"مرد بیمار خاورمیانه" در خطر است!

کاهش ارزش پول عربستان سعودی خطرات سیاسی بزرگی برای این کشور نفتی به دنبال دارد.

کد خبر : ۱۰۸۳۶
بازدید : ۱۱۶۲
کاهش ارزش پول عربستان سعودی خطرات سیاسی بزرگی برای این کشور نفتی به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز کاهش ارزش پول عربستان سعودی در وضعیتی از بی ثباتی سیاسی، گزینه های زیادی پیش روی ریاض برای پایبندی به وعده خود در خصوص استفاده از ذخایر هنگفت ارزی به منظور دفاع از سیستم ارتباط ریال به دلار که از 30 سال پیش ادامه دارد قرار نمی دهد.

در پی سقوط بهای نفت خام ، تجار ارز به لغو ارتباط ریال عربستان سعودی و پولهای دیگر تولید کنندگان نفت در منطقه به دلار اقدام کردند.

بانک «سوسیته ژنرال» پنجشنبه اعلام کرد دست کم به میزان 25 درصد فرصتی برای کاهش ارزش ریال سعودی در آینده نزدیک یا 40 درصد در صورت ادامه کاهش بهای نفت از سطوح کنونی در سال 2016 وجود دارد.

اما صرف نظر کردن از ارتباط اقتصاد سعودی به دلار که در تعاملات این کشور غلبه دارد بلافاصله افزایش قیمت کالاها را به دنبال خواهد داشت که بر سطح معیشتی مردم تاثیر خواهد گذاشت.

در کنار اصلاحات اقتصادی دردناک دیگر که به زودی انجام می شود، کاهش ارزش ریال همچنین ممکن است ناآرامیهای دیگری در کشوری که اطاعت و وفاداری شهروندان به پادشاه در مقابل دریافت خدمات دولتی خوب و سهمی از ثروت نفتی نانوشته است به وجود آورد.

جان اسواکیاناکیس کارشناس اقتصادی در ریاض می گوید :« کاهش ارزش پول یا لغو ارتباط، این اقتصاد را به بیماری کشنده ای دچار خواهد کرد. مسئله ای فاجعه بار خواهد بود.»

برخی از دیپلماتهایی که در عربستان سعودی زندگی می کنند در صحبتهای خصوصی می گویند لغو سیستم ارتباط به دلار خطر سیاسی بزرگی به شمار می رود که این کشور که عملا در جنگ یمن غرق است و حملات خونبار تندروها در آن صورت می گیرد، با آن مواجه است.

بزرگترین اقتصاد عربی، پایگاه کوچکی در بخش تولیدات صنعتی دارد و تقریبا همه کالاهای آن با دلار از خارج وارد می شود بنابراین کاهش ارزش ریال موجب خواهد شد شهروندان عادی کاهش ارزش درآمد را بدون مشخص شدن هیچ گونه مزایای اقتصادی بیشتر از طریق کاهش ارزش صادرات احساس کنند.

تاکنون بیشتر شهروندان سعودی از پیامدهای کاهش بهای نفت در امان بوده اند چرا که ارزش این سوخت حتی پس از افزایش بهای بنزین به میزان 50 درصد همچنان ارزان است.

چالشهای بزرگ همراه با بی ثباتی سیاسی
شاید این تهدید پایه های اقتصادی ، مشروعیت خانواده حاکم آل سعود را در بدترین شرایط قرار دهد چرا که درحال حاضر در دوره انتقالی بلندمدت و حساس به نسلی جدید از حاکمان قرار دارد که شش دهه در دست شماری از برادران قرار داشته است.

حالتی از تخاصم شدید بین ریاض و تهران، عربستان سعودی را به طرف ورود به جنگ در یمن سوق داد که هزینه آن کشته شدن 375 شهروند بوده است و دهها نفر نیز در حملات تندروها در داخل این کشور کشته شده اند.

شاید وقوع افزایش ناگهانی در هزینه زندگی و سقوط توان خرید به علت کاهش ارزش پول با توجه به شرایط کنونی ، اثری ویران کننده داشته باشد.

جمال خاشقجی مدیر شبکه خبری العرب گفت راضی کردن عامه مردم به پذیرش آن به ویژه در زمانی که اصلاحات سخت در راه است، بسیار دشوار است.

موسسه پول عربی عربستان سعودی (بانک مرکزی) به حفظ ارزش ارتباطی ریال به دلار در سطح 3.75 ریال تحت هر شرایطی متعهد شده است.

با توجه به اینکه عربستان ذخایر ارزی به ارزش 609 میلیارد دلار دارد، بانک مرکزی عربستان می تواند برای مدتی پیش از آنکه این ذخایر به پایان برسد ایستادگی کند.

تحقیقاتی که بانک «یو بی اس» انجام داده است می گوید :« معتقدیم سطح این ذخایر ارزی به اندازه ای بالا است که به بانک مرکزی عربستان اجازه می دهد نظام ارزش ارزی را در شرایط کنونی حفظ کند اما این چالشها بسیار بزرگ است و شاید در صورتی که اصلاحات انجام نشود این ذخایر پولی در مدت پنج تا شش سال آینده به پایان برسد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید