فلاونوئید‌ها؛ ترکیبات طبیعی معجزه‌آسا

فلاونوئید‌ها؛ ترکیبات طبیعی معجزه‌آسا

فلاونوئید‌ها ترکیبات طبیعی هستند که عمدتاً در میوه‌ها و سبزیجات یافت شده و می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

کد خبر : ۱۰۸۴۲۴
بازدید : ۱۱۷۴

مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد مصرف بیشتر فلاونوئید‌ها ترکیب میکروبیوتای روده را بهبود بخشیده و فشار خون را کاهش می‌دهد. این ماده به طور طبیعی در توت‌ها و بسیاری از میوه‌های تابستانی وجود دارد.

فلاونوئید‌ها ترکیبات طبیعی هستند که عمدتاً در میوه‌ها و سبزیجات یافت شده و می‌توانند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

تنوع میکروبیوتای روده هنگام مصرف غذا‌های غنی از فلاونوئید مانند سیب، گلابی، انواع توت ها، چای، شکلات تلخ و ... بیشتر است که منجر به کاهش سطح فشار خون می‌شود. محققان پیشنهاد می‌کنند که ترکیب میکروبیوتای روده (میکروارگانیسم‌های موجود در دستگاه گوارش) بین افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و بدون آن متفاوت است.

پروفسور آدین کاسیدی Aedín Cassidy، نویسنده ارشد این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت: میکروبیوم روده ما نقشی کلیدی در متابولیسم فلاونوئید‌ها برای افزایش اثرات محافظتی قلب ایفا می‌کند و این مطالعه شواهدی را ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد این اثرات کاهش فشار خون با تغییرات ساده در رژیم غذایی روزانه قابل دستیابی است.

برای برسی دقیق‌تر این موضوع، تیم تحقیقاتی ۹۰۴ فرد بزرگسال را انتخاب کرده و میزان مصرف غذا، میکروبیوم روده و سطح فشار خون آن‌ها را ارزیابی کردند. بر این اساس مشخص شد شرکت کنندگانی که بالاترین مقادیر غذا‌های غنی از فلاونوئید مانند سیب، گلابی و توت‌ها را مصرف کردند، در مقایسه با افرادی که به اندازه کافی غذا‌های غنی از فلاونوئید نمی‌خوردند، میکروبیوتای روده بسیار متنوع و فشار خون سیستولیک پایین تری داشتند.

بر اساس این یافته‌ها تا ۱۵ درصد از رابطه بین مصرف بالای فلاونوئید و کاهش فشار خون را می‌توان با تنوع میکروبیوم توضیح داد.

به گفته متخصصین، مصرف یک و نیم فنجان از انواع توت‌ها در روز، معادل ۱۲۸ گرم فلانوئید بوده و با ۴.۱ میلی متر جیوه کاهش فشار خون سیستولیک مرتبط بود.

پروفسور کسیدی در این رابطه گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که کارآزمایی‌های آینده باید شرکت کنندگان را بر اساس مشخصات متابولیک بررسی کنند تا نقش متابولیسم و میکروبیوم روده را در تنظیم اثرات فلاونوئید‌ها بر فشار خون با دقت بیشتری مطالعه شود.

درک بهتر از تنوع فردی متابولیسم فلاونوئید می‌تواند به خوبی توضیح دهد که چرا برخی از افراد نسبت به دیگران به میزان بیشتری از مزایای محافظت از قلب و عروق در نتیجه مصرف غذا‌های غنی از فلاونوئید برخوردار هستند.

شرح کامل این این مطالعه در مجله تخصصی Hypertension منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید