کمبود مواد غذایی در بوشهر ؟!

کمبود مواد غذایی در بوشهر ؟!

یعنی عموما ۳ تا ۴ روز ذخیره غذایی داریم و پس از آن در صورت وارد نشدن محصولی مثل میوه و محصولات پروتئنی و برخی مواد دیگر دچار کمبود خواهیم شد

کد خبر : ۱۰۸۸۰۶
بازدید : ۷۵۷

عیسی صفوی مسئول دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر گفت: در این استان ۳ تا ۴ روز ذخیره غذایی وجود دارد و پس از آن در صورت وارد نشدن میوه، محصولات پروتینی و برخی مواد دیگر دچار کمبود خواهد شد.

صفوی ادامه داد: طبق تحقیقات و مطالعه ملی امنیت غذایی کشور با عنوان سمپات که زیر نظر خود وزارت خانه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و با همکاری جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۰ صورت گرفته، استان بوشهر رتبه ششم در ناامنی غذایی را داشته است؛ اما طبق مطالعات جامعِ در درون دبیرخانه امنیت غذایی و سلامت استان بوشهر، ما جزو استان‌های با شاخص نداشتن امنیت غذایی نیستیم.

رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت اقتصادی بوشهر ادامه داد: استان بوشهر جزو استان‌های آب‌خیزدار نیست و به همین علت در بخش مهمی از ۵ سبد غذایی وابستگی غذایی در استان بوشهر وجود دارد و طبق تحقیقات دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی در استان بوشهر به جز سبزیجات، گوجه فرنگی فصلی، خرما و آبزیان در بقیه محصولات تا حدود ۷۰_۸۰ درصد وابستگی غذایی به استان‌های دیگر وجود دارد.

وی تصریح کرد: استان بوشهر به لحاظ قدرت خرید در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ اما به لحاظ در دسترس بودن برخص محصولات شکنندگی داریم، یعنی عموما ۳ تا ۴ روز ذخیره غذایی داریم و پس از آن در صورت وارد نشدن محصولی مثل میوه و محصولات پروتئنی و برخی مواد دیگر دچار کمبود خواهیم شد؛ چرا که در این محصولات از ۵۰ تا ۸۰ درصد وابستگی به استان‌های دیگر وجود دارد و در زمینه کیفیت هم یک حد نسبی در استان برقرار و حدود ۸۰_۷۰ درصد کیفیت مواد غذایی در استان بوشهر خوب است.

کیفت پایین آرد و راه حل‌های پیشنهادی دبیرخانه سلامت

مسئول دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر همچنین در خصوص کیفیت آرد مورد استفاده در این استان گفت:طبق بررسی‌های صورت گرفته، با وجودی که در شاخص در دسترس بودن نان و توانایی خرید مردم مشکلی وجود ندارد.

اما در شاخص کیفیت نان در استان بوشهر شکنندگی وجود دارد که به دنبال آن نان با رضایت زیر ۴۰ درصد مواجه بوده است که به دلیل کیفیت کم آرد تولیدی در استان و کیفیت نامطلوب آرد وارد شده به استان است.

صفوی اذعان کرد: استان بوشهر در حوزه خرما و آبزیان صادرکننده است؛ اما در حوزه گوشت و پروتئین‌ها تا بالای ۶۰ درصد وابستگی غذایی به استان‌های دیگر وجود دارد تا جایی که در استان بوشهر سیستم گلخانه‌ای مجهزی وجود ندارد که میزان واردات از استان فارس را کاهش دهد که به دنبال آن، در استان بوشهر در حوزه‌ی واردات میوه حدود ۵۰ درصد وابستگی به استان فارس وجود دارد.

وی ادامه داد: در آمایش سرزمینی، استان بوشهر جزو استان‌های انرژی خیز محسوب می‌شود که دشت‌های بزرگ برای کشت ندارد و حتی استاندار‌های لازم هم در همان حداقل زمین‌های کشت آن رعایت نمی‌شود که این مهم نیازمند بازبینی سریع در بحث کشاورزی است.

این مقام مسئول بوشهری افزود: پیشنهاد دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر این بوده است که در بلندمدت کشتارگاه‌های صنعتی و دامداری‌های بزرگ راه‌اندازی شود که حتی برای دامداری‌های بزرگ هم زمین‌های بزرگ کشت مورد نیاز است که زیرساخت‌های استان فراهم نمی‌باشد.

در بوشهر از سوء تغذیه خبری نیست

صفوی گفت: مهمترین چالش دبیرخانه با توجه به تغییرات منطقه‌ای، کشوری و استانی در حوزه برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف ترسیم شده است که در حوزه زمین و آب چالش‌هایی اساسی در استان بوشهر وجود دارد که مشکل آب یک مشکل ملی است؛ اما در بحث کمبود زمین قابل کشت، جهاد کشاورزی استان بوشهر در تحقق تعهدی که برای کشت محصولات گلخانه‌ای در ۳۰۰ هکتار زمین قابل کشت استان داشته، موفق عمل نکرده است و تقریبا تعهدات جهاد کشاورزی در حدود ۱۵۰ هکتار محقق شده است و این در حالی است که زمین‌های مستعد در استان بوشهر با کمبود روبه‌روست.

وی افزود: گرسنگی به دنبال وجود سوءتغذیه محقق می‌شود و با بررسی‌های میدانی و تحقیقات استانی و استفاده از سامانه‌های مختلف از جمله سامانه سیب و پایش مدرسه‌ای ما در استان بوشهر با سوء تغذیه مواجه نیستیم و به دنبال آن عدد معناداری برای گرسنگی در استان بوشهر وجود ندارد.

این مقام مسئول بیان کرد: دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان بوشهر در مرحله اول به دنبال پایش تغذیه‌ای و به دنبال آن زنگ خطر را دنبال می‌کند؛ بدین معنا که شاخص‌های امنیت غذایی یعنی توانایی خرید، کیفیت و در دسترس بودن را بررسی می‌کند و در مرحله دوم در صورت وجود زنگ خطر در پایش‌ها، برنامه مداخله فوری برای ضربه نخوردن ترسیم می‌شود که در مرحله بعد یک نقشه راه و چشم انداز بلند مدت با توجه به شرایط استان، کشور و منطقه ترسیم می‌شود.

وی گفت: جهاد کشاورزی، اداره بهزیستی، گمرک، کمیته امداد، سازمان استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی از جمله ادارات همکار با دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی در استان بوشهر است که در این باره جهاد کشاورزی متولی تولید و عرضه، سازمان استاندارد متولی آزمایش و تائید سلامت محصولات و دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی متولی عرضه به واسطه پایش سلامت محصول و بررسی در دسترس بودن و توانایی خرید مردم است.

صفوی یادآور شد: در سال گذشته محصولات کم کیفیت و برگشتی و غیر استاندار در سراسر استان بسیار محدود و انگشت‌شمار بوده که یک آمار خیلی بسیار خوب است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید