روند نزولی بورس ادامه دارد؟!

روند نزولی بورس ادامه دارد؟!

تعداد معاملات روز چهارشنبه حدود ۳۹۷‌هزار و حجم معاملات، حدود ۸‌میلیارد و ۶۰۰ سهم بود. ارزش معاملات خرد نیز به ۲۷۲۵ میلیارد تومان رسید که بیشترین مقدار از ۴‌تیر سال‌جاری تاکنون بوده است.

کد خبر : ۱۰۹۶۶۱
بازدید : ۴۵۱

هفته گذشته بورس تهران، حرکت خود را با روندی صعودی در اوایل هفته آغاز و با روند نزولی از روز دوشنبه تا چهارشنبه به پایان رساند.

در آخرین روز بازار طی این هفته، بورس تهران معاملات خود را با اخبار ضد‌و نقیضی که از برجام مخابره می‌شد، شروع کرد. شاخص‌کل با ۸‌هزار و ۱۴۰ واحد کاهش، وارد کانال یک میلیون و ۴۵۱‌هزار واحد شد. شاخص‌کل هم‌وزن نیز با ۴۵۲ واحد افزایش، به بیش از ۳۹۹‌هزار واحد رسید.

حرکت مخالف شاخص هم‌وزن با شاخص‌کل به دلیل ورود پول به صنایع بزرگ و تاثیرگذار بازار، مانند خودرویی‌ها و بانکی‌ها بود، به‌طوری‌که حجم پول حقیقی بسیاری به واسطه این نمادها، وارد بازار شد. تعداد معاملات روز چهارشنبه حدود ۳۹۷‌هزار و حجم معاملات، حدود ۸‌میلیارد و ۶۰۰ سهم بود. ارزش معاملات خرد نیز به ۲۷۲۵ میلیارد تومان رسید که بیشترین مقدار از ۴‌تیر سال‌جاری تاکنون بوده است.

«فارس»، «شبندر»، «شپدیس»، «شپنا»، «کگل»، «شتران» و «فولاد» جزو نماد‌هایی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل داشتند. نماد‌های «خساپا»، «خودرو»، «شپنا»، «خگستر»، «شبندر»، «وتجارت» و «شتران» نیز بیشترین تراکنش را در معاملات روز گذشته بازار سهام داشتند.

نماد‌های صنعت خودرویی که در سرخوشی خبر‌های برجامی به‌سر می‌برند، در بازار روز گذشته تاثیر مثبت خود را نشان دادند. دلیل معاملات صعودی این نماد‌ها در روز گذشته این بود که خودرویی‌ها در روز یادشده شاهد عرضه خودرو‌های تولیدی گروه بهمن در بورس‌کالا بودند که موجی از امید را درمیان سرمایه‌گذاران صنعت خودرو برانگیخت.

از آنجا که این صنعت در شرایط کنونی با زیان‌های انباشته سنگین روبه‌رو است و هم‌اکنون برای درآمد از محدوده زیان تنها به اندکی افزایش قیمت نیاز دارند، طبیعتا فروش محصولات آنها، آن‌هم با حجم تقاضای بالا در بورس‌کالا می‌تواند به‌عنوان یک نکته امیدبخش در معاملات سهام خودرویی‌ها خودنمایی کند، به‌طوری‌که میزان تقاضای سهام گروه بهمن حدود ۵‌برابر عرضه آن در معاملات امروز بود.

این تقاضای بالا برای سهام این شرکت می‌تواند سیگنال مثبت برای این صنعت خودروسازی باشد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در تحلیل‌های روز گذشته، به این موضوع اشاره کرد که اگر هزینه‌های جاری در ایران‌خودرو ثابت بماند، با افزایش اندک قیمت محصولات، این بنگاه اقتصادی پرحاشیه می‌تواند حاشیه زیان ۵‌درصدی خود را جبران کند و با نگاهی خوش‌بینانه انتظار می‌رود با کاهش فشار‌های ناشی از تحریم و عرضه محصولات این شرکت در بورس‌کالا، ایران‌خودرو بتواند در صورت‌های مالی سالانه منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۴۰۱ خود بعد از مدت زیادی سودی حتی اندک شناسایی کند.

نماد‌های دلاری نیز که از کاهش انتظاری نرخ ارز در روز‌های آتی تبعیت می‌کنند، تاثیر منفی بر شاخص‌کل داشتند. پالایشی‌ها از مهم‌ترین صنایعی بودند که تاثیر بسیار بالایی از توافق و ورود ایران به بازار نفت و بالطبع کاهش قیمت آن پذیرفتند؛ «شبندر» و «شپنا» و «شتران» شرکت‌هایی بودند که علاوه‌بر قرمزپوش کردن خود، بازار را نیز با روندی کاهشی همراه کردند.

شاخص فرابورس نیز با ۵۷‌واحد کاهش، به ۱۹‌هزار واحد رسید. «زاگرس»، «آریا»، «شاوان»، «شراز»، «بپاس»، «دماوند» و «کگهر» نیز از جمله نماد‌هایی هستند که بیشترین تاثیر را در شاخص‌کل داشتند.

نماد‌های پرتراکنش در فرابورس نیز نماد‌های «دی»، «ریشمک»، «زکشت»، «ددانا»، «شاوان» بودند. با دنبال‌کردن ردپای پول حقیقی در بازار دیروز، درمی‌یابیم که نقدینگی حقیقی بازار به سمت و سوی صنایعی رفته است که از اخبار برجامی تاثیر بسیاری می‌پذیرند.

از آن‌طرف نیز بیشترین خروج پول حقیقی بازار از صنایعی که صادرات‌محور بوده و چشم‌انداز کاهشی بازار ارز تاثیر چشمگیری بر آن‌ها دارد، بوده است. همچنین صنعت هتلداری و گردشگری نیز که جزو صنایعی به‌حساب می‌آیند که توجه زیادی به آن‌ها نشده است، به دلیل پالس مثبت از برجام و گشایش‌های سیاسی و اقتصادی، نقدینگی حقیقی خوبی را جذب کردند.

در پایان کشمکش‌های بازار بین خریداران و فروشندگان، قدرت عرضه‌کنندگان بر تقاضاکنندگان غلبه کرد. به لحاظ صفوف خرید و فروش، «وسالت» و «خبنیان» بیشترین ارزش را در بین صوف خرید بازار داشتند.

با وجود اینکه معاملات در روز‌های گذشته با پالس‌های مثبت آغاز و در آخر با اخبار‌های ضد‌و نقیضی که از مذاکرات چاشنی بازار می‌شد، امید بازار را به یاس تبدیل می‌کرد، معاملات روز قبل حاکی از آن بود که سرمایه‌گذاران، شاهد تغییرات مثبتی در روند مذاکرات و اخبار مرتبط با آن نبودند و بازار را سراسیمه وارد روند نزولی کردند.

روند نزولی بورس

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید