از بیماری نادر «آنفلوانزای گوجه‌فرنگی» چه می‌دانید؟!

از بیماری نادر «آنفلوانزای گوجه‌فرنگی» چه می‌دانید؟!

این بیماری به نام «آنفلوانزای گوجه‌فرنگی» (اشاره به تاول‌های دردناک قرمز بیماری) در ژورنال «لنست پزشکی تنفسی» منتشر شده است- تا به حال ۸۲ کودک در سنین زیر پنج سال در ایالت جنوبی کرالا این کشور به آن مبتلا شده‌اند.

کد خبر : ۱۰۹۸۹۶
بازدید : ۶۰۳

ظهور یک عفونت جدید نادر که کودکان کمسن را مبتلا می‌کند، مقامات هند را واداشته است پس از گزارش بیش از ۱۰۰ مورد بیماری در این کشور یک توصیه بهداشتی منتشر کنند.

به گزارش گاردین بر اساس مقاله‌ای که درباره این بیماری به نام «آنفلوانزای گوجه‌فرنگی» (اشاره به تاول‌های دردناک قرمز بیماری) در ژورنال «لنست پزشکی تنفسی» منتشر شده است- تا به حال ۸۲ کودک در سنین زیر پنج سال در ایالت جنوبی کرالا این کشور به آن مبتلا شده‌اند.

همچنین موارد بیماری در دو ایالت تامیل‌نادو در همسایگی ایالت تامیل‌نادو و در ایالت اودیشا در شرق هند هم شناسایی شده و کودکانی در حدود ۹ سال دچار عفونت شده‌اند، گرچع ویروس معمولا کودکان زیر پنج سال را مبتلا می‌کند.

دانشمندان هنوز در حال تلاش برای شناسایی این ویروس جدید بسیار واگیر هستند. کودکان به خصوص به این بیماری آسیب‌پذیر هستند، چرا که ویروس به سادگی از طریق تماس نزدیک مثلا از طریق پوشک، لمس کردن سطوح ناپاک یا گذاشتن چیز‌ها در دهان منتقل می‌شود.

علائم بیماری شامل خستگی، تهوع، استفراغ، اسهال، تب، کم‌آبی بدن، تورم مفاصل، درد بدن و علائم معمولا شبیه آنفلوانزا به همراه تاول‌های قرمز رنگ است.

پژوهشگران در مقاله ژورنال لنست می‌نویسند این عفونت نادر ویروسی تهدیدکننده زندگی نیست، اما با توجه به تجربه دردناک پاندمی کووید-۱۹ لازم است، مدیریت هشیارانه برای جلوگیری از شیوع آن انجام شود.

پزشکانمی‌گویند تشخیص آنفلوآنزای گوجه‌فرنگی مشکل است، چرا که علائم آن بسیار شبیه علائم کووید، چیکونگونیا و تب دنگی است. این دو بیماری در هند در جریان فصل بارانی شایع هستند و بوسیله پشه‌ها منتقل میشوند. چیکونگونیا به خصوص در کرالا انتشار گسترده‌ای دارد.

مقاله لنست می‌گوید آنفلوانزای گوجه‌فرنگی می‌تواند اثر ثانوی چیکونگونیا یا تب دنگی در کودکان باشد و نه ناشی از یک عفونت ویروسی.

یک فرضیه دیگر این است که این ویروس یک سویه جدید از بیماری ویروسی «دست، پا و دهان» باشد که از بیماری‌های عفونی شایع است که کودکان یک تا پنج سال و بزرگسالان دچار نقص ایمنی را مبتلا می‌کند و برخی از موردپژوهی‌ها ابتلا به بیماری «دست، پا و دهان» را در بزرگسالان دارای دستگاه ایمنی سالم هم نشان داده‌اند.

انتشار آنفلوانزای گوجه‌فرنگی در هنگامی است که هند در چند هفته گذشته با افزایش مداوم موارد کووید به همراه موارد آنفلوانزای خوکی روبرو بوده است.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید