مجازات اسید‌پاشی در قانون ایران

مجازات اسید‌پاشی در قانون ایران

جرم متهم اسیدپاشی زیاد است و در اکثر مواقع تخفیف یا تعلیق یا بخشش در حکم مجازات آن وجود ندارد. مگر اینکه در شرایط خاص قاضی پرونده از، ولی دم طلب تخفیف یا بخشش کند.

کد خبر : ۱۰۷۹۶۶
بازدید : ۶۴۶

منظور از جرم اسیدپاشی این است که فرد آگاهانه با اسیدریختن روی طرف مقابل باعث از‌بین‌رفتن بینایی، بافت صورت و اندام‌های بدن او شود. البته اکثر کارشناسان می‌گویند جرم اسیدپاشی در مقایسه با قتل مجازاتش باید سنگین‌تر باشد؛ زیرا در قتل فرد در یک لحظه قدرت عقل را از دست می‌دهد و باعث کشته‌شدن طرف مقابل می‌شود.

اما در اسیدپاشی فرد آگاهانه و با نقشه از پیش تعیین‌شده این جرم را مرتکب می‌شود و فرد مقابل را تا آخر عمر از زیبایی چهره و ازدواج و شغل محروم می‌کند.

زمانی که فرد عمل اسیدپاشی را آگاهانه انجام دهد و باعث نقص عضو و از‌بین‌رفتن زیبایی فرد دیگری شود، مجازات آن طبق خواسته فردی که آسیب دیده، قصاص عضو یا قصاص نفس تعیین می‌شود. در بعضی از موارد برای مجازات اسیدپاشی فرد مجرم باید دیه نیز بدهد؛ اما مجازات اسیدپاشی چیست؟

اگر در پرونده مربوط به اسیدپاشی، فرد شاکی نداشته باشد یا شاکی رضایت داده باشد، قانون شخصا فرد را مجازات می‌کند.

نکته‌ای که باید اینجا گفته شود، این است که اگر، ولی دم رضایت دهد و نخواهد فرد مجرم به مجازات اسیدپاشی خود برسد، خود قانون به علت جرم سنگین اسیدپاشی، آن فرد را مجازات می‌کند. البته بستگی به قاضی دارد که چه تصمیمی بگیرد. همچنین مجازات فردی که مرتکب جرم اسیدپاشی شده است، عبارت‌اند از اینکه فرد مجرم به‌عنوان مجازات اسیدپاشی باید دیه پرداخت کند.

اگر باعث تغییر شکل دائمی شخص مقابل شود، مجازات حبس تعزیری درجه یک برای آن صادر می‌شود که قصاص نفس است. همچنین اگر باعث نقص عضو دائمی و ازدست‌دادن حواس‌های مجنی شود، مجازات حبس تعزیری دو صادر می‌شود که این مجازات بین دو تا ۱۰ سال حبس است.

اگر باعث ضعف عضو‌های بدن شود، بدون آنکه عضو از کار بیفتد، برای مجازات حکم تعزیری درجه سه صادر می‌شود که دو تا پنج سال حبس است. اگر صدمه بدنی زیادی به فرد نزده باشد، متهم به مجازات حبس تعزیری شماره چهار محکوم می‌شود که بین دو تا سه سال حبس است.

قانون تشدید مجازات اسیدپاشی چیست؟

در ماده اول تشدید مجازات اسیدپاشی آمده است که هر‌کس با پاشیدن اسید یا ترکیبات شیمیایی دیگر، عمدا باعث نقض عضو فردی شود، با شکایت، ولی دم یا شاکی به دادگاه با شرایطی که در کتاب قصاص آمده است، به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شود. شاکی می‌تواند با شکایت از فرد مجرم تقاضای دیه یا قصاص کند.

در ماده دوم تشدید مجازات اسیدپاشی ذکر شده است که اگر شخصی که این جرم را انجام داده است، به علت‌های مختلف به قصاص محکوم نشود یا، ولی دم نخواهد فرد را قصاص کند، باید طبق مقررات مربوطه برای مجازات اسیدپاشی دیه را پرداخت کند.

در ماده سوم تشدید مجازات اسیدپاشی ذکر شده است که با انجام‌دادن این جرم، در قانون هیچ مصوبه‌ای برای تخفیف یا آزادی مشروط و تعلیق مجازات وجود ندارد و باید فرد مجرم به سزای اعمال خود برسد.

البته اگر اولیای‌دم مجازات تعزیری شماره یک را بخشیده باشند، دادگاه می‌تواند مجازات را کمی کاهش بدهد و در مجازات اسیدپاشی آن تخفیف قائل شود. در ماده چهارم تشدید مجازات اسیدپاشی ذکر شده است که فرد متهم باید علاوه بر جبران خسارت‌هایی که در ماده (۱۴) قانون آیین دادرسی آمده است، هزینه‌های درمان فرد آسیب‌دیده را نیز پرداخت کند.

اگر قاضی تشخیص دهد که فرد متهم نباید هزینه‌های درمان را پرداخت کند، تمام هزینه درمان فرد آسیب‌دیده از صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌شود. در ماده پنجم تشدید مجازات اسیدپاشی ذکر شده است که دعاوی و شکایات مربوط به جرم اسیدپاشی باید خارج از نوبت رسیدگی شود.

تهدید به اسیدپاشی چه مجازاتی در پی دارد؟

اگر این سؤال برای شما نیز پیش آمده است که هنگامی که فردی به اسیدپاشی تهدید می‌شود، چه مجازاتی برای فرد تهدیدکننده در نظر گرفته شده است؟ برای اطلاع از این مسئله ادامه مقاله را از دست ندهید.

اگر فردی شخصی را تهدید به اسیدپاشی کند یا باعث به‌قتل‌رساندن او شود یا حتی نقص عضو دائمی برای او به وجود بیاورد، مجازاتش جزء جرائم یک و دو حساب می‌شود. در قانون، طبق ماده ۶۱۴، فرد اگر عمدی به شخص دیگری آسیب بزند و باعث نقص عضو و شکستگی یا حتی ازکارافتادن عضوی از بدن او شود، باید دو تا پنج سال حبس را در زندان بگذراند. به دلیل اینکه آن شخص باعث ایجاد نا‌امنی در جامعه شده است.

اگر شخصی که تهدید شده رضایت بدهد، باز هم قانون به علت اینکه شخص متهم باعث ایجاد ناامنی و اختلال در نظم عمومی و خسارت به جسم و روح یکی از شهروندان جامعه شده است، دو تا پنج سال حبس برای او در نظر می‌گیرد. این فرد مفسد فی الارض شناخته می‌شود. طبق ماده ۲۸۶ قانون، کسی که باعث ایجاد ناامنی در جامعه شده و مفسد فی‌الارض شناخته شود، به اعدام محکوم می‌شود.

انواع مختلف تهدید به اسیدپاشی چیست؟

زمانی که فردی شخص دیگری را تهدید به اسیدپاشی کند و بخواهد آن را عملی کند، خود این تهدید جرم محسوب می‌شود. فرد تهدید‌شده باید با مراجعه به دادگاه شکایت خود را تنظیم کرده و با ارائه مدارک، فردی را که تهدید کرده است، به سزای اعمالش برساند.

اگر فردی فقط تهدید کند و موفق به عملی‌کردن آن نشده باشد، باز هم به دلیل اینکه قصد ترساندن شما را داشته است، باید با دلایل و مدارک کافی به دادگاه مراجعه کرده و از او شکایت کنید.

برای اینکه بتوانید از فردی که شما را تهدید به اسیدپاشی کرده، شکایت کنید، باید تهدیدش به صورت واضح باشد و علنا شما را تهدید به ریختن اسید یا قتل کرده باشد. قاضی پرونده با استفاده از الفاظ به‌کار‌رفته تشخیص می‌دهد قصد آن فرد برای تهدید جدی بوده یا خیر.

مجازات اسیدپاشی چیست؟

در قانون جدیدی که برای مجازات اسیدپاشی تصویب شده است، هنگامی که شخصی مرتکب جرم شود و مجازاتش قصاص نباشد، حتی اگر خانواده، ولی دم رضایت دهند یا اینکه فرد مجرم اقدام به فرار کند، باید علاوه بر پرداخت دیه، مطابق مقرراتی که در ادامه گفته می‌شود، مجازات شود؛ در جنایت بر نفس و جنایت منجر بر تغییر شکل دائمی صورت بزه‌دیده به حبس تعزیری درجه یک (بیش از ۲۵ سال).

در جنایتی که میزان دیه آن بیش از نصف دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه ۲ (حبس بیش از ۱۵ تا ۲۵ سال) و در جنایتی که میزان دیه آن از یک‌سوم تا نصف دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه ۳ (حبس بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال). در جنایتی که میزان دیه آن تا یک‌سوم دیه کامل باشد، به حبس تعزیری درجه ۴ (حبس بیش از ۵ تا ۱۰ سال).

در مواردی که مجرم اقدام به فرار کرده یا دیگر در قید حیات نیست، برای حمایت از فرد آسیب‌دیده، دیه از اموالی که از شخص باقی مانده است، پرداخت می‌شود. اگر فرد متهم پول کافی برای دیه نداشته باشد، دیه از بیت‌المال به فرد آسیب‌دیده پرداخت می‌شود.

نکته دیگری که وجود دارد، این است که جرم متهم اسیدپاشی زیاد است و در اکثر مواقع تخفیف یا تعلیق یا بخشش در حکم مجازات آن وجود ندارد. مگر اینکه در شرایط خاص قاضی پرونده از، ولی دم طلب تخفیف یا بخشش کند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید