کاهش استرس با انرژی مثبت

کاهش استرس با انرژی مثبت

در این مطلب درباره‌ی تاثیر انرژی مثبت و نحوه‌ی پرورش این نوع نگرش، همچنین مضرات بالقوه‌ی منفی‌گرایی و راهکار‌های تغییر آن به ذهنیت مثبت را می‌خوانید.

کد خبر : ۱۰۹۰۴۳
بازدید : ۱۹۷۴

فرادید | اصطلاح «انرژی مثبت» معمولاً برای توصیف یک رویکردِ خوش‌بینانه یا مثبت به زندگی به کار می‌رود در حالی که «انرژی منفی» رویکردِ بدبینانه یا منفی به زندگی‌ست. انرژی منفی به سلامتی و رفاه ما آسیب می‌زند و منجر به نگاهِ بدبینانه به زندگی می‌شود. از سوی دیگر، انرژی مثبت سبب بروز احساس خوش‌بینی، شادی و تندرستی می‌شود.

انرژی مثبت چیست؟

به گزارش فرادید؛ انرژی مثبت به نگرشی اشاره می‌کند که دلگرم‌کننده، سازنده و سودمند است. کسانی که انرژی مثبت دارند معمولاً از ویژگی‌های زیر برخوردارند:

- مهربانی و سخاوت
- ایمان داشتن به اتفاقات خوب
- خودگویی مثبت
- احساس قدردانی
- برخورداری از سطوح بالای انرژی
- پیگیری اهداف
- پشتیبانی و تشویق دیگران
- معاشرت با انسان‌های مثبت‌اندیش

مزایای انرژی مثبت

حفظ انرژی مثبت هم برای ذهن و هم برای بدن مفید است. اتخاذ نگرش مثبتِ فکری و رفتاری در موارد زیر به ما کمک می‌کند:

  • مدیریت استرس : خودگوییِ مثبت راه مهمی برای کاهش استرس است. افراد خوش‌بین نه تنها استرس کمتری را تجربه می‌کنند بلکه آن را در صورت بروز به نحو موثرتری مدیریت می‌کنند. داشتن مهارت کاهش استرس لازمه زندگیست.
    - طولانی‌تر شدن عمر : احتمال مرگ کسانی که مثبت می‌اندیشند نسبت به بقیه کمتر است و این افراد طول عمر بیشتری دارند.
    - افزایش انعطاف‌پذیری : حفظ انرژی مثبت به شما کمک می‌کند بعد از مشکلات و بدبیاری‌هایی که با آن‌ها مواجه می‌شوید به حالت قبل بازگردید و درجا نزدید.

برای حفظ یک چارچوبِ ذهنی مثبت باید خودتان را با انرژی‌های مثبت احاطه کنید.

اثرات منفی‌گرایی

انرژی منفی شامل گرایش به تفسیرِ بدبینانه‌یِ اتفاقات دنیا و داشتن یک صدای درونیِ محدودکننده می‌شود. این انرژی منفی استرسِ قابل‌توجهی را در زندگی ما ایجاد کرده و موقعیت‌های استرس‌زایی را که هم‌اکنون با آن‌ها مواجهیم تشدید می‌کند.

خودگوییِ منفی و انرژیِ منفی عواقبی دارد که بیشتر مواقع آشکار نیست و حتی اطرافیان فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از آثار نامحسوس منفی‌گرایی عبارتند از:

- افزایش استرس : دیدگاه منفی سبب تشدیدِ مشاهده و احساس شما از مسائلی می‌شود که با آن‌ها مواجهید و مجموعِ این احساساتِ تشدیدشده می‌تواند ناراحت‌کننده و غیرقابل‌کنترل شود و حسِ نیمه-استرس‌زایی شبیه کابوس را در شما ایجاد کند.

- تفکر بدبینانه : وقتی صدای درونی شما مدام منفی باشد، کل فرایند فکری شما هم به همان نسبت منفی می‌شود. این طرز تفکر تبدیل به عادت شده و در نهایت کل تصور شما از جهان و جایگاهی که خودتان در آن هستید تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

محدودسازی : وقتی نگاهتان به همه چیز منفی باشد نه در جستجوی فرصت‌ها هستید و نه متوجهِ وجودِ آن‌ها می‌شوید و این بی‌خبری از فرصت‌ها موفقیت شما را در موقعیت‌های مختلف زندگی محدود می‌کند.

انرژی مثبت محرکِ رشد و پیشرفت فردی و انرژی منفی مانع رشد و مسبب استرس، بدبینی و کمبود اعتماد به نفس است.

چگونه انرژی مثبت را ایجاد کنیم

کاهش استرس با انرژی مثبت

برای بهره‌مندی از دیدگاه و روحیه‌ مثبت باید خودتان را با انرژی، احساسات و انسان‌های مثبت احاطه کنید. در ادامه ابزار و استراتژی‌هایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای داشتن انرژی مثبت در زندگی روزانه از آنها استفاده کنید:

موسیقی‌های شاد

گوش سپردن به سبک‌هایی از موسیقی که ملودی آن‌ها آرامش‌بخش و حاوی پیام نشاط‌آورست در ایجاد انرژی مثبت در وجود شما موثر است. موسیقی مزایای روانی بسیاری دارد از جمله تسکین استرس. آیا تا به حال متن یک آهنگ را چند ساعت یا چند روز در ذهن‌تان مرور کرده‌اید؟ پُرواضح‌ست که آهنگ‌های مثبت، شاد و انگیزشی در قیاس با آهنگ‌های تلخ و گزنده و غمگین انرژی مثبت بیشتری به شما میدهند.

کتاب‌های الهام‌بخش

خواندن کتاب‌هایی با موضوعات استقامت، قدرت فردی یا روشنگری به خواننده انرژی مثبت می‌دهد. کتاب‌های خودیار منابع خوبی برای تغییر دیدگاه شما و حرف‌هایی‌ست که به خودتان می‌زنید. هنگام رویارویی با مشکلات، به جای دامن زدن به افکار خودتخریب‌گر به مفاهیم جدیدی فکر کنید که در شما قدرتِ «انجام» را تلقین کند.

انسان‌های مثبت

یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ایجاد و حفظ انرژی مثبت در زندگی معاشرت با انسان‌های مثبت است. آیا شما از معاشرت با دوستان خود شاد می‌شوید یا پکر و غم‌زده؟ آیا دوستان شما مشوق شما هستند یا «مدام» از شما انتقاد می‌کنند؟ دوستی‌های مثبت منبعِ پشتیبانِ روز‌های سخت شما، منبعِ شادی‌آور روز‌های خوب شما و منبع خرد روز‌های گمگشتگی شما هستند.

دوستان خوب برای رسیدن شما به قله‌های موفقیت و شناساندن نقاط قوت شما حتی زمانی که خودتان را باور ندارید، مشوق شما هستند. پس دقت کنید بعد از معاشرت با دوستان‌تان چه حالی دارید. اگر آن‌ها حامی شما و اهدافتان نیستند، وقت و انرژی‌تان را بیهود با آن‌ها هدر ندهید.

جملات تاکیدی

جملات تاکیدی دیدگاه منفی شما را به طور نامحسوس اما فراگیر به دیدگاه مثبت تبدیل می‌کنند. این جملات چشم شما را به روی «احتمالات» باز می‌کنند نه «محدودیت‌ها». جملات تاکیدی کاری می‌کنند تمرکز شما معطوف کاری شود که توان انجامش را دارید و به شما اجازه می‌دهند به جای مشکلات روی «راه‌حل‌ها» تمرکز کنید.

در نتیجه‌یِ شکل‌گیریِ این عادت، کمتر احساس استرس و بیشتر احساس کنترل می‌کنید و درنهایت ذهنیت شما التیام می‌یابد و شما در بخش‌های مختلفی از زندگی‌تان انرژی مثبت را احساس خواهید کرد.

مراقبه‌ی مایتری

مایتری (Maitrī) به معنای خیرخواهی، محبت، دوستی، رفاقت، حسن نیت و علاقه‌ی فعال به دیگران است. تمرین این مراقبه نه تنها آسان است بلکه می‌تواند احساس شفقت، ظرفیت بخشش و حس ارتباط شما با دیگران را افزایش دهد. افزون بر این می‌تواند حس پذیرشِ-خود را در شما بالا ببرد. ارتقاء این حس کمک می‌کند حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. این فعالیت مزایای کلی مدیتیشن را دارد بنابراین ارزش امتحان کردن را دارد.

در این مراقبه نخست انرژی و احساسات مثبت را روی خودتان متمرکز می‌کنید، سپس این احساسات را به کسانی که بیشترین اهمیت را برای شما دارند و در آخر آن را به دوستان و آشنایان‌تان و بعد به افراد جامعه، کشور و دنیا گسترش می‌دهید.

اصلاح افکار

اگر وقت‌تان را صرف فکر کردن درباره‌ی کار‌های کنشگرایانه‌ای کنید که می‌توانید برای حل مشکلات انجام دهید، کمتر دچار استرس می‌شوید تا اینکه بخواهید غرق احساسات منفی و فکر کردن به تجربیات گذشته شوید.

اگر متوجه تمرکز افکارتان روی منفی‌بافی شُدید، به آرامی سعی کنید ذهن‌تان را متوجه خوبی‌های زندگی‌تان کنید یا حداقل روی کاری تمرکز کنید که می‌توانید برای پشت‌سرگذاشتنِ موقعیت‌های استرس‌زا انجام دهید.

تمرکز روی زندگی درونی مثبت به شما کمک می‌کند انرژی مثبت بیشتری را در پیرامون خود احساس کنید. ثبت شکرگزاری‌های روزانه استراتژی موثر دیگری است که باعث می‌شود هر روز به نکات مثبت زندگی‌تان فکر کنید.

موسیقی، کتاب‌ها، انسان‌های مثبت، جملات تاکیدی، مدیتیشن و اصلاح افکار منابع خوبی برای الهام و انگیزه هستند. استفاده از استراتژی‌ها و ابزارهایی که روی مثبت‌اندیشی تمرکز دارند در تغییر دیدگاه شما و خلق انرژی‌های مثبت نقش دارند.

نگاه خوش‌بینانه، انرژی و هیجان شما نسبت به زندگی با وجود انرژی مثبت تحکیم میشود. برخی افراد ذاتاً از این انرژی مثبت برخوردارند، اما برای تغییر و اصلاح نگاه بدبینانه به زندگی هم استراتژی‌هایی وجود دارد که بخشی از آن‌ها در این مطلب ارائه شد.

هر زمان احساس کردید افکار و نگاه شما مانع رشد و پیشرفت‌تان در زندگی شده است، باید برای تغییر دست به کار شوید تا زندگی‌تان را با انرژی مثبت احاطه کنید. اگر نگاه کردن به نیمه‌ی پر لیوان برایتان محال به نظر می‌رسد، اگر در حال سر و کله زدن با افکار منفی خودتان هستید یا حتی نشانه‌های افسردگی را در خودتان می‌بینید، حتماً با یک روان‌شناس یا درمانگر صحبت کنید تا با کمک او بتوانید به مهارت‌هایی دست یابید که دیدگاه‌تان را به زندگی عوض کنید و بر افکار منفی محدودکننده‌تان غلبه کنید.

منبع: verywellmind

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید