رکود بورس ادامه دارد؟!

رکود بورس ادامه دارد؟!

به‌طور کلی بازار سرمایه پس از به پایان رسیدن موج صعودی خوبی که از اسفند‌ماه سال گذشته آغاز کرده بود، با رسیدن به کانال ۶/ ۱‌میلیون واحد در ریل نوسانی قرار گرفت و محدوده حمایتی ۵/ ۱میلیون واحد را نیز را از دست داد.

کد خبر : ۱۰۸۶۵۴
بازدید : ۴۶۵

رکود بورس اوراق‌بهادار تهران همچنان ادامه دارد. روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران بازهم عقب نشینی کرد و به سطح یک‌میلیون و ۴۸۳هزار واحد رسید. ارزش معاملات خرد سهام نیز در ادامه سیر نزولی خود مجددا در سطحی پایین‌تر از ۲هزار میلیارد‌تومان قرار گرفت.

به‌طور کلی بازار سرمایه پس از به پایان رسیدن موج صعودی خوبی که از اسفند‌ماه سال گذشته آغاز کرده بود، با رسیدن به کانال ۶/ ۱‌میلیون واحد در ریل نوسانی قرار گرفت و محدوده حمایتی ۵/ ۱میلیون واحد را نیز را از دست داد.

همزمان با کاهش بیش از ۶۰درصدی ارزش معاملات خرد سهام نسبت به نقطه اوج سال‌جاری، حقیقی‌ها نیز راه خروج را با سرعت بیشتری در پیش گرفتند. در این بین تاثیرات عوامل بنیادی همچون اصلاح بازار‌های جهانی و کامودیتی‌ها نیز افت قیمت سهام را رونق بخشیدند و به‌تبع آن سرمایه گذاران با محافظه کاری بیشتری به معامله در بورس پرداختند.

روز گذشته در حالی اغلب سهام شاهد افت قیمت بودند که با مخابره سخنان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سایپا (در مجمع سالانه) و گفته‌های وی درخصوص واگذاری بلوک خودروسازان، شرایط برای سهام خودرویی به گونه‌ای متفاوت رقم خورد؛ به‌طوری که زیرمجموعه‌های صنعت مذکور توانستند مانع از افت بیشتر شاخص‌کل در دادوستد‌های روز سه شنبه شوند.

در این روز سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران‌خودرو حتی به صف خرید نشست و بیش از ۱۴۲واحد تاثیر مثبت بر شاخص‌کل داشت.

در مقابل شرکت فولادمبارکه اصفهان به‌رغم مطلوبیت آمار و ارقام مندرج در صورت‌های مالی خود، بر خلاف دادوستد‌های روز دوشنبه تغییر مسیر داد و شاهد افت قیمت سهام خود بود. شرکت ملی صنایع مس ایران نیز بیشترین تاثیر منفی بر دماسنج تالار شیشه‌ای را داشت و با افت قیمت ۲/ ۲درصدی مواجه شد.

در این میان با تشدید ابهام در وضعیت مذاکرات احیای برجام سرمایه گذاران تمایلی به ورود و معامله در بازار ریسکی سهام ندارند؛ این در حالی است که اغلب سهام بازار در ارزنده‌ترین حالت خود هستند و به‌نظر می‌رسد با مشخص شدن نتیجه مذاکرات برجام افراد با اطمینان خاطر بیشتری وارد بازار شوند و نقدینگی و تقاضا به بازار بازگردد.

در مجموع ریسک‌ها و نااطمینانی‌های اثرگذار بر روند بازار همچنان حل‌نشده باقی‌مانده و سهامداران همواره در سردرگمی و بلاتکلیفی قرار دارند.

به نظر می‌رسد عملکرد شاخص‌ها تحت تاثیر افت بازار‌های جهانی و بی اعتمادی سرمایه گذاران در روز‌های اخیر به حداکثر رسیده و حتی با به وجود آمدن سکون نسبی در سایر بازار‌های رقیب، بورس هم اکنون در‌جا می‌زند و توان رشد ندارد.

ضمن اینکه نگرانی‌هایی بابت وضعیت بورس‌کالا نیز وجود دارد که به نوعی یادآور تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری دولت است. هر چند که این موضوع جدید نیست، اما در شرایط کنونی که بورسی‌ها به اخبار منفی واکنش هیجانی نشان می‎دهند، رکود بازار تشدید می‌شود.

احتمال قرنطینه پکن با شدت گرفتن مجدد کووید-۱۹نیزسقوط نرخ کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی را تشدید کرده است. در طول روز گذشته، اغلب کالا‌های پایه با افت قیمت همراه شدند، به نحوی که مس با ازدست دادن کانال ۸ هزار دلاری، روز سه‌شنبه (تا ساعت۱۶) به میانه پایینی کانال ۷هزار دلاری حرکت کرد، اما آلومینیوم ۲۳۸۶دلار بر هر تن قیمت خورد که افزایش روزانه حدود ۲۵/ ۰درصدی را نشان می‌داد. نفت هم حال و روز مناسبی ندارد به‌طوری‌که هر بشکه نفت‌برنت ۹/ ۱۰۲دلار فروخته شد.

در مجموع می‌توان گفت قرنطینه پکن پس از شرایط تورم جهانی، یکی از سیگنال سازان بازار‌های کالایی شد و سرخ پوشی آن‌ها را تشدید کرد، اما به‌نظر نمی‌رسد این پایان راه باشد؛ بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که با تداوم روند فعلی و با توجه به اینکه تارگت نرخ بهره کشور‌ها از نرخ بهره فعلی بالاتر است، به نظر می‌رسد افت کالا‌های پایه همچنان ادامه داشته باشد و بسیاری از سهام شاخص ساز بازار را که اغلب کامودیتی محور هستند تحت تاثیر قرار دهد، اما در صورت ادامه‌یافتن رشد دلار نیمایی و رسیدن آن به کانال ۲۷هزار‌تومان پیش‌بینی می‌شود افت حوزه کامودیتی‌ها در بورس تهران جبران شود، چراکه بازار سرمایه با رشد قیمت کامودیتی‌ها همراه نبوده است و در شرایط فعلی نیز نمی‌توان افت معناداری برای آن متصور شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید