پرواز‌های دلاری لغو شد؟!

پرواز‌های دلاری لغو شد؟!

به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها از این تصمیم رضایت ندارند و همچنان در حال چانه‌زنی برای اجرای تصمیم‌شان هستند و باید ببینیم آیا قیمت بلیت هواپیما برای مسافران خارجی دوباره ارزی می‌شود یا این تصمیم برای همیشه به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

کد خبر : ۱۰۸۴۷۹
بازدید : ۶۴۱

نرخ‌گذاری ارزی برای بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی که از اوائل تیر ماه اعلام و اجرا شد، پس از یک هفته مخالفت بالاخره لغو شد، اما به نظر می‌رسد همچنان رایزنی‌هایی برای اجرای دوباره این تصمیم وجود دارد و ایرلاین‌ها رضایتی نسبت به تغییر این تصمیم ندارند.

پنجم تیر ماه امسال نرخ‌گذاری بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی برای مسافران خارجی ارزی شد، یعنی مسافران خارجی برای سوار شدن به هواپیما و انجام سفر‌های هوایی باید هزینه بیشتری نسبت به شهروندان ایرانی می‌کردند.

مقصود اسعدی سامانی -دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی- در این باره گفت: درباره اتباع خارجی و تعیین نرخ ارزی برای فروش بلیت هواپیما به آن‌ها باید گفت که دولت جمهوری اسلامی ایران ملزم به دادن یارانه به شهروندان خودش است نه اتباع خارجی و در هیچ کشوری یارانه‌ای به مسافران خارجی نمی‌دهند ما نمی‌توانیم به عنوان یک بنگاه اقتصادی مدافع منافع اتباع خارجی باشیم و باید حافظ منافع بنگاه خودمان باشیم و آن را سر پا نگه داریم.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارزی بلیت هواپیما برای مسافران خارجی به صورت ریالی از آن‌ها دریافت می‌شود، اضافه کرد: بر این اساس اعلام کردیم که برای اتباع خارجی نرخ هر بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی تا یک ساعت ۱۰۰ دلار و بیش از یک ساعت تا سقف ۱۵۰دلار است که این مسئله را در اختیار ایرلاین‌ها گذاشتیم و بعضا ممکن است حتی پایین‌تر این اعداد و ارقام هم از مسافران خارجی دریافت شود.

البته هر شرکت هواپیمایی بر اساس اختیاراتی که دارد، می‌تواند متفاوت عمل کند. به عنوان مثال برخی از ایرلاین‌های ایرانی کلاس‌های نرخی مختلفی برای پرواز‌های مختلف اعلام کردند.

اجرای ناگهانی این تصمیم که با موافقت ضمنی سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولیان و ناظران حاکمیتی این بخش همراه بود، مخالفان زیادی هم داشت. در وهله نخست فعالان گردشگری و مسئولان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به این مسئله اعتراض کردند.

اسماعیل برات - معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از مخالفت این وزارتخانه با دریافت نرخ دلاری بلیت هواپیما از مسافران خارجی و پیگیری جدی این موضوع خبر داد.

وی افزود: بر اساس قوانین و مقررات ناظر بر صنعت گردشگری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان دستگاه متولی قانونی امر گردشگری سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و توسعه این صنعت در کشور را برعهده داشته و بر اساس مفاد بند ۴ سند راهبردی توسعه گردشگری، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) موظف است سیاست‌های حمایتی را در حوزه قیمت‌گذاریِ حمل‌ونقل هوایی برای توسعه مقاصد گردشگری به عمل آورده و زیرساخت‌های حمل و نقل مسافری خود را با لحاظ سیاست‌های توسعه صنعت گردشگری تعیین و اجرا کند.

برات ادامه داد: بر اساس مقررات، دریافت وجوه از گردشگران داخلی و خارجی باید بر مبنای واحد پول ملی (ریال) باشد. دریافت دلار از گردشگران، نه تنها مبنای حقوقی نداشته، بلکه با اصول حقوق گردشگر و کد جهانی اخلاق همچون «عدم تبعیض» در تعارض است.

پس از این اظهارات و طرح مخالفت‌ها، نمایندگان مجلس نیز یکی پس از دیگری انتقاد‌ها و مخالفت‌های خودشان را نسبت به این مسئله ابراز کردند و از وزارت راه و شهرسازی خواستند تا این تصمیم را لغو کنند. همچنین وزارت امور خارجه نیز در مکاتبه‌ای با متولیان صنعت هوانوردی مخالفت خود را نسبت به ارزی شدن نرخ بلیت هواپیما اعلام کرد.

پس از یک هفته کش و قوس در این زمینه، بالاخره تصمیم جدید برای نرخ‌گذاری ارزی بلیت هواپیما برای مسافران خارجی لغو شد و به حالت سابق بازگشت، اما به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها از این تصمیم رضایت ندارند و همچنان در حال چانه‌زنی برای اجرای تصمیم‌شان هستند و باید ببینیم آیا قیمت بلیت هواپیما برای مسافران خارجی دوباره ارزی می‌شود یا این تصمیم برای همیشه به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید