حاتمی‎کیا: فرش قرمز بر من حرام است

نشست خبری فیلم سینمایی «بادیگارد» شنبه ۱۷ بهمن ماه با حضور عوامل این فیلم سینمایی در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد و نکات مختلفی در آن مطرح شد.

کد خبر : ۱۰۸۹۲
بازدید : ۷۴۸۴
نشست خبری فیلم سینمایی «بادیگارد» شنبه ۱۷ بهمن ماه با حضور عوامل این فیلم سینمایی در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد و نکات مختلفی در آن مطرح شد.

به گزارش مهر، ابراهیم حاتمی کیا در ابتدای این نشست خبری گفت: امیدوارم در فیلم «بادیگارد» همه وظایف خود را درست انجام داده باشیم و اتفاقی که افتاده همانی باشد که ما باید انجام می دادیم.

عزیزالله حاجی مشهدی منتقد این نشست هم در ابتدای صحبت های خود گفت: فیلم «بادیگارد» بیش از هر چیزی از یک ایده مرکزی بکر و تازه ای استفاده کرده که این ایده تا به امروز تکرار نشده بود. ما در این فیلم با ایده جالب توجهی مواجه هستیم که گسترش پیدا می کند و به دلیل شرایط اخیر هسته ای که ماجرای محافظت از دانشمندان اتمی را نیز در پی داشته فضا را جالب تر می کند. به اعتقاد من امتیازاتی که باعث دوست داشته شدن فیلم «بادیگارد» می شود فراوان است که از آن جمله می توان به حضور محمود کلاری بعد از ۲۵ سال فاصله همکاری با ابراهیم حاتمی کیا اشاره کرد.

وی افزود: محمود کلاری استاد فیلمبرداری بی بدیلی است با توانمندی بسیار بالایی برای اجرای صحنه های بیرونی. او با استفاده از یک مجموعه تصویری درست که همخوانی خوبی با هم دارند و استفاده به جا از صداهای صحنه که توسط بهمن اردلان انجام گرفته فضای بسیار با کیفیتی را به مخاطب ارائه داده که باید در نقدهای بعدی به آن اشاره کرد، ضمن اینکه جمع کردن بازیگرانی که همخوانی زیادی با هم دارند و حضور مریلا زارعی در نقش راضیه که در این فیلم به عنوان بازیگردان نیز ایفای نقش می کند در کنار حضور بازیگر تمام عیاری چون پرویز پرستویی تجربه خوبی است که باید به آن اشاره کرد.

ابراهیم حاتمی کیا در این بخش از نشست و در پاسخ به پرسش حمید باباوند مجری این نشست که از وی پرسید آیا فیلم «بادیگارد» نقطه عطف شما در آثار سینمای تان است؟ بیان کرد: این دادگاه شماست چراکه به نظر من فیلم «بادیگارد» اصلا نقطه عطف سینمای من نیست. این فیلم فقط هجدهمین اثر سینمایی من است که من طبق یک روال و مسیری که تا به امروز پیموده ام آن را کارگردانی کردم. البته در اینجا باید بگویم حس و حال برای حضور در این جشنواره برای من مانند حس و حال حضور در جشنواره سال ۶۵ است که مصادف با عملیات کربلای ۵ بود و من خجالت می کشیدم که چرا در جشنواره حضور دارم و بچه های روایت فتح در منطقه بودند. اکنون نیز می بینم که خیلی از بچه های مستند ساز در مناطق آزاد شده سوریه حضور دارند و مشغول فیلمسازی هستند اما من باید اینجا باشم.

وی افزود: به هر حال همانطور که اشاره کردم فیلم «بادیگارد» در ادامه مسیری است که آن را طی کردم و همیشه نیز سعی کردم که مطابق با بیرون از آنچه که وجود دارم بسنجم و فیلم را بسازم.

کارن همایون فر آهنگساز فیلم سینمایی «بادیگارد» نیز در این نشست خبری گفت: من سابقه همکاری زیادی با ابراهیم حاتمی کیا داشتم اما در مورد فیلم «بادیگارد» همین نکته بس که در هنگام آهنگسازی آن آنقدر غرق فیلم بودم که ابراهیم حاتمی کیا به من گفت: «کارن یک ذره از فیلم فاصله بگیر» که من خیلی سعی کردم به حرف او گوش کنم اما این عشق تا آخرین لحظه آهنگسازی حفظ شد و من از ساخت موسیقی این کار بسیار راضیم.

پرویز پرستویی نیز بعد از صحبت های همایون فر پیرامون حضور خود در فیلم سینمایی «بادیگارد» توضیح داد: بعد از چند کاری که از حاتمی کیا در سینما دیدیم و من در آنها غیبت داشتم حضور در فیلم «بادیگارد» بعد از تجربه شیرین «آژانس شیشه ای»، اتفاق بسیار بزرگی بود و این باعث خوشحالی من است که توانستم در این خاطره جدید و تجربه بزرگ حضور داشته باشم.

مریلا زارعی نیز گفت: برای یک بازیگر خیلی فرصت مغتنمی است در چنین گروهی حضور داشته باشد. به هر حال این چهارمین همکاری من با ابراهیم حاتمی کیا است که این بار برایم تجربه بسیار مهم تری شد، اینکه ایشان این بار مسئولیت سنگین تری را بر دوش من گذاشت که کار را برای من سخت کرد.

بازیگردان فیلم «بادیگارد» گفت: طی ۳ یا ۴ ماهی که درگیر این کار بودیم اتفاقات ویژه ای برای من افتاد که چه بسا نگاهم را نسبت به حرفه ام متفاوت تر کرد. ضمن اینکه این فضا در کنار حضور بازیگر بزرگی چون پرویز پرستویی و استفاده از تجربه ابراهیم حاتمی کیا و نگاه سینمایی ماجرا را برایم جذاب تر کرد.

پژمان لشکری پور در این بخش از نشست خبری بیان کرد: بعد از پروژه فیلم «چ» افتخار خدمتگزاری در کنار ابراهیم حاتمی کیا را داشتم و می دانستم که او چند طرح آماده برای ساخت یک اثر سینمایی دیگر دارد که مدت ها روی این طرح ها کار کرده بود اما وقتی فیلمنامه «بادیگارد» را خواندم اصرار کردم که باید این فیلم تولید شود. نتیجه این شد که آقای حاتمی کیا به صرافت ساخت این اثر افتاد البته جا دارد در اینجا از سازمان فرهنگی رسانه ای اوج تشکر ویژه ای کنم که از ابتدای تولید پروژه تا به امروز پای کار بود.

ابراهیم حاتمی کیا نیز بیان کرد: فیلمبرداری این اثر بیش از ۳ ماه طول کشید که این ۳ ماه، ۳ ماه بسیار فشرده ای بود و می توانم بگویم سکانس ها طوری بود که دوست داشتم اکشن فضاهای موجود به طور کامل دربیایند. ما اصلا نمی‌خواستیم در این فضا کم بیاوریم و من حتی در بعضی از موارد خجالت می کشیدم که تا این حد به محمود کلاری فشار می آورند. جدای از تلاش ها و زحماتی که تیم بازیگری برای این پروژه کشید و من می دانم هنوز بدن های بسیاری از عزیزان بازیگر درد می کند و آنها به پزشک مراجعه می کنند اما باید بگویم در حوزه تصویری، فیلمبرداری و صدا زحمت های بسیار زیادی کشیده شد که امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد چراکه هم اکنون ما در فضایی به سر می بریم که خیلی خیلی تنبل شده ایم و لوکیشن های خود را محدود به داخل اتاق ها کرده ایم. بنابراین من سعی کردم تا از یک فیلمبرداری اکشن استفاده کنم که آن را تبدیل به فیلم پر پلانی کرده است.

کارگردان فیلم «بادیگارد» در ادامه صحبت های خود پیرامون محتوای اثر تاکید کرد: فیلم یک پیرنگ اصلی دارد که در برگیرنده یک نوع شک است ولی خورده پیرنگ هایی هم در فضا وجود دارد که بخشی از آن به موضوع دانشمندان هسته ای مربوط می شود و در این موضوع در پروسه نگارش فیلمنامه اتفاق افتاد. من برای این پروژه تحقیق بسیار زیادی انجام دادم حتی یادم می آید که برای دستیابی به تحقیقات بیشتر به سایت نطنز نیز سرکشی کردم.

حاتمی کیا در پاسخ به این پرسش که آیا بخش هایی از این فیلم بر گرفته از موتیوهای فیلم «آژانس شیشه ای» است توضیح داد: من عمدا از المان های «آژانس شیشه ای» استفاده کردم و اتفاقا دوست داشتم که این نسبت ها با این فیلم نیز ایجاد بشود کما اینکه در این بین پرویز پرستویی که من وی را نه سرباز بلکه یک سردار می دانم کمک بسیار قابل توجهی به من انجام داد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا «بادیگارد» فیلمی در نقد دولت تدبیر و امید است گفت: خیر، واقعیت این است که من یک بحث کلی پیرامون این فیلم داشتم که شاید این تعبیری که شما به آن اشاره می کنید نیز به وجود بیاید اما من معتقدم ظرفیت ها آنقدر بالاست که به ماجرا این چنین نگاه نشود. بله، من نقد سیاسی خودم را در این اثر مطرح می کنم ولی این مسأله جدی ربطی به این دولت و آن دولت ندارد.

حاتمی کیا در واکنش به پرسشی مبنی بر حضور نیافتن عوامل فیلم در مراسم فرش قرمز بیان کرد: متاسفانه صحبت هایی از من در یکی از سایت ها منتشر شد که اصلا درست نبود و من چنین حرفی را نزدم. نظر من هم پیرامون فرش قرمز این است که من نه حال این فضا را دارم و نه این ماجرا را می فهمم و مطمئنم پرویز پرستویی هم همین حال را دارد. به همین خاطر از دوستان اجازه گرفتم که در مراسم فرش قرمز حضور پیدا نکنند. راستش را بخواهید این مراسم لااقل برای من نیست و اصولا حضور در چنین فضاهایی برای من حرام است.

پرستویی نیز در ادامه صحبت های حاتمی کیا گفت: دوستان مدتی است که تصمیم می گیرند مراسمی با این شکل برگزار کنند که در نوع خود قابل احترام است اما روحیه بنده این بوده که وقتی کت و شلوار می پوشم یک ذره نامتعادل می‌شوم و وقتی به این مراسم نیز پا می گذارم در این میزانسن تعادل خود را از دست می دهم وگرنه قصد من هیچ بی حرمتی به برگزار کنندگان نیست اما می بینید شیطینت هایی وجود دارد که برخی از دوستان لذت می برند. من حسن نیت برگزار کنندگان مراسم فرش قرمز را می فهمم که می خواهند فضا را کمی دلنشین کنند ولی ماجرا این است که من تمایلی به این کار ندارم. اگر در موقعیت قرار می گرفتم در مراسم حضور پیدا می کردم اما به طور کلی من این مراسم را دوست ندارم.

حاتمی کیا نیز ادامه داد: بهروز غریب پور برای من فرد بسیار محترمی است که دوست دارد این جشنواره در آبرومندانه ترین شکل ممکن برگزار شود ولی باید بگویم بنده اصلا قصد بی احترامی ندارم منتها بر این باورم یک چیزهایی به ما نمی‌آید.

پرویز پرستویی در خصوص صحنه مداوای حیدر که باعث خنده تماشاگران شد، اظهار کرد: من هم اعتقاد دارم تماشاگر می‌خندد. فکر می‌کنم لازم است آقای حاتمی‌کیا تجدید نظری در این صحنه داشته باشد.

بعد از صحبت های حاتمی کیا و مریلا زارعی پیرامن محتوای فیلم سینمایی «بادیگارد» و انتخاب بازیگران آن، حاتمی کیا از برخی از منتقدان انتقاد کرد و با طرح این پرسش از عزیزالله حاجی مشهدی گفت که «چرا برخی از منتقدان این قدر مریض هستند؟». حاجی‌مشهدی نیز در پاسخ به حاتمی کیا گفت: یک منتقد سالم اول هم باید بداند تعریف نقد چیست و هم بداند همیار هنرمند است، آن وقت شما هیچ بیماری و اعوجاجی را در او نخواهید دید.

وی در بخش پایانی این نشست خبری گفت: حاتمی کیا به صورت خودجوش اعتقاد دارد که همه فیلم ها سفارشی هستند یعنی برخی از فیلم ها به سفارش تهیه کننده و برخی از فیلم ها نیز به سفارش فیلمساز هستند، این فیلم سفارش شخص حاتمی کیا است که همراه با تحقیق است؛ عنصری که این روزها در سینمای ایران گم شده است و حاتمی کیا با کارگردانی منسجم و اجرای درست، اثری قابل قبولی را به مخاطب ارائه داده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید