از کتاب‌هایی خواندنی تا سریال‌هایی دیدنی!

از کتاب‌هایی خواندنی تا سریال‌هایی دیدنی!

سریال «مستوران» و «یاغی» و کمی پیش‌تر «زخم کاری» تازه‌ترین سریال‌های اقتباسی هستند که طی یکسال اخیر از شبکه خانگی و تلویزیون پخش شده اند و همگی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه روشده‌اند.

کد خبر : ۱۰۸۳۲۴
بازدید : ۱۲۳۵

این روز‌ها دو سریال اقتباسی «مستوران» به کارگردانی مشترک سید جمال سید حاتمی و مسعود آب پرور و سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت به ترتیب از شبکه خانگی و تلویزیون در حال پخش هستند.

هر دو سریال به فراخور رسانه‌ای که پخش آن‌ها را برعهده دارند با اقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده‌اند. کمتر از یکسال قبل هم سریال اقتباسی «زخم کاری» ساخته محمد حسین مهدویان توانست نظر‌ها را به سوی خود جلب کند، که در ادامه مروری داریم بر کم و کیف این سریال‌ها.

مستوران | منبع اقتباس: رمان «مستوران» نوشته محمد حنیف

از هفته پیش سریال «مستوران» به کارگردانی مسعود آب‌پرور و سید جمال سیدحاتمی روی آنتن شبکه یک رفت و تاکنون پنج قسمت از آن پخش شده است. فیلمنامه این سریال توسط فائزه یارمحمدی و یزدان کاظمی، بر اساس رمان «مستوران» نوشته محمد حنیف، آماده شده. کتاب، سراغ حکایت‌های ایرانی رفته و فضای کلی آن در برگردان سریالی، حفظ شده است.

به گزارش فیلم نیوز؛ بر اساس قسمت‌های ابتدایی می‌توان نتیجه گرفت، «مستوران» تازه‌ترین اثر اقتباسی است که توانسته روایتی جذاب از قصه‌های ایرانی با مولفه‌های اسلامی تحویل مخاطب دهد. این سریال با روایت محمدرضا سرشار به سبک «یکی بود، یکی نبود» شروع می‌شود و هر بار بخشی از قصه را برای مخاطب تعریف می‌کند.

«مستوران» نشان داد اگر اجزای یک سریال درست چیده شود، مخاطب ایرانی همچنان شیفته شنیدن قصه است. بویژه آن که سریال، خصوصیت حکایت‌های ایرانی که ترکیبی از واقعیت و خیال است را در خود دارد. مثل لوح سفید که رازی را بیان می‌کند؛ سیمرغ و مسائلی از این دست.

هیچ بعید نیست بزودی شاهد خبر‌هایی مبنی بر پرفروش شدن رمان «مستوران» باشیم. این اتفاق یک نکته فرامتن هم دارد: سازمان‌هایی مثل اوج باید بیش از پیش سراغ مساله مغفول اقتباس بروند و زمینه این اتفاق مهم را فراهم کنند.

یاغی | منبع اقتباس: رمان «سالتو» نوشته مهدی افروز منش

مهدی افروش منش رمانی دارد به نام «سالتو» که وقتی محمد کارت آن را خواند، احساس کرد می‌تواند تبدیل به سریالی جذاب شود. کارت به همراه پدرام پورامیری و حسین دوماری فیلمنامه سریال را نوشتند و حاصل آن شده «یاغی».

این سریال که از طریق پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود، از همان قسمت نخست توانست مورد توجه قرار بگیرد و حالا مهم‌ترین سریال خانگی لقب دارد. طبق آمار رسمی، پس از موفقیت «یاغی» رمان «سالتو» هم در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های فیدیبو قرار گرفته. ویژگی مهم رمان و سریال، برخوداری از شخصیت قهرمان و ضد قهرمان و نیز مساله‌ای به نام امید و تلاش است.

این خصوصیات همان چیزی است که ذائقه مخاطب ایرانی طلب می‌کند. طبعا کارگردانی خوب و بازی‌های درخشان، عوامل دیگری هستند که «یاغی» را محبوب کرده و رمان «سالتو» را در کانوان توجه قرار داده است. تاکنون شش قسمت از سریال توزیع شده که میزان رضایت ۹۹ درصدی و حجم بالای نظرات مثبت مخاطبان را به خود دیده. این اتفاق اهمیت اقتباس را یادآور می‌شود

زخم کاری | منبع اقتباس : رمان «بیست زخم کاری» نوشته محمود حسینی‌زاد

موفقیت سریال «زخم کاری» گواه دیگری است بر این که اقتباس می تواند معجزه کند! محمد حسین مهدویان این سریال را بر اساس رمان «بیست زخم کاری» محمود حسینی‌زاد ساخت که در فیلیمو منتشر شد و توانست رکورد میزان تماشا را بشکند.

دستاورد دیگر سریال، بالا رفتن فروش رمان بود که گواهی است دیگر از توان کمک آثار نمایشی به رمان ها. پیش تر به تفصیل درباره «زخم کاری» نوشتیم و خودتان از جریانی که این سریال در جامعه ایجاد کرد، اطلاع دارید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید