برای سلامت بدن با صندلی‌تان قهر کنید!

برای سلامت بدن با صندلی‌تان قهر کنید!

نشستن طولانی‌مدت در هر صورتی مانند نشستن پشت میز، پشت فرمان یا جلوی صفحه نمایش مضر است. زمانی که مدت زیادی پشت میز می‌نشینیم، به مرور در اندام‌های پشتی، فشار و درد احساس خواهیم کرد.

کد خبر : ۱۰۸۹۸۷
بازدید : ۶۸۷

نشستن طولانی‌مدت روی صندلی، راهزن سلامتی است. اگر با صندلی دفتر کارتان یا کاناپه راحتی منزل رابطه صمیمی دارید و بیشتر اوقات را با هم سپری می‌کنید، باید منتظر تغییر شکل ستون فقرات خود باشید. کم‌تحرک و بی‌تحرک‌بودن در زندگی می‌تواند برای سلامتی ما خطرناک باشد.

هر چه در طول روز کمتر بنشینیم، شانس ما برای زندگی سالم بیشتر خواهد بود. نشستن طولانی‌مدت در هر صورتی مانند نشستن پشت میز، پشت فرمان یا جلوی صفحه نمایش مضر است. زمانی که مدت زیادی پشت میز می‌نشینیم، به مرور در اندام‌های پشتی، فشار و درد احساس خواهیم کرد.

این فشار از انتهای جمجمه تا استخوان خاجی را درگیر می‌کند. در این حالت مهره‌های کمر به مراتب تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند و انعطاف خود را از دست می‌دهند.

نشستن ساعت‌های طولانی در طول روز، علاوه بر آسیب به مفاصل و استخوان‌ها و ایجاد گردن‌درد، کمردرد، زانودرد، به‌هم‌ریختگی ساختار قامتی، پوکی استخوان و کاهش توان قلبی و عروقی زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف جسمی و روحی است.

حتی اگر یک بار هم به درد کمر دچار شده باشید حتماً می‌دانید کمردرد تا چه اندازه طاقت‌فرساست. دلیل بیشتر کمردرد‌ها ضعف عضلات یا وضعیت نامناسب بدن است. با توجه به موقعیت خاص ناحیه کمری، نشستن طولانی‌مدت می‌تواند منجر به آسیب دیسک بین مهره‌ای بخش تحتانی کمر شود.

بدن ما باید به طور مداوم در حرکت باشد؛ چرا که عضلات در اثر عدم تحرک، اکسیژن و مواد مغذی کمتری از خون دریافت می‌کنند. برای همین باید بعد از هر ۳۰ دقیقه وضعیت بدنی خود را به طور مرتب و متوالی تغییر دهیم.

در تحقیقات جدید ثابت شده کسانی که به مدت یک یا دو ساعت به طور پیوسته می‌نشینند دو برابر کسانی که این مدت را با حرکت همراه می‌کنند در معرض خطر ابتلا به درد کمر هستند.

افزایش بیش از حد انحنای فوقانی پشت از شایع‌ترین نوع گوژپشتی است که به دلیل وضعیت نامناسب یا قوزکردن ایجاد می‌شود. اغلب گوژپشتی‌هایی که بر اثر رعایت‌نکردن بهداشت حرکتی و نشستن‌های طولانی‌مدت ایجاد شده‌اند، برگشت‌پذیر هستند. اگر به این عارضه دچار شدید می‌توانید با انجام برخی تمرین‌های ورزشی مانند پیلاتس، ستون مهره‌ها را به وضعیت طبیعی بازگردانید.

راهکار‌های ساده برای پشت‌میزنشین‌ها

برخی از کارهایتان را ایستاده انجام دهید.
* هر ۳۰دقیقه حرکتی به بدن‌تان بدهید و حرکات کششی انجام دهید.
*لم ندهید و صندلی را به سمت میزتان بکشید.
* سر و گردن‌تان را به حالت خنثی، به طوری که به جلو و عقب خم نشوند، نگه دارید.
* ارتفاع میز را نسبت به قد خودتان تنظیم کنید.
* سعی کنید هر روز مقداری پیاده‌روی کنید.
* به جای استفاده از آسانسور از راه‌پله استفاده کنید.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید