دوزیست؛ یک فیلمفارسی امروزی

دوزیست؛ یک فیلمفارسی امروزی

حجازی‌فر و عزتی نیز در آثار محمدحسین مهدویان «ماجرای نیمروز»، «رد خون» و فیلم «آتابای» سابقه همبازی شدن با یکدیگر را داشته‌اند، اما این اولین‌بار است که این سه بازیگر در «دوزیست» کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

کد خبر : ۱۰۹۵۹۱
بازدید : ۱۸۳۸

فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد از پنج شنبه هفته گذشته اکران شده و به کمک ستاره‌هایش جواد عزتی، پژمان جمشیدی و هادی حجازی‌فر توانسته با فروش ۱.۵ میلیارد تومانی شروع خوبی در گیشه سینما‌ها داشته باشد.

«دوزیست» سال ۹۸ ساخته شده، اما تا امسال به دلیل شیوع کرونا فرصت نمایش پیدا نکرده بود. علاوه بر سه ستاره‌ای که نقش‌های اصلی فیلم را بازی کرده‌اند، سعید پورصمیمی، ستاره پسیانی، مانی حقیقی و الهام اخوان هم در گروه بازیگران حضور دارند.

برزو نیک‌نژاد برای بیشتر مردم با سریال دردسر‌های عظیم نامی آشنا است و بیشتر با دنیای تلویزیون شناخته شده است تا جهان آثار سینمایی‌اش. نیک‌نژاد در فیلم جدید خود با نام دوزیست با نیم‌نگاهی به فیلمفارسی اثری ساخته که فی‌الواقع می‌توان آن را نوعی فیلمفارسی مدرن نامید.

دیدن این قبیل آثار معمولا برای عام مردم لذتبخش است، ولی واقعیت اینست که آن‌ها شبیه به جعبه‌های کادو پر زرق و برق تو خالی می‌مانند؛ دقیقا مانند کاری که نیک‌نژاد با ستارگانش برای فیلم انجام داده و آن‌ها را تبدیل به روبان‌های درخشان برای قصه‌اش کرده است.

خلاصه داستان

سرقتی در یک عروسی انجام می‌شود و ما به خانه‌ای بزرگ در پایین شهر می‌رویم که در آن پسری به نام عطا با پدرش زندگی می‌کند و دو تن از دوستان خود را نیز به خانه راه داده است. کلفتی که برای همسایه‌شان کار می‌کند، دلبستگی خاصی به این پسر دارد، ولی عطا از این موضوع چیزی نمی‌داند.

این کلفت دختری را به خانه عطا می‌آورد و ادعا می‌کند که دخترخاله‌اش است و از عطا می‌خواهد برای چند روزی مخفیانه او را در منزل خود نگه دارد. عطا این موضوع را می‌پذیرد و ماجرا‌ها با ورود این دختر به خانه شروع می‌شود.

پسیانی

رفاقت مردانه پرچالش

الهام سعیدی در روزنامه خراسان نوشت: قصه «دوزیست» درباره سه دوست به نام‌های «عطا»، «مجتبی» و «حمید» است که در خانه‌ای در جنوب شهر با هم زندگی می‌کنند. آن‌ها در عین دوستی، به فکر منافع خودشان هستند و روی واقعی‌شان را پنهان می‌کنند. ورود ناگهانی یک دختر جوان و غریبه به خانه آن‌ها، زندگی این سه دوست را با تغییر و تحولاتی مواجه می‌کند.

جواد عزتی و پژمان جمشیدی که نقش «عطا» و «مجتبی» را بازی کرده‌اند، هر دو از بازیگران دوست داشتنی سینما نزد مردم هستند و حضورشان در فیلم بخشی از گیشه آن را تامین خواهد کرد. حضور هادی حجازی‎‌فر در کنار آن‌ها باعث شده ترکیب خوب و جالبی از سه بازیگر محبوب و موفق سینما شکل بگیرد. عزتی و جمشیدی پیش از این در «ما همه با هم هستیم» و «جهان با من برقص» با یکدیگر همبازی شده بودند.

حجازی‌فر و عزتی نیز در آثار محمدحسین مهدویان «ماجرای نیمروز»، «رد خون» و فیلم «آتابای» سابقه همبازی شدن با یکدیگر را داشته‌اند، اما این اولین‌بار است که این سه بازیگر در «دوزیست» کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

تضاد ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها و حتی اختلاف سن این سه شخصیت با یکدیگر باعث شده ترکیب خوبی در فیلم شکل بگیرد و رابطه آن‌ها به عنوان سه رفیق برای تماشاگر جالب باشد. عزتی و جمشیدی هر دو در «دوزیست» بازی خوبی دارند، اما حجازی‌فر با گریمی کاملا متفاوت با دیگر نقش‌هایش و کاراکتری موذی که جدیتش برای مخاطب بامزه است، سهم بیشتری از توجه مخاطب را به خود اختصاص می‌دهد.

قصه‌ای سرگرم‌کننده

هرچند که شاید حضور جواد عزتی و پژمان جمشیدی در «دوزیست» باعث شود که مخاطب تصور کند این فیلم کمدی است، اما برخلاف انتظارات «دوزیست» سوژه‌ای جدی و اجتماعی دارد و تنها در بعضی از سکانس‌ها لحظات بامزه‌ای اتفاق می‌افتد.

فیلم برای آن دسته از مخاطبانی که در سینما به دنبال قصه و سرگرم شدن هستند، اثر راضی‌کننده‌ای است. درگیری‌هایی که بین سه دوست قصه رخ می‌دهد و ماجرا‌هایی که پیش می‌آید، قابلیت همراه کردن تماشاچی را دارد، او را خسته نمی‌کند و دارای کشش لازم است. بازی خوب بازیگران «دوزیست» هم یکی از ویژگی‌های مثبت آن است.

الهام اخوان که در زمان ساخت این فیلم بازیگر شناخته شده‌ای نبود، این روز‌ها در شرایطی با این فیلم به سینما آمده است که با سریال «دودکش ۳» نزد مخاطبان تلویزیون شناخته می‌شود و «آفتاب پرست» را هم در نمایش خانگی در حال پخش دارد.

این بازیگر جوان هم از پس ایفای نقش مرموز خود برآمده و به عنوان دختری بی‌پناه و درمانده بازی طبیعی و خوبی دارد.

دوزیست

فضایی تلخ و سیاه

در عین حال عده‌ای از منتقدان هم معتقدند که «دوزیست» مضمونی مشابه فیلمفارسی دارد و رفتار‌های «عطا» یادآور قهرمانان آن فیلم‌هاست. همچنین بخشی از نظرات منفی مربوط به فضای تلخ و تا حدودی سیاه فیلم است.

تمرکز «دوزیست» روی این تلخی به واسطه وضعیت نا به سامان زندگی «عطا» و دوستانش، مشکلات دختر تازه وارد به نام «مریم» و سرنوشت شخصیت‌های داستان از ابتدا تا انتها، مواردی است که از سوی عده‌ای از منتقدان به عنوان ویژگی منفی «دوزیست» مطرح شده است.

دوزیست؛ یک فیلمفارسی امروزی

آرشا پارساپور در ویجیاتو می‌نویسد: فیلمساز دقیقا نمی‌داند می‌خواهد چه بگوید، او قصه‌ای در خانه‌ای قدیمی با شخصیت‌های کهنه در سینما را در اختیار دارد و داستانش را پیش می‌برد. بازیگران ستاره‌ای همچون جواد عزتی، هادی حجازی فری، پژمان جمشیدی، سعید پورصمیمی، مانی حقیقی و ستاره پسیانی را در اختیار دارد و سعی کرده با گریمی متفاوت و نقش آفرینی متمایز آن‌ها در فیلم (البته به جز جواد عزتی که یکی از بدترین بازی‌هایش را ارائه می‌کند) فیلمش را درخشان کند.

این دو ویژگی البته که تا حدی جواب می‌دهد و می‌توان ادعا کرد جملگی بازیگران توانستند فیلم را جلو ببرند. در واقع باید گفت اگر این تیم بازیگری پشت دوزیست قرار نمی‌گرفت، تحمل کردن داستان آبکی فیلم به جد غیرممکن بود

پژمان جمشیدی برای اولین بار تقریبا توانسته یک نقش جدی را درست از آب در بیاورد و تشخیص حجازی فر نیز بدون آشنایی با لحن صدایش برای عده‌ای کار سختی است. مانی حقیقی هم بالاخره آن کت و شلوار بورژوا را از تن در آورده و دیگر در هیبت یک آدم لاکچری ظاهر نشده و می‌تواند با حضور کوتاهش، لحظاتی درخشان را ثبت کند.

اما گل سر بد فیلم به ستاره پسیانی برمی‌گردد که برای اولین بار نقش مهمی (شاید بتوان گفت نقش اول زن فیلم) را بر عهده گرفته و نشان داده که می‌تواند بسیار بهتر از این‌ها در سینما بدرخشد.

معرفی بازیگر جوانی به اسم «الهام اخوان» از پارتی بازی‌های نیک‌نژاد بوده چرا که اخوان فعالیت جدی سینمایی خود را در عرصه سینما در سال ۹۵ با منشی‌گری صحنه در سریال پنجری شروع کرد. او نقش افسونگر یا زن اغواکننده فیلم را بر عهده دارد و متاسفانه انتخاب بسیار نامناسبی، چه از لحاظ چهره و چه از لحاظ بازیگری، برای چنین نقشی است.

اخوان یک‌تنه بازی دیگر بازیگران را زیر سوال برده و در صحنه‌هایی که حضور دارد بیشتر شبیه به یک روبات می‌ماند تا یک بازیگر.

فردین فیلم که جواد عزتی نقشش را برعهده دارد، یک شخصیت همیشه عصبی است که معلوم نیست بابت چه موضوعی از زمین و زمان شاکی است. کمترین سکانسی در فیلم وجود دارد که عزتی آرام باشد و فیلمنامه کاراکتر او را تهی و تبدیل به یک لوطی مدرن امروزی کرده است.

منبع: برترین ها

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید