چند دقیقه باید مسواک بزنیم؟

چند دقیقه باید مسواک بزنیم؟

مسواک زدن ۲ دقیقه‌ای می‌تواند تفاوت بسیار زیادی با ۴۵ ثانیه داشته باشد و ۲۶ درصد پلاک بیشتری را از روی دندان‌های شما بردارد.

کد خبر : ۱۰۷۹۵۵
بازدید : ۸۳۳

شاید هرگز به نظر شما نرسیده باشد، اما درحقیقت با مسواک زدن شما فقط خورده‌های غذا را از بین نمی‌برید بلکه به بهداشت دهان نیز رسیدگی می‌کنید.

بسیاری از مردم در مسواک زدن فقط به پاک کردن خرده‌های غذایی فکر می‌کنند، غافل از اینکه خرده‌های باقیمانده غذا با حرکات لب و زبان و گونه و جریان بزاق تا حد زیادی شسته می‌شوند.

بهداشت دهانی ما یکی از مهم‌ترین عوامل در بهداشت کلی و سلامت کلی بدنمان محسوب می‌شود. با افزایش و بهبود بهداشت دهانی می‌توانید سلامت کلی خود را تضمین کنید که یکی از راه‌های آن مسواک زدن منظم می‌باشد.

مسواک منظم می‌تواند باعث فواید زیر شود:

جلوگیری از پلاک‌ها
جلوگیری از پوسیدگی‌های دندانی
جلوگیری از حفره‌های دندانی
کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای
کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های دهان

عادت‌های مسواک زدن برای همه افراد متفاوت است، اما متخصصان پیشنهاد می‌کنند که روزی دو بار مسواک و هر بار حدود ۲ دقیقه بزنید. در کنار این که چند بار در روز مسواک می‌زنید، طرز مسواک زدن شما نیز بسیار مهم است. همچنین نوع مسواکی که استفاده می‌کنید و عوامل دیگر نیز می‌توانند در این مورد تاثیرگذار باشند.

در این قسمت عادت‌های مختلف در مورد مسواک زدن را به شما پیشنهاد می‌کنیم که در آن باید از تکنیک‌های مناسب استفاده کنید.

برای مراقبت از دندان‌ها هر دفعه چند دقیقه مسواک بزنیم؟

سازمان سلامت جهانی به شما پیشنهاد می‌کند که دو بار در روز و هر بار ۲ دقیقه مسواک بزنید. اگر کم‌تر از ۲ دقیقه مسواک بزنید، نمی‌توانید پلاک‌های دندانی را بردارید.

اگر فکر می‌کنید که این دو دقیقه بسیار طولانی‌تر از مسواک زدن همیشگی شما می‌باشد، پس تنها نیستید. بسیاری از افراد فقط ۴۵ ثانیه صرف مسواک زدن می‌کنند، اما مطالعات نشان می‌دهد که تایم مسواک زدن چقدر می‌تواند روی از بین بردن پلاک‌های دندانی موثر باشد.

مسواک زدن ۲ دقیقه‌ای می‌تواند تفاوت بسیار زیادی با ۴۵ ثانیه داشته باشد و ۲۶ درصد پلاک بیشتری را از روی دندان‌های شما بردارد.

چگونه دندان هایم را مسواک بزنم؟

زمانی که از تایم مناسب مسواک زدن خود مطمئن شدید، باید یاد بگیرید که از تکنیک مناسب مسواک زدن استفاده کنید. مسواک را با زاویه ۴۵ درجه روی دندان و لثه‌های خود قرار دهید.

از پهنای دندان‌های خود شروع به مسواک زدن کنید و ضربه‌های بسیار کوتاه به آن وارد کنید.

مسواک را عقب و جلو در طول سطح دندان بکشید. برای فشار ملایم به دندان باید حرکات شما باید به صورت عقب و جلو باشد تا بتوانید کل سطح دندان خود را مسواک بزنید.

برای مسواک زدن صحیح داخل سطح دندانی، مسواک را به صورت عمودی نگه دارید و آن را در طول داخل دندان بالا و پایین کنید.

بعد از استفاده از مسواک آن را به خوبی شستشو دهید. مسواک خود را به صورت سربالا در جا مسواکی قرار دهید. اگر با اشخاص دیگری زندگی می‌کنید و مسواک‌های همه شما در یک جا نگهداری می‌شوند، حتما مطمئن شوید که مسواک شما با مسواک هیچ کس دیگر تماس نداشته باشد.

اجازه دهید که مسواکتان در معرض هوای آزاد خشک شود و همچنین می‌توانید آن‌ها را در جا مسواکی در بسته نگه دارید.

روزی یک بار هم قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید.

نخ دندان به از بین بردن اجزای غذا و پلاک بین دندان‌ها کمک می‌کند که با مسواک نمی‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

بهترین زمان برای مسواک زدن چه موقع می‌باشد؟

بعضی از دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند که بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. عموما اگر دوبار در روز مسواک می‌زنید، احتمالاً باید یک بار صبح و یک بار قبل از خواب این کار را انجام دهید.

اگر بعد از خوردن صبحانه مسواک می‌زنید، حداقل باید یک ساعت بعد از صبحانه خوردن صبر کنید.

این تایم مسواک زدن بسیار مهم است؛ مخصوصاً اگر مواد اسیدی مثل مرکبات مصرف کرده باشید.

مسواک زدن بسیار سریع بعد از مصرف غذا‌های اسیدی یا نوشیدنی‌های اسیدی مینای دندان را از بین می‌برد که بر اثر مصرف اسید ضعیف شده است. اگر صبحانه آب پرتقال می‌خورید و زمان دارید که یک ساعت تا مسواک زدن صبر کنید صبر کنید، بهتر است قبل از صبحانه این کار را انجام دهید، اما اگر اصلا قادر به انجام این کار نیستید فقط بعد از صبحانه کمی آب در دهان خود بریزید و دهانتان را شستشو دهید و یک آدامس بدون قند بجوید تا یک ساعت سپری شود.

آیا می‌توان دندان‌ها را زیاد مسواک زد؟

مسواک زدن دندان‌ها سه بار در روز بعد از هر وعده غذایی احتمالاً به دندان‌های شما آسیب وارد نمی‌کند. اگرچه که مسواک زدن به صورت بسیار سفت یا خیلی زود بعد از مصرف غذا‌های اسیدی احتمال آسیب دارد.

هنگام مسواک زدن حتما باید مسواک لمس کامل، اما ملایم با دندان‌ها داشته باشد. حتی اگر قرار است که دندان خود را به صورت عمقی تمیز کنید، بازهم باید با آن ملایم رفتار کنید، زیرا سخت برخورد کردن با دندان باعث از بین بردن مینای دندان و حساسیت لثه خواهد شد.

اگر مطمئن نیستید که سفت یا شل مسواک می‌زنید بهتر است به مسواک خود نگاهی بیاندازید. اگر مو‌های مسواک شما صاف شده اند، احتمالاً بیش از حد خشن رفتار می‌کنید و بهتر است که مسواک خود را نیز عوض کنید.

چه نوع مسواکی باید استفاده کرد؟

در مطلب معرفی مسواک خوب برای دندان در بخش سلامت دهان و دندان نمناک گفتیم که بهترین حالت این است از مسواک‌های نرم برای تمیز کردن دندان استفاده کنید. استفاده از مسواک‌ها با ریشه‌های سفت و سخت عاملی برای آسیب دیدگی لثه و مینای دندان می‌باشد و فشار زیادی را به دندان‌ها وارد خواهد کرد.

در سریع‌ترین زمان ممکن، مسواکی را که دارای خم شدگی و شکنندگی شده است را عوض کنید. حتی اگر ریشه‌های موجود در مسواک هم سالم هستند، بهتر است که هر سه ماه یا چهار ماه یک بار مسواک خود را جایگزین کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که بهترین حالت مسواک زدن، استفاده از مسواک‌های الکتریکی یا همان برقی با استفاده از سر مسواک چرخان می‌باشد. هنوز هم عادت‌های مسواک زدن روزانه بستگی به این دارد که از چه مسواک‌هایی استفاده می‌کنید. بهتر است هر چیزی را که احساس راحتی بیشتری با آن دارید را انتخاب کنید.

نکته

اگر مبتلا به آرتروز می‌باشید یا در نگه داشتن مسواک به دلیل بیماری‌ها و مشکلات مختلف مشکل دارید بهتر است از مسواک‌های برقی یا مسواک‌های حاوی باتری استفاده کنید که می‌تواند بهتر از مسواک‌های دستی به تمیز کردن دندان و از بین بردن پلاک دندانی بپردازد.

در کنار مسواک زدن راهکار‌های زیر را نیز در پیش بگیرید تا بتوانید سلامت دندان خود را تضمین کنید

روزانه نخ دندان بکشید.
بعد از هر بار مسواک و نخ دندان از شوینده‌های دهان استفاده کنید.
به اندازه کافی آب بنوشید.
یک رژیم غذایی سالم با محدود کردن نوشیدنی‌ها و غذا‌های قنددار را در پیش بگیرید.
بیش از حد میان وعده نخورید.
هر چهار ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید.
حتما چکاپ‌های دندانپزشکی منظم برای جرم گیری و معاینه داشته باشید.

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید