گرد و غبار اهواز، ۶۷ برابر حد مجاز

گرد و غبار اهواز، ۶۷ برابر حد مجاز

حدمجاز غبار در اهواز ۱۵۰ میکروگرم برمترمکعب است.

کد خبر : ۱۰۹۱۳۹
بازدید : ۷۳۶

طوفان و گرد و غبار شدید در پی ورود سامانه مونسون، اهواز و برخی شهر‌های خوزستان را فرا گرفت و آلودگی هوا در اهواز، به حدود ۶۷ برابر حد مجاز رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، در پی تند باد شدید و خیزش گرد وغبار، میزان غلظت گرد وغبار در هوای اهواز در ساعت ۲۰ روز شنبه به حدود ۱۰هزار میکرو گرم بر متر مکعب رسید. این میزان گرد وغبار، آخرین حدی است که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا قابلیت اندازه گیری دارند.

حدمجاز غبار در اهواز ۱۵۰ میکروگرم برمترمکعب است.

فعالیت سامانه مانسون که از روز جمعه در خوزستان آغاز شده بود، امشب با تندباد‌های شدید و بارش در نقاط مختلف استان تشدید شد. گرد و خاک و باد شدید و ناگهانی که از حدود ساعت ۲۰ امشب آغاز شد، باعث کاهش شدید کیفیت هوا در بعضی از شهر‌های استان شد.

گزارش‌هایی از وقوع گرد و خاک در ماهشهر و شهرستان باوی نیز منتشر شده است. بر اساس این گزارش، سامانه بارشی مونسون از عصر دیروز وارد خوزستان شده و ۱۱ شهرستان شاهد بارندگی بودند.

اداره کل هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده بود که فعالیت سامانه بارشی مونسون امروز شنبه نیز تداوم داشته و از بعدازظهر ابتدا مناطق شمال شرق استان و اندیکا را تحت تاثیر قرار داده و سپس به سمت مرکز حرکت کرده و امشب به اهواز برسد.

به گفته صدیقی مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، برای شهرستان‌های اندیکا، باغملک، مسجدسلیمان، ایذه، دزپارت، لالی، دزفول (سردشت) و بهبهان بارندگی پیش بینی شده و همچنین احتمال ورود سامانه بارشی به مرکز استان با میزان کمتر و همراه با تندباد لحظه‌ای وجود دارد و بارش مختصر نیز برای آبادان و خرمشهر پیش بینی شده است.

اداره کل هواشناسی خوزستان، پیش از این با صدور هشدار سطح قرمز نسبت به نفوذ توده موسمی مونسون هند، اعلام کرد: تداوم، گسترش و تشدید فعالیت پدیده‌های همرفتی و موسمی و مونسون بر روی استان از ۷ مرداد تا اواخر وقت روز یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ رگبار و رعد و برق و احتمال ریزش تگرگ و وزش باد شدید (به ویژه در ساعات بعدازظهر) و سیلابی شدن مسیل‌ها به ویژه در مناطق شرقی، شمال شرقی و جنوب شرقی و خیزش گرد و غبار و احتمال وقوع توفان را در جلگه خوزستان موجب خواهد شد.

از عصر امروز، برخی شهرستان‌ها از جمله ایذه، باغملک و بهبهان شاهد بارندگی بودند و ۲ نفر در هفتکل و باغملک بر اثر صاعقه جان خود را از دست دادند.

مونسون‌ها نسیم‌های دریایی شدید هستند که به ویژه در آسیای جنوبی و بخش‌هایی از آفریقا دیده می‌شوند و تقریبا ۶ ماه از سال را از جانب شمال شرقی و ۶ ماه دیگر را از جنوب غربی می‌وزند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید