صبحانه‌ای خوشمزه برای کنترل وزن

صبحانه‌ای خوشمزه برای کنترل وزن

فرهنگ‌های غذایی مردم جوامع مختلف در انتخاب خوراکی‌های صبحانه تاثیر دارد، اما معمولا چای، قهوه و آب‌پرتقال نوشیدنی‌های محبوب این وعده غذایی شناخته می‌شوند.

کد خبر : ۱۰۹۹۱۰
بازدید : ۹۶۳

بعضی از متخصصان تغذیه بر این باورند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزانه است. فرهنگ‌های غذایی مردم جوامع مختلف در انتخاب خوراکی‌های صبحانه تاثیر دارد، اما معمولا چای، قهوه و آب‌پرتقال نوشیدنی‌های محبوب این وعده غذایی شناخته می‌شوند.

صبحانه وعده غذایی مهمی است که تاثیر جدی در کنترل وزن و پیشگیری از چاقی دارد. انتخاب خوراکی‌های سرشار از پروتئین مانند تخم‌مرغ احساس گرسنگی را در بقیه ساعات روز کاهش می‌دهد و از همین‌رو در کاهش وزن یا حفظ تناسب اندام موثر است.

تابه‌حال مطالعات بسیاری در مورد اهمیت صبحانه انجام شده است و در اکثر موارد نشان از نقش آن به‌عنوان وعده غذایی موثر در سلامت بدن دارد؛ به‌طوری‌که بعضی از متخصصان تغذیه بر این باورند که صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی روزانه است.

فرهنگ‌های غذایی مردم جوامع مختلف در انتخاب خوراکی‌های صبحانه تاثیر دارد، اما معمولا چای، قهوه و آب‌پرتقال نوشیدنی‌های محبوب این وعده غذایی شناخته می‌شوند.

محققان آمریکایی در مورد تاثیر صبحانه بر سلامت بدن دریافته اند که صبحانه سرشار از پروتئین احساس گرسنگی را به‌خصوص در خانم‌ها تا ظهر کاهش می‌دهد. در این مطالعه از گروهی خانم‌های ۱۸ تا ۵۵ ساله خواسته شد پرسشنامه‌هایی را قبل و بعد از صبحانه به‌خصوص در مورد احساس گرسنگی طی ساعات مختلف صبح و تا نزدیک ناهار کامل کنند.

برای صبحانه تمام این افراد حدود ۳۰۰ کیلوکالری انرژی در نظر گرفته شد، اما برای بعضی صبحانه حاوی مقدار بیشتری پروتئین بود. نتایج نشان داد مصرف صبحانه سرشار از پروتئین مانع احساس گرسنگی شدید طی ساعات صبح می‌شود و در نتیجه تمایل به تنقلات چرب و شیرین کاهش پیدا می‌کند.

گرچه این نتیجه در مورد خانم‌های سنین مختلف صدق می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد برای خانم‌ها در دوران یائسگی اهمیت بالایی دارد، زیرا تغییرات هورمونی این دوران بر کنترل وزن تاثیر دارد و این راهکار می‌تواند تاحدی این شرایط را بهبود ببخشد.

روی تخم‌مرغ حساب ویژه‌ای باز کنید

تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین و خوراکی ایده‌آل برای صبحانه است که می‌تواند علاوه بر احساس سیری به دریافت بسیاری از ریزمغذی‌ها نیز کمک کند. البته هنگام مصرف تخم‌مرغ نباید از مقدار زیاد روغن یا کره استفاده کرد، زیرا حتما در افزایش وزن تاثیر خواهد داشت.

برای افرادی که به تناسب اندام شان اهمیت می‌دهند، تخم‌مرغ آب‌پز بهترین انتخاب است. همچنین، توصیه می‌شود همراه تخم‌مرغ، نان سبوس‌دار میل شود تا از نظر دریافت فیبر و دیگر ریزمغذی‌ها غذای کامل‌تری باشد.

منبع: سلامت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید