زادروز "فرانسوا تروفو" فیلمساز موج نوی سینمای فرانسه

زادروز "فرانسوا تروفو" فیلمساز موج نوی سینمای فرانسه

84سال پیش، برابر با ششم فوریه 1932 میلادی، فرانسوا تروفو، فیلمساز، نظریه‌پرداز، منتقد سینمایی و از پیشروان جریان موج نوی سینمای فرانسه در پاریس به دنیا آمد.

کد خبر : ۱۰۸۸۵
بازدید : ۱۶۵۰
زادروز

84 سال پیش، برابر با ششم فوریه 1932 میلادی، فرانسوا تروفو، فیلمساز، نظریه‌پرداز، منتقد سینمایی و از پیشروان جریان موج نوی سینمای فرانسه در پاریس به دنیا آمد.

تروفو نویسنده یا همکار نویسنده فیلمنامه تمام فیلم‌هایی بود که خودش کارگردانی کرد. آثار او ترکیبی از کمدی، غم، تردید و عشق است. یکی از مضامین اصلی فیلم‌های تروفو زندگی خودش بود. از این جهت پاره‌ای از فیلم‌هایش فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای محسوب می‌شوند.

اولین اثر سینمایی او یعنی «چهارصد ضربه»، در زمره شاهکارهای سینمای دنیا و 3 فیلم بلند آغازین موج نو قرار می‌گیرد. «چهارصد ضربه» نیز یکی از آن فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای است و به نوعی تصویر پاره‌ای از وقایع دوران کودکی فیلمساز است.

تروفو پیش از آن که فیلمساز شود نویسنده و منتقد نشریه معروف «کایه دو سینما» بود. یکی از مشهورترین نوشته‌های او «نظریه مؤلف» است که عملا به یک مانیفیست برای فیلمسازان موج نو تبدیل شد.

طبق این رساله، باید فیلمسازان مؤلف را از فیلمسازان مقلد جدا کرد. تروفو بسیاری از فیلمسازان زمان خودش را مقلد، دنباله‌رو و بسیار محافظه‌کار می‌دانست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید