اولین تلویزیون‌های رنگی چه شکلی بودند؟

اولین تلویزیون‌های رنگی چه شکلی بودند؟

اروپا کمی عقب مانده بود و بعد از ژاپن و کوبا و فیلیپین، یعنی در سال ۱۹۶۷، پخش منظم رنگی پیدا کرد و پرچمدار این تحول هم آلمان صنعتی و پیشرو بود.

کد خبر : ۱۰۸۱۴۲
بازدید : ۹۳۵

جشن گرفتن روز تلویزیون رنگی در حالی که شرکت‌های فناوری در حال عرضه تلویزیون‌های سه بعدی هستند و دیدن تصاویر رنگی جزئی جدایی ناپذیر از روزمره ما شده خنده‌دار است، اما این تکنولوژی تنها حدود ۶۰ سال است که فراگیر شده و با این سرعت دنیای مردم و سرگرمی‌ها را متحول کرده است.

رژه رنگ‌ها چه پای تلویزیون نشسته باشیم، چه در حال بازی کامپیوتری و حتی وقتی در خیابان‌های شلوغی مرکز شهر راه می‌رویم یک اتفاق عادی است؛ اما همیشه اینطور نبوده! زمانی که اولین تلویزیون‌ها وارد بازار شدند و زندگی مردم را متحول کردند، چیزی بیشتر از یک تصویر مات سیاه و سفید وجود نداشت.

حوالی سال ۱۹۵۰، اما رویدادی رخ داد که آینده سرگرمی را برای همیشه تغییر داد. اولین تلویزیون رنگی معرفی شد و یک برنامه رنگارنگ هم برای این گیرنده پخش شد. برنامه‌ای که گفتگو، موسیقی، نمایش طنز و آیتم‌های متنوعی داشت. این تغییر آینده‌ساز از ۵۰ سال قبل شروع شده بود، اما به مرور و با پیشرفت الکترونیک به ثمر نشسته بود.

 اولین تلویزیون‌های رنگی
برنامه‌سازان از این تحول استقبال کردند و شروع به ساخت برنامه‌های رنگی کردند، اما مدت زیادی طول کشید تا تلویزیون‌های خانگی رنگی شوند. تلویزیون‌های جعبه‌ای بزرگ و رنگی که به تلویزیون مبله معروف شدند، بسیار گران بودند و ۳۰ سال دیگر هم طول کشید تا اکثر تلویزیون‌های موجود در آمریکا رنگی شوند.

از آن زمان بود که فناوری سیاه و سفید راه خود را عوض کرد و در بازار‌های خاص، به ویژه سیستم‌های کم‌مصرفی مانند دوربین‌های امنیتی و دستگاه‌های کوچک قابل حمل، استفاده شد. حتی امروزه هم اکثر سیستم‌های امنیتی از سیستم پخش سیاه و سفید استفاده می‌کنند.

اروپا کمی عقب مانده بود و بعد از ژاپن و کوبا و فیلیپین، یعنی در سال ۱۹۶۷، پخش منظم رنگی پیدا کرد و پرچمدار این تحول هم آلمان صنعتی و پیشرو بود. سرعت پذیرش این پیشرفت، کم کم زیاد شد و تا دهه ۸۰ دیگر کشور‌های جهان هم به تلویزیون‌ها و پخش‌های رنگی مجهز شدند، در ایران ورود اولین تلویزیون رنگی مربوط به سال ۵۲ شمسی (۱۹۷۳) است.

 اولین تلویزیون‌های رنگی
۲۵ ژوئن را در تقویم به نام این تحول نامگذاری کردند و شاید جالب باشد اگر «بربادرفته» و «جادوگر شهر اوز» را که جزو اولین فیلم‌های ساخته شده رنگی هستند، بار دیگر ببینید؛ شاید این فیلم‌ها را راحت پیدا کنید، اما دیگر خرید یک تلویزیون سیاه و سفید آکبند ممکن نیست و اگر به مجموعه‌داری و کلکسیونری علاقه دارید باید در بازار‌های دست دوم فروشی به دنبال یک دستگاه پخش قدیمی بگردید. البته نه آنقدر قدیمی، بلکه تنها حدود ۶۰ سال!

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید