هشدار؛ ایستاده غذا نخورید!

هشدار؛  ایستاده غذا نخورید!

برای بعضی از افراد، ایستاده غذا خوردن باعث می‌شود تا علائمی مانند رفلاکس اسید معده شان که یکی از رایج‌ترین مشکلات معده است؛ بهبود پیدا کند.

کد خبر : ۱۰۸۲۸۶
بازدید : ۱۵۳۵

اینکه سرپا غذا بخورید یعنی صبحانه، نهار یا شام را ایستاده میل کنید الزاماً خطرناک نیست. اما با این حال این گونه غذا خوردن احساس گرسنگی را برطرف نمی‌کند.

در دنیای پر مشغله امروزی خیلی از ما باید کارهایمان را سریع انجام دهیم که احتمالِ ایستاده غذا خوردن هم یکی از همین اقدامات است. درسته که باید از سبک زندگی ساکن و بدون تحرک دور باشیم؛ چرا که باعث چاقی، دیابت و مشکلات و بیماری‌ها می‌شود؛ اما به هر حال ایستاده غذا خوردن هم معایبی دارد که باید آن‌ها را بدانیم.

آیا ایستاده غذا خوردن فایده‌ای هم دارد؟

برای بعضی از افراد، ایستاده غذا خوردن باعث می‌شود تا علائمی مانند رفلاکس اسید معده شان که یکی از رایج‌ترین مشکلات معده است؛ بهبود پیدا کند.

رفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی به شکم وارد می‌شود و محتوای معده که شامل غذا، اسید و مایعات است، تحریک شده و می‌خواهد به مری برگردد و همین هم؛ باعث ایجاد علائمی مانند احساس سوزش در قسمت میانی قفسه سینه یا گلو یا حتی احساس ترشی در دهان یا آروغ خواهد بود. به همین خاطر ایستاده غذا خوردن باعث می‌شود که فشار کم تری به معده و شکم تان وارد شود و کم‌تر دچار مشکلاتی مانند سوزش معده شوید.

عوارض ایستاده غذا خوردن

اگر شما هم میخواهید بدانید که چرا ایستاده غذا خوردن آسیب زننده است، موارد عنوان شده در ادامه را با دقت بخوانید، مواردی شامل:

نفخ و ایجاد گاز معده: طبق اطلاعات موجود، زمانی که شما ایستاده غذا می‌خورید، خون به سمت پا می‌رود که علت آن هم جاذبه زمین است و همین باعث می‌شود که جریان خون کافی به معده نرسد؛ در صورتی که معده به آن نیاز دارد تا بتواند غذا را گوارش کند و همین؛ باعث هضم ضعیف کربوهیدرات خواهد شد و این اتفاق عاملی برای نفخ و گاز معده خواهد بود.

از طرفی ایستاده غذا خوردن موجب می‌شود تا به خاطر شرایط سختی که دارید، خیلی سریع غذا بخورید و همین سرعت بالا هوای زیادی را وارد معده کرده که مجدد؛ عاملی برای ایجاد گاز و نفخ خواهد بود.

گوارش ناقص: زمانی که سرپا غذا می‌خورید بدن نمی‌تواند گوارش خوبی داشته باشد و به درستی غذایی که دریافت کرده را هضم کند پس حتی اگر یک بشقاب از بهترین مواد غذایی دنیا را دستتان بگیرید و این طرف و آن طرف بدوید و در عین حال غذا هم بخورید نه تنها چیزی عاید بدنتان نمی‌کند بلکه به سیستم گوارشتان نیز آسیب می‌زند.

پُر خوری و چاقی: افرادی که ایستاده غذا می‌خورند، معمولاً سریع‌تر غذا را می‌جوند و این سرعت بالا باعث می‌شود که دیرتر سیر شوند و همین هم می‌تواند عاملی برای پرخوری باشد.

از طرفی هم ایستاده غذا خوردن نشان دهنده عجله است و افرادی که ایستاده غذا می‌خورند، معمولا حواس شان پرت است و باعث می‌شود که فرمان سیری را دیرتر بفهمند و بیشتر غذا خورده و چاق شوند.

چگونه غذا بخوریم؟

بهتر است زمانی که غذا می‌خورید، در آرامش واقعی باشید و بدنتان در تنش و استرس نباشد، زیرا استرس کار گوارش را دچار اختلال جدی می‌کند پس بنشینید و نشسته و با آرامش و بدون عجله غذا بخورید، زیرا نشسته و در حالت آرام غذا خوردن به تعادل غذایی کمک کرده و فرد با تمرکز بیشتری غذا می‌خورد و بیشتر می‌تواند از آنچه خورده است بهره برده و بدن دچار مشکلاتی مانند چاقی و اضافه وزن نمی‌شود.

برای اینکه سالم بمانید باید اولاً مواد غذایی سالمی میل کنید و ثانیاً این مواد غذایی سالم را با عادت‌های درست غذایی میل کنید و عادت‌های نادرستی مانند سرپا غذا خوردن را کنار بگذارید.

سه وعده‌ی غذایی را به هیچ عنوان فراموش نکنید و یک تعادل مناسب بین چربی ها، پروتئین‌ها و گلوسید‌ها برقرار کرده و از ریزه خواری بین وعده‌های غذایی بپرهیزید و سعی کنید در ساعات مشخصی غذا بخورید. زمان کافی حتی در زمانی که مشغله زیادی دارید، برای غذا خوردن بگذارید و لقمه هایتان را با دقت بجوید و از غذایتان لذت ببرید.

منبع: ایسکانیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید