رکوردشکنی کوتاه‌ترین روز زمین

رکوردشکنی کوتاه‌ترین روز زمین

در بازه زمانی طولانی‌تری که ممکن است همچنان وجود داشته باشد، چرخش زمین ممکن است، به طور کلی، همچنان کند شود.

کد خبر : ۱۰۹۱۲۵
بازدید : ۵۷۸

چهارشنبه گذشته زمین ۱.۵۹ میلی‌ثانیه زودتر از ۲۴ ساعت چرخش خود را کامل کرد و یک رکورد دیگر در این زمینه از خود برجای گذاشت.

به گزارش فوربز، همانطور که گزارش شده بود، چهارشنبه گذشته سیاره ما سریع‌ترین رکورد را برای تکمیل یک چرخش کامل به ثبت رساند. البته زمین دقیقا ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا یک بار به دور محور خود بچرخد، اما تقریبا این‌گونه است و نه دقیقا!

در این میان بحث ثانیه‌های کبیسه هم پیش می‌آید. تا همین چند سال پیش تصور می‌شد که چرخش زمین پس از چندین اندازه‌گیری متوالی توسط ساعت‌های اتمی از سال ۱۹۷۳ کاهش یافته است. سرویس بین‌المللی چرخش زمین و سیستم‌های مرجع (IERS) حتی شروع به اضافه کردن ثانیه‌های کبیسه کرده بود تا چرخش کندتر را جبران کند. این مهم آخرین بار در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶ اتفاق افتاد.

در بازه زمانی طولانی‌تری که ممکن است همچنان وجود داشته باشد، چرخش زمین ممکن است، به طور کلی، همچنان کند شود. از این گذشته، ماه به تدریج چرخش زمین را کاهش می‌دهد. کشش گرانشی آن باعث جزر و مد می‌شود و مسیر مداری زمین به دور خورشید را کمی بیضی‌شکل می‌کند.

اما زمین با چه سرعتی در حال چرخش است؟ در چند سال گذشته، ساعت‌های اتمی نشان داده‌اند که چرخش زمین در حال حاضر در حال افزایش است. در واقع، می‌توانیم یک دوره ۵۰ ساله روز‌های کوتاه‌تر را آغاز کنیم.

چرخش سریع زمین عواقبی در پی دارد، زیرا ساعت‌های اتمی که در ماهواره‌های GPS استفاده می‌شوند، چرخش در حال تغییر زمین را در نظر نمی‌گیرند.

اگر زمین سریع‌تر بچرخد، کمی زودتر به همان موقعیت می‌رسد. نیم میلی ثانیه برابر با ۲۶ سانتی‌متر در خط استوا است. به طور خلاصه، ماهواره‌های GPS که پیش‌تر باید برای تأثیر نظریه نسبیت عام انیشتین (منحنی فضا و زمان) اصلاح شوند، به سرعت بی‌فایده خواهند شد.

همچنین پیامد‌های بالقوه گیج‌کننده‌ای برای تلفن‌های هوشمند، رایانه‌ها و سیستم‌های ارتباطی وجود دارد که با سرور‌های پروتکل زمان شبکه (NTP) همگام می‌شوند. این به عنوان تعداد ثانیه از ساعت ۰۰:۰۰:۰۰ بین‌المللی در یک ژانویه ۱۹۷۰ تعریف شده است.

برای حل همه این موارد، زمان‌سنج‌های بین‌المللی ممکن است نیاز داشته باشند که یک ثانیه کبیسه منفی اضافه کنند.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید