۱۰ توصیه تغذیه‌ای برای کارمندان

۱۰ توصیه تغذیه‌ای برای کارمندان

از مصرف بی رویه غذا و نوشیدنی‌های شیرین بپرهیزید. ممکن است پس از مصرف این غذا‌ها احساس انرژی کنید، اما این احساس کوتاه مدت بوده و اندکی بعد فرد دچار کمبود می‌شود.

کد خبر : ۱۰۹۸۹۳
بازدید : ۹۵۶

نسرین نسیمی* | کار کردن در نوبت‌های کاری متفاوت، می‌تواند ساعت درونی بدن فرد را دچار تغییر و اختلال سازد. در چنین شرایطی ممکن است برای فرد مشکل باشد که بداند چه زمانی و چه غذایی بخورد. همچنین پیدا کردن زمان کافی برای ورزش و فعالیت بدنی ممکن است دشوار باشد.

در ادامه توصیه‌هایی که در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد و موجب ایجاد رفتار‌های غذایی سالم‌تر و انرژی بیشتر می‌شود را با هم دنبال می‌کنیم:

۱- وعده غذایی خود را قبل از حضور در محل کار مصرف کنید. به عنوان مثال هنگامی که در نوبت کاری شب هستید، وعده غذایی خود را ساعت ۶ بعد از ظهر مصرف کنید و در طول نوبت کاری شب، یک وعده غذایی کوچک و میان وعده‌های سالم مصرف کنید.

۲- مصرف وعده‌های حجیم در طول شب، ممکن است باعث ایجاد سوزش سر دل، نفخ و یبوست شود.

۳- مصرف سبزی‌های خام مانند هویج، کاهو و خیار می‌تواند برای کسانی که دائم تمایل به غذا خوردن دارند، کمک کننده باشد.

۴- از مصرف بی رویه غذا و نوشیدنی‌های شیرین بپرهیزید. ممکن است پس از مصرف این غذا‌ها احساس انرژی کنید، اما این احساس کوتاه مدت بوده و اندکی بعد فرد دچار کمبود می‌شود؛ بنابراین سعی کنید به جای آن از نوشیدنی و میان وعده‌های سالم مانند میوه‌ها و مغز‌ها استفاده کنید.

۵- غذا‌های پروتئینی مانند انواع گوشت ها، تخم مرغ، پنیر، حبوبات، کره بادام زمینی، حبوبات و انواع مغز‌ها می‌تواند باعث افزایش هوشیاری و تمرکز شود؛ بنابراین سعی کنید این مواد غذایی را در وعده‌های خود بگنجانید. در مقابل غذا‌های کربوهیدراتی مثل انواع نان ها، برنج و سیب زمینی خاصیت آرام کننده و خواب آور دارد؛ بنابراین سعی کنید در ابتدای نوبت کاری، بیشتر غذا‌های پروتئینی و در اواخر آن که به زمان استراحت و خواب نزدیک می‌شوید، از غذا‌های کربوهیدراتی استفاده کنید.

۶- همیشه به طور کامل آب موردنیاز بدن را تامین کنید. برای جلوگیری از دهیدراتاسیون و کم آبی، مقادیر زیادی آب بنوشید و برای نوشیدن آب به احساس تشنگی اکتفا نکنید. در مورد سایر نوشیدنی‌ها می‌توان به شیر، دمنوش‌های گیاهی، آبمیوه‌های طبیعی و چای کمرنگ اشاره کرد، اما سعی کنید بخش عمده آب موردنیاز بدن را از آب تامین کنید.

۷- مراقب میزان مصرف کافئین باشید. مصرف چای، قهوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌تواند به افزایش هوشیاری کمک کند، اما در نظر داشته باشید که مصرف کافئین زیاد می‌تواند باعث اختلال در خواب شود.

۸- یک میان وعده سبک قبل از به خواب رفتن مصرف کنید. خوابیدن با شکم خیلی پر یا خالی باعث اختلال در خواب می‌شود. خوردن یک لقمه پنیر و گردو، یک برش نان تست با کره بادام زمینی، یک لیوان شیر با دو عدد خرما و موارد مشابه دیگر می‌تواند مفید باشد.

۹- وزن سالم بدن خود را حفظ کنید. تغذیه سالم و ورزش نقش مهمی در دستیابی به وزن سالم دارد. هنگامی که وزن سالم خود را حفظ کنید، احتمال ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و انواع سرطان‌ها کاهش می‌یابد.

۱۰- مصرف مداوم میان وعده‌های غذایی برای حفظ انرژی، راه حل کافی برای سرحال ماندن نیست؛ بنابراین علاوه بر رعایت مصرف میان وعده‌ها در ساعات خاص، نیاز است حرکات کششی انجام داده، کمی هوای تازه بخورید و کمی قدم بزنید.

در نهایت سعی کنید در صورت صرف وعده غذایی در طول مدت کار، آن را از منزل به همراه خود ببرید تا از بهداشت، سلامت و تازگی آن مطمئن شوید. علاوه بر آن بسیاری از مواد غذایی توصیه شده، ممکن است در بوفه محل کار شما موجود نباشد.

منبع: بهداشت نیوز

*کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید