علی نصیریان؛ از قاضی شارع تا سردار مغول!

علی نصیریان؛ از قاضی شارع تا سردار مغول!

نصیریان پیش از این بار‌ها با گریم‌های متفاوت در نقش‌های تاریخی مختلف ظاهر شده بود.

کد خبر : ۱۰۸۰۵۷
بازدید : ۱۴۸۷

از گریم علی نصیریان در قامت یک مغول در نمایش «سیصد» رونمایی شد. نصیریان در کنار رضا کیانیان جزو بازیگران مپینگ کنسرت نمایش «سیصد» است؛ نمایشی درباره حمله مغولان به نیشابور و ماجرای کتاب‌سوزی در آن دوران.

نصیریان پیش از این بار‌ها با گریم‌های متفاوت در نقش‌های تاریخی مختلف ظاهر شده بود. در این پرونده مروری داریم بر گریم‌های متفاوت نصیریان در آثار تاریخی مختلف.

ستارخان

ستارخان/ نقش ستارخان

اولین بار سال ۱۳۵۱ در فیلم «ستارخان» به کارگردانی علی حاتمی در یک اثر تاریخی ظاهر شد. فیلمی که روایتی خیالین از ماجرای ستارخان بود. علی نصیریان در این فیلم قامتی درست مشابه ستارخان به خود گرفته بود. مو‌ها و سبیل‌های مشکی داشت و کلاهی نمدی روی سر. لباسی نظامی به تن کرده و دو ردیف هم قطار فشنگ به سینه‌اش آویخته بود.

علی نصیریان در هزاردستان

هزاردستان/ نقش ابوالفتح صحاف

سال ۱۳۵۸ در سریال «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی در نقش ابوالفتح صحاف بازی کرد. او نماد مشروطه‌خواهان بود. با سر تراشیده و کلاه بیلبه و عینک گرد و کت بلند و زنجیر ساعت شمایلی متفاوت با سایرین داشت. متین و موقر رفتار می‌کرد و شمرده حرف می‌زد تا شباهتی به آزادیخواهان وطن‌پرست دوران مشروطه داشته باشد.

قاضی شارع

سربداران/ نقش قاضی شارع

علی نصیریان سال ۱۳۶۲ در سریال «سربداران» به کارگردانی محمدعلی نجفی با گریمی متفاوت در نقش قاضی شارع ظاهر شد. این سریال در دوران ایلخانان مغول می‌گذشت و قاضی شارع یک عالم دینی و قاضی‌القضات در شهر سبزوار بود که از طرف ایلخانان مغول به این سمت منصوب شده بود و در راستای اهداف آن‌ها احکام صادر می‌کرد. او در این سریال ظاهری شبیه علما داشت. ریش جوگندمی بلند و دستاری روی سر و انگشتری عقیق در دست.

کمال الملک

کمال‌الملک/ نقش مظفرالدین‌شاه

سال ۱۳۶۲ علی نصیریان در فیلم «کمال‌الملک» به کارگردانی علی حاتمی، نقش مظفرالدین‌شاه را بازی کرد. شاهی مریض‌حال که اکثر مواقع رنگ پریده بود و موقع مکالمه نفس‌نفس می‌زد. او برای این نقش سبیل‌های بلند سفید داشت و لباس و کلاه پادشاهی روی سر. برای اینکه به لحن صحبت کردن مظفرالدین‌شاه نزدیک شود از لهجه آذری استفاده می‌کرد و برعکس سایر پادشاهان آرام و با طمانینه حرف می‌زد.

علی نصیریان در میرزا نوروز

کفش‌های میرزانوروز/ نقش میرزا نوروز

«کفش‌های میرزانوروز» را نمی‌توانیم جزو آثار تاریخی به حساب بیاوریم. یک فیلم کمدی است درباره مردی که حاضر نیست کفش‌های قدیمی‌اش را دور بیندازد و همین به دستمایه‌ای برای شوخی و خنده اهالی ده تبدیل شده.

میرزا نوروز یک عطار است و مثل روستاییان آن زمان لباس به تن می‌کند؛ ردایی بلند با شالی بسته به کمر. ریش‌های کوتاه، اما پرپشت است و کلاهی نمدی روی سر دارد. این فیلم سال ۱۳۶۴ به کارگردانی محمد متوسلانی ساخته شده است.

میرداماد

روشن‌تر از خاموشی/ میرداماد

«روشن‌تر از خاموشی» به کارگردانی حسن فتحی، سال ۱۳۸۲ ساخته شد و به بخش‌های مختلف از زندگی ملاصدرا می‌پرداخت. علی نصیریان در این سریال نقش میرداماد، یکی از دانشمندان و عالمانی را بازی می‌کرد که ملاصدرا در محضرشان درس می‌آموخت. او برای این نقش محاسنی بلند داشت و دستاری به سر و دور گردنش می‌آویخت.

شیخ بهایی

شیخ بهایی/ نقش شیخ بهایی

سال ۱۳۸۲ علی نصیریان در سریال «شیخ بهایی» به کارگردانی شهرام اسدی، نقش ۶۷ سالگی شیخ بهایی را ایفا کرد. او برای قرار گرفتن در قالب این دانشمند ایرانی‌تبار عصر صفوی، با مو‌ها و ریش‌های کاملا سفید ظاهر شد. ردای بلند سفید و عبا به تن می‌کرد و عمامه‌ای به سبک آن زمان روی سر می‌گذاشت. داستان این سریال در سال ۱۰۳۳ هجری روایت می‌شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید