمریکا صادر نشده بود با صادرات حدود دو کیلوگرم زعفران به ارزش 2600 دلار به این کشور، به نظر می‌رسد راه طلای سرخ به آمریکا باز شده است.

به گزارش ایسنا، سالانه حدود 250 تا 300 تن زعفران در کشور تولید می‌شود که حدود 130 تا 150 تن آن طی یکسال به کشورهای مختلف صادر می‌شود. این در حالی است که ایران با تامین بالغ بر 90 درصد زعفران جهان بازار انحصاری را در این محصول به وجود آورده و به گفته تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان این محصول در حال حاضر هیچ کشوری نمی‌تواند با ایران در زمینه‌ی تولید و صادرات زعفران رقابت کند.

کشورهایی مانند آلمان، اردون، اسپانیا، استرالیا، استونی، افغانستان، امارات، ایتالیا، فرانسه، آمریکا، بحرین، بلژیک، تایوان، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری چک، سنگاپور، کویت، هلند، کانادا، نروژ، پاکستان، چین، انگلستان، سوئد، عربستان و عمان 27 خریدار زعفران ایرانی در 9 ماهه نخست امسال به‌شمار می‌روند.

در این میان کشوری مانند آمریکا که طی 15 سال اخیر نیاز خود به این گیاه با ارزش را از طریق دیگر کشورها مانند امارات متحده عربی و اسپانیا تامین می‌کرد حالا به جمع مشتریان زعفران پیوسته است، چرا که در فهرست 9 ماهه نخست امسال از صادرات زعفران به کشورهای مختلف دو کیلوگرم زعفران در بسته‌بندی کمتر از 10 گرم به ارزش هفت میلیون و 895 هزار تومان معادل 2682 دلار صادر شده است که به نظر می‌رسد تاجران آمریکایی پس از توافقات هسته‌ای ایران با کشور‌های 1+5 تمایل خود را برای خرید مستقیم زعفران ایرانی و کنار زدن واسطه‌های این محصول نشان داده‌اند.

البته پیش از این نیز محمدجواد رضایی - رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران - از صادرات نخستین محموله زعفران ایرانی به آمریکا پس از 15 سال در پی اجرایی شدن برجام و توافقات هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 در آینده نزدیک خبر داده بود.

به گفته کارشناسان، باید از این پس شاهد صادرات مستقیم زعفران ایرانی به کشورهای اروپایی و آمریکا باشیم که مسلما در صورت بسته‌بندی و صادرات کیفی‌تر می‌تواند ارز‌آوری بیشتری برای کشور داشته باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید